Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Międzynarodowe stosunki kulturalne 1000-SM24MSK-SP
Wykład (WYK) Semestr Letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. Benedict R., Wzory kultury, Warszawa 2005.
2. Bruce S., Fundamentalizm, Warszawa 2006.
3. Čolović I., Polityka symboli. Eseje o antropologii politycznej, Kraków 2001.
4. Dobek-Ostrowska B., Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2006.
5. Fukuyama F., Koniec historii, Poznań 1996, s. 9-23.
6. Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, Warszawa 1969.
7. Huntington S.P, Zderzenie cywilizacji i nowy kształt ładu światowego, Warszawa 1997
8. Kłoskowska A., Kultura masowa, Warszawa 2006.
9. Kapuściński R. (w rozmowie z W. Beresiem i K. Burnetko), Kapuściński: nie ogarniam świata, Warszawa 2007.
10. Kłodkowski P., Wojna światów. O iluzji wartości uniwersalnych, Kraków 2002.
11. Kłoskowska A., Kultury narodowe u korzeni, Warszawa 1996.
12. Kroeber A.L., Istota kultury, Warszawa 1973.
13. Kukułka J., Międzynarodowe stosunki polityczne, Warszawa 1984.
14. Michałowska G., Zmienności instytucjonalizacja międzynarodowych stosunków kulturalnych, Warszawa 1991.
15. Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006.
16. Nowicka E., Dyfuzja kulturowa, w: Z. Bokszański i in. (red.), Encyklopedia socjologii, t. 1, Warszawa 1998, s. 152-156.
17. Nye J. S., Soft power. Jak osiągnąć sukces w polityce światowej, Warszawa 2007.
18. Opioła-Cegiełka M., Historia i pamięć : obraz Algierii i Algierczyków we współczesnym kinie francuskim, [w:] Konflikty w przestrzeni kulturowej, red. Z. Biegański, Ł. Jureńczyk, J. Szczutkowska, Bydgoszcz 2015, s. 184-200.
19. Opioła-Cegiełka M., Kreowanie tożsamości narodowej przez politykę historyczną, a szkolna edukacja historyczna, [w:] Historia ludzi. Historia dla ludzi. Krytyczny wymiar edukacji historycznej, pod red. Iwony Chmury-Rutkowskiej, Edyty Głowackiej-Sobiech i Izabeli Skórzyńskiej, Wyd. Impuls, Kraków 2013.
20. Opioła-Cegiełka M., Polityka historyczna we Francji, [w:] Kultura pamięci. Studia i szkice, red. A. Chlewicka i T. Kawski, Bydgoszcz 2013.

Strony internetowe:
www.polska.pl2.
www.culture.pl
http://www.nck.pl/
freedomhouse.org
rsf.org
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
wykład kursowy
wykład monograficzny
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: W trakcie prowadzonego wykładu zostaną wykorzystane metody tutorskie w szczególności mapy myśli, 5xWHY, priorytetyzacja, drzewo
problemów/rozwiązań i inne.
W przypadku konieczności prowadzenia zajęć w formie zdalnej, zostaną wykorzystane metody oraz techniki informacyjno-komunikacyjne
(TiK) na platformie MS Teams lub moodle.
Literatura:

1. Międzynarodowe stosunki kulturalne. Podręcznik akademicki, red. A. W. Ziętek, Warszawa 2010.

2. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005

3. Zenderowski R., Cebul K., Krycki M., Międzynarodowe stosunki kulturalne, Warszawa 2010.

Netografia:

Langowska J., Dyplomacja kulturalna czy kulturowa – definiowanie kultury i jej roli na arenie międzynarodowej z perspektywy nauk humanistycznych, Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nauki Humanistyczne, 21 (2), 2018, s. 37-60 https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/66821

Metody i kryteria oceniania:

Zbadanie opanowania założonych efektów kształcenia poprzez test wiedzy oraz pracę pisemną z zakresu międzynarodowych stosunków kulturalnych z wykorzystaniem literatury przedmiotu oraz wybranego źródła pisemnego lub audiowizualnego (stanowiącego punkt wyjścia dla rozważań).

W ramach testu Student omawia także jedną z teorii kultur (m.in. "zderzenie cywilizacji", "kolaż kultur" i tym podobne) w oparciu o przeczytaną zalecaną przez wykładowczynię literaturę.

TEST WIEDZY - 50% oceny

PRACA pisemna - 50% oceny

Student może uzyskać następujące oceny, które odpowiadają podanym wyliczeniom punktacji (liczonej wobec kompletu punktów):

5,0 > 91%

4,5 = 81-90%

4,0 = 71-80%

3,5 = 61-70%

3,0 = 51-59%

2,0 < 50%

Gdzie poszczególne oceny oznaczają:

5,0 -> osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty

4,5 -> osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami

4,0 -> osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów

3,5 -> osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami

3,0 -> osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami

2,0 -> brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia

Zakres tematów:

1. Międzynarodowe stosunki kulturalne (MSK) jako element stosunków międzynarodowych

2. Uwarunkowania i regulacje MSK

3. Kultura a cywilizacja - kwestie definicyjne, ich układ chronologiczny oraz geograficzny (tożsamość kulturowa, pamięć zbiorowa i jej kulturowe znaczenie) 4. Kultura w stosunkach międzynarodowych (teorie kultury: teoria „końca historii” F. Fukuyamy; teoria „zderzenia cywilizacji” S. P. Huntingtona; teoria „dialektyki cywilizacji” B. R. Barbera; teoria „trzeciej fali” A. i H. Tofflerów; teoria „globalnych kulturowych przepływów” A. Appaduraia; „kolaż kultur” R. Kapuścińskiego)

5. Wpływ zjawiska globalizacji na kulturę.

6. Kształtowanie się polityki / dyplomacji kulturalnej (soft power)

7. Modele polityki kulturalnej wybranych państw europejskich (Wielka Brytania, Francja, Rosja, Hiszpania, Niemcy)

8. Udział Polski w międzynarodowych stosunkach kulturalnych.

9. Branding narodowy Polski (główne platformy dyplomacji publicznej Polski (portale internetowe, kampanie promocyjne, struktura organizacyjna zagranicznej polityki kulturalnej Polski (MSZ, ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego, ministerstwo sportu i turystyki, Instytuty Polskie, Instytut Adama Mickiewicza, Polska Organizacja Turystyczna, Międzynarodowe Centrum Kultury)

10. Instytucjonalizacja międzynarodowej współpracy kulturalnej na poziomie globalnym (UNESCO)

11. Kulturalne programy partnerskie.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 107
Monika Opioła-Cegiełka 16/17 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Poniatowskiego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)