Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: |
Gramatyka opisowa języka polskiego z ćwiczeniami, red. W. Doroszewski, B. Wieczorkiewicz, t. I, cz. Słowotwórstwo, Warszawa 1968 (lub wyd. inne);
Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego (wyd. III popr.), Warszawa 1979;
Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem), Warszawa 2000;
Strutyński J., Gramatyka polska. Wprowadzenie. Fonetyka. Fonologia. Morfologia, Kraków 1996.
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Obserwacja – analiza i ocena zjawisk, analiza wzorcowych formacji, praca z podręcznikiem, dyskusja.
|
Literatura: |
Dyszak A.S., Benenowska I., Od głoski do zdania (cz. I Wiadomości, rozdz. O wyrazie), Bydgoszcz 2009;
Gramatyka współczesnego języka polskiego, red. S. Urbańczyk. Morfologia, red. R. Grzegorczykowa, R. Laskowski, H. Wróbel, Warszawa 1984 (lub wydanie późniejsze t. II);
Jadacka H., System słowotwórczy polszczyzny (1945-2000), Warszawa 2001;
Słownik gniazd słowotwórczych współczesnego języka ogólnopolskiego, t. 1. i 2., red. H. Jadacka, Kraków 2001, t. 3-4., red. M. Skarżyński, Kraków 2004.
|
Efekty uczenia się: |
wiedza:
student zna i rozumie terminy słowotwórcze, odróżnia pochodność diachroniczną i synchroniczną, rozpoznaje leksemy podzielne słowotwórczo, nazywa elementy budowy formacji słowotwórczych, określa typy formantów i charakteryzuje ich funkcje, opisuje słowotwórstwo jako podsystem systemu morfologicznego języka, wyjaśnia jego rolę w komunikacji językowej;
umiejętności:
student rozpoznaje zjawiska słowotwórcze, znajduje i nazywa derywaty, analizuje budowę różnych formacji słowotwórczych, znajduje przykłady poznanych zjawisk w tekstach, wyjaśnia rolę systemu słowotwórczego w porozumiewaniu się;
kompetencje społeczne:
student docenia rolę słowotwórstwa w bogaceniu zasobu leksykalnego polszczyzny oraz dostrzega w formacjach słowotwórczych zapisane dziedzictwo kulturowe kraju
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania:
bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, 3 kolokwia zaliczeniowe.
Kryteria oceniania:
na ocenę dostateczną – student uczestniczy aktywnie w zajęciach, rozpoznaje zjawiska słowotwórcze (w tym elementy budowy formacji), podaje przykłady takich zjawisk, posługuje się podstawowymi pojęciami słowotwórczymi;
na ocenę dobrą – student uczestniczy aktywnie w zajęciach, rozpoznaje zjawiska słowotwórcze (w tym elementy budowy formacji), podaje przykłady takich zjawisk, posługuje się podstawowymi pojęciami słowotwórczymi, definiuje podstawowe i szczegółowe pojęcia słowotwórcze, uzasadnia swoje odpowiedzi;
na ocenę bardzo dobrą – student uczestniczy aktywnie w zajęciach, rozpoznaje i nazywa zjawiska słowotwórcze (w tym elementy budowy formacji), podaje przykłady takich zjawisk, definiuje podstawowe i szczegółowe pojęcia słowotwórcze, uzasadnia swoje odpowiedzi, wyjaśnia procesy słowotwórcze, podaje dodatkowe informacje z podręczników.
|
Zakres tematów: |
Podstawowe pojęcia analizy słowotwórczej: wyraz podstawowy (podstawa słowotwórcza), wyraz pochodny (formacja słowotwórcza), temat słowotwórczy, formant, formantoid, submorf, konektyw, rdzeń, parafraza słowotwórcza - ćwiczenia we wskazywaniu.
Przegląd formantów - analiza wyrazów pochodnych: prefiksy, sufiksy, interfiksy, postfiksy, inne typy formantów.
Ćwiczenia we wskazywaniu funkcji formantów.
Kategoria i typ słowotwórczy - ćwiczenia w rozpoznawaniu.
Analiza kompozycji słowotwórczych: zrosty, złożenia, zestawienia.
Ćwiczenia w rozpoznawaniu wyrazów motywowanych wyrażeniami przyimkowymi.
Analiza słowotwórcza uniwerbizmów.
Jak powstają skrótowce.
Ćwiczenia w stopniowaniu przymiotników.
Analiza słowotwórcza imiesłowów i bezokoliczników.
Rozpoznawanie formacji orzeczeniowych i podmiotowych wśród rzeczowników odczasownikowych i odprzymiotnikowych.
|