Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Namieśnik J., Chrzanowski W., Szpinek P. (Red.) Nowe Horyzonty i Wyzwania w Analityce i Monitoringu Środowiska, CDAMŚ Gdańsk, 2003.
Namieśnik J. Metody instrumentalne w kontroli zanieczyszczeń środowiska, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1992.
Kocjan R. Chemia analityczna. Podręcznik dla studentów. Tom 2. PZWL, Warszawa, 2000.
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia laboratoryjne zajęcia realizowane innymi metodami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
prezentacje multimedialne, doświadczenia laboratoryjne, facylitacja grupy uwzględniająca różne style komunikacji wśród studentów oraz różne sposoby rozwiązywania przez nich problemów na bazie „Sześciu sposobów myślenia”, wykorzystanie technik facylitacyjnych; zadawanie pytań, parafraza, potwierdzanie, równoważenie oraz podsumowanie.
|
Literatura: |
Stepnowski P., Synak E., Szafranek B., Kaczyński Z., Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku, Uniwersytet Gdański, Gdańsk 2010
Namieśnik J., Chrzanowski W., Szpinek P. (Red.) Nowe Horyzonty i Wyzwania w Analityce i Monitoringu Środowiska, CDAMŚ Gdańsk, 2003.
Beler J., Stein A., Reichmann H. Zaawansowane metody oczyszczania ścieków. Projprzem. Bydgoszcz. 1997
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W_01 – posiada wiedzę w zakresie organizacji i funkcjonowania monitoringu skażeń i zanieczyszczeń środowiska – K_W07
W_03 – potrafi identyfikować zagrożenia dla poszczególnych komponentów środowiska - K_W07
Umiejętności:
U_01 – oznacza podstawowe wskaźniki oceny jakości wód, ścieków, gleby – K_U02; K_U03
U_02 – dobiera odpowiednie metody monitorowania dla określonego rodzaju zanieczyszczeń i skażeń występujących w środowisku – K_U02; K_U03
U_03 - sporządza sprawozdanie z przebiegu doświadczeń oraz opisuje wyniki, obserwacje, poddaje je analizie, formułuje odpowiednie wnioski – K_U08
Kompetencje:
K_01 - sumiennie wykonuje powierzone zadania, których wyniki służą całemu zespołowi (grupie) jest zdolny do pracy zespołowej i samodzielnej, jest odpowiedzialny za powierzane mienie (np. sprzęt laboratoryjny) oraz za bezpieczeństwo pracy własnej i innych – K_K05
K_02 – wykazuje świadomość konieczności ustawicznego dokształcania się w zakresie organizacji i funkcjonowania monitoringu skażeń środowiska – K_K01
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena sprawozdań z wykonanych zajęć laboratoryjnych, pisemne zaliczenie znajomości zagadnień teoretycznych związanych ze zrealizowanymi doświadczeniami.
2. Skala oceniania (zgodnie z regulaminem studiów):
od 60% do 65% punktów – dst,
powyżej 65% do 70% punktów – dst+,
powyżej 70% do 80% punktów – db,
powyżej 80% do 90% punktów – db+,
powyżej 90% punktów – bdb.
3. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ze wszystkich uzyskanych w czasie trwania kursu ocen.
4. Obecność obowiązkowa.
|
Zakres tematów: |
1) Badania zawartości związków fosforu: oznaczanie rozpuszczonych ortofosforanów
kolorymetryczną metodą molibdenianową z kwasem askorbinowym jako reduktorem.
2) Badanie zawartości związków azotu: oznaczanie azotu azotanowego metodą kolorymetryczną z salicylanem sodowym.
3) Oznaczanie chlorków metodą miareczkowania azotanem srebra w obecności
chromianu jako wskaźnika / Metoda Mohra/.
4) Analiza właściwości fizykochemicznych gleby.
5) Badanie zawartości związków fosforu w glebie metodą Egner-Riehm’a.
6) Badanie zawartości związków azotu (azotu ogólnego) w glebie.
|