Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Architektura krajobrazu 1500-RDW-Z36AK-SP
Ćwiczenia (CW) Semestr Letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: - Buczacki S., 1996, Krzewy ozdobne, Agencja Elipsa, W-wa.
- Carlson A., 2008, Nature and Landscape: An Introduction to Environmental Aesthetics, New York: Columbia University Press.
- Sanchez V. A., 2009: Atlas współczesnej architektury krajobrazu, Wyd. TASCHEN.
- http://www.historiasztuki.com.pl/strony/007-01-00-HISTORIA-OGRODOW.html


Metody dydaktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
Metody dydaktyczne - inne: - kwerenda i studium literatury;
- metody waloryzacyjne (eksponujące).

Literatura:

- Gołaszewska M., 1984, Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, PWN, Warszawa.

- Kasińska L., Sieniawska-Kuras A., 2009: Architektura krajobrazu dla każdego, Wyd. KaBe, Krosno.

- Majdecki L., 2007: Historia ogrodów, t. 1: Od starożytności po barok, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

- Majdecki L., 2008: Historia ogrodów, t. 2: Od XVIII wieku do współczesności. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

- Richling A., Podstawy metodyczne oceny wizualnej atrakcyjności krajobrazu, GEA 2, Warszawa-Płock-Murzynowo.

- Zachariasz A., 2016, O architekturze krajobrazu, kompozycji krajobrazu i specjalistycznej terminologii – rozważania wprowadzające, [w:]

- Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 32, s. 11-30.

Efekty uczenia się:

Efekty modułowe (P – przedmiotowe):

WIEDZA

P_W01: student zna podstawowe pojęcia, terminy i zagadnienia z zakresu dziedzin przyrodniczych, technicznych i społeczno-gospodarczych, mające bezpośrednie odniesienie do ich praktycznych zastosowań właściwych dla architektury krajobrazu (K_W01);

P_W02: student posiada podstawową wiedzę z zakresu infrastruktury hydrotechnicznej związanej z cyklem pracy urządzeń, obiektów istotnych dla założeń ogrodowych (K_W03);

P_W03: student rozumie znaczenie rewitalizacji założeń ogrodowych i waterfrontów oraz ich wykorzystania dla społeczeństwa i gospodarki z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju (K_W09).

UMIEJĘTNOŚCI

P_U01: student analizuje i umiejętnie korzysta z literatury naukowej oraz metodycznej, zwłaszcza z zakresu architektury krajobrazu, korzysta z internetowych baz danych i metod analitycznych (K_U02);

P_U02: student potrafi wyjaśniać relacje przyczynowo-skutkowe pomiędzy procesami naturalnymi i antropogenicznymi zachodzącymi w środowisku geograficznym oraz wpływ tych procesów na możliwości zagospodarowania terenów nadrzecznych i na potrzeby założeń ogrodowych (K_U02, K_U04);

P_U03: student posiada umiejętność samodzielnego uczenia się w sposób ukierunkowany w zakresie architektury krajobrazu (K_U06);

P_U04: student potrafi określić i ocenić wpływ czynników przyrodniczych, społecznych, ekonomicznych oraz politycznych przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu architektury krajobrazu (K_U07);

P_U05: student potrafi zaprojektować obiekt z zakresu architektury krajobrazu używając właściwych metod (K_U12).

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

P_K01: student stale aktualizuje swoją wiedzę na temat teoretycznych i praktycznych aspektów badań z architektury krajobrazu, systematycznie śledzi postęp naukowy; ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w rozwoju cywilizacyjnym (K_K01);

P_K02: student rozumie potrzebę formułowania oraz przekazywania społeczeństwu w sposób zrozumiały informacji i opinii dotyczących architektury krajobrazu (K_K03);

P_K03: student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu, widząc potrzebę tworzenia coraz to nowych projektów, opracowań, planów odzwierciedlających potrzeby współczesnego świata i człowieka z zakresu architektury krajobrazu) (K_K06).

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach dydaktycznych.

Wartość merytoryczna oraz sposób przedstawienia prezentacji multimedialnej oraz prac kameralnych i projektu.

W przypadku utrzymania się stanu pandemii, tryb prowadzenia zajęć i zaliczenia będzie zgodny z aktualnym zarządzeniem JM Rektora UKW.

Zakres tematów:

1. Podstawy kompozycji. Rodzaje kompozycji w architekturze krajobrazu.

2. Rodzaje wizualizacji terenów zieleni: rzut z góry, przekrój, aksonometria, rysunek z perspektywą. Konstrukcja rysunku.

3. Analiza przykładowych założeń ogrodowych średniowiecznych.

4. Analiza przykładowych założeń ogrodowych renesansowych.

5. Analiza przykładowych założeń ogrodowych barokowych.

6. Analiza przykładowych założeń ogrodowych XVIII i XIX wiecznych.

7. Kształtowanie terenów zieleni miejskiej.

8. Współczesne tereny zieleni - ogrody tematyczne.

9. Rewaloryzacja zabytkowych założeń ogrodowych

10. Zasady projektowania terenów zieleni.

11. Projekt małego ogrodu przydomowego

12. Kształtowanie panoram, metoda J. Bogdanowskiego.

13. Kształtowanie wnętrz krajobrazowych.

14. Ocena i ochrona środowiska wizualnego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:00 - 16:30, sala 12
Zbigniew Podgórski 6/6 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Placu Kościeleckich
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)