Literatura uzupelniająca: |
• Plit F., 2011: Krajobraz kulturowy – czym jest? UW Wydz. Geografii i Studiów Regionalnych, Warszawa
• Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, PTG – wybrane artykuły.
• Problemy Ekologii Krajobrazu, PAEK – wybrane artyku-ły.
• Starkel L., Kostrzewski A., Kotarba A., Krzemień K., 2008: Współczesne przemiany rzeźby Polski, SGP, IGiGP UJ, IGiPZ PAN, Kraków.
|
Literatura: |
- Myga Piątek U., 2012: Krajobrazy kulturowe. Aspekty ewolucyjne i typologiczne, UŚ, Katowice.
- Ostaszewska K., 2002: Geografia krajobrazu. Wybrane zagadnienia metodologiczne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Richling A. red., 2007: Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Richling A., Solon J., 2002: Ekologia krajobrazu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
- Podgórski Z., Lipowska P., 2018: Krajobrazy Torunia w projektach filmów fabularnych, [w:] Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, nr 40, s. 47-69.
- Sarnowski Ł., Podgórski Z., Brykała D., 2016: Planning a greenway based on an evaluation of visual landscape attractiveness, [w:] Moravian Geographical Reports - 2016, Vol. 24, no 3, pp. 55-66.
|
Efekty uczenia się: |
Efekty modułowe (P – przedmiotowe):
WIEDZA
P_W01: student ma wiedzę dotyczącą metodologii badań geograficznych, w tym zwłaszcza geografii krajobrazu, wie jak należy planować badania uwzględniając dobór właściwych narzędzi (K_W01);
P_W02: student ma wiedzę z zakresu geografii krajobrazu i jej miejsca w systemie nauk i relacji do innych dyscyplin naukowych (K_W04);
P_W03: student posiada podstawową wiedzę na temat procesów i zjawisk zachodzących w przestrzeni geograficznej. (K_W05).
UMIEJĘTNOŚCI
P_U01: student potrafi dokonać podstawowej analizy zjawisk przyrodniczych i społeczno-gospodarczych w zakresie geografii krajobrazu (K_U02);
P_U02 – student studiuje i umiejętnie korzysta z literatury naukowej z geografii krajobrazu, zarówno w języku polskim jak i obcym (K_U08);
P_U03 – student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać genezę zjawisk fizycznych zachodzących w środowisku przyrodniczym, analizować ich przebieg i rozmieszczenie przestrzenne (K_U12);
P_U05 – student potrafi zidentyfikować zagrożenia środowiska geograficznego powodowane działalnością człowieka, w tym na podstawie obserwacji i pomiarów (K_U13);
P_U06 – student potrafi waloryzować przestrzeń geograficzną dla potrzeb człowieka oraz ocenić wpływ człowieka na środowisko przyrodnicze i społeczno-gospodarcze (K_U14).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K01 – student rozumie potrzebę poszerzania i pogłębiania wiedzy kierunkowej poprzez systematyczną lekturę czasopism naukowych i popularnonaukowych z zakresu geografii krajobrazu oraz rozwijania swoich kompetencji zawodowych i osobistych (K_K01).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach dydaktycznych.
Test pisemny – zadania zamknięte:
0-50% - niedostateczny
51-60% - dostateczny
61-70% - dostateczny plus
71-80% - dobry
81-90% - dobry plus
91-100% - bardzo dobry
W przypadku utrzymania się stanu pandemii, tryb prowadzenia zajęć i egzaminu będzie zgodny z aktualnym zarządzeniem JM Rektora UKW.
|
Zakres tematów: |
Filozoficzne podstawy badania krajobrazu. Etapy rozwoju geografii krajobrazu. Miejsce geografii krajobrazu w systemie nauk. Geografia krajobrazu jako nauka fizycznogeograficzna. Definicje krajobrazu. Krajobraz. Geokompleks i geosystem jako sposoby ujmowania krajobrazu. Analiza i synteza danych krajobrazowych.
Regionalizacja fizycznogeograficzna a typologia krajobrazu. Metoda kateny. Metody badania struktur krajobrazu. Metody badania ciągłych zjawisk krajobrazowych. Przykłady terenowych badań geosystemów krajobrazowych.
Granice krajobrazowe – podstawy teoretyczne. Rodzaje granic krajobrazowych. Hierarchia granic krajobrazowych. Dynamika granic krajobrazowych. Strukturalne cechy granic krajobrazowych. Typy krajobrazu. Krajobraz kulturowy i jego składniki. Metody oceny atrakcyjności wizualnej krajobrazu.
|