Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
Chmielecki A., Rzeczy i wartości, Warszawa 1999
Czeżowski T., O wartościach i normach moralnych, [w:] Pisma z etyki i teorii wartości, Wrocław 1989
Eco U., Semiologia życia codziennego, Warszawa 1998
Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990
Ingarden R., Czego nie wiemy o wartościach, Uwagi o względności wartości, w: Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966
Jacobson R., W poszukiwaniu istoty języka, Warszawa 1989
Laskowska E., Wartościowanie w języku potocznym, Bydgoszcz 1992
Milewski T., Językoznawstwo, roz. II.6. System semantyczny, Warszawa 2004, roz. I.2., II.6.
Świątek J., W świecie powszechnej metafory, Kraków 1998
Woleński J., Problem filozofii wartości, [w:] W stronę logiki, Warszawa 1996
Znaniecki F., Zagadnienie wartości w filozofii, [w:] Pisma filozoficzne (t.2), Warszawa 1991
|
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny wykład kursowy
|
Metody dydaktyczne - inne: |
wykład, prezentacja multimedialna, praca studenta z podręcznikiem
|
Literatura: |
Apresjan J., Semantyka leksykalna, Wrocław 1980
Bednarek A., Grochowski M., Zadania z semantyki językoznawczej, Toruń 1993
Bense M., Świat przez pryzmat znaku, Warszawa 1980
Dziamski S., Aksjologia. Wstęp do filozofii wartości, Poznań 1997
Guiraud P., Semiologia, Warszawa 1974
Lyons J., Semantyka, cz. 1 Warszawa 1984, cz. 2 Warszawa 1989
Peirce Ch.S., Wybór pism semiotycznych, Warszawa 1997
Whorf B.L., Język, myśl i rzeczywistość, Warszawa 2002
Wierzbicka A., Semantyka, Lublin 2006
|
Efekty uczenia się: |
- wiedza
student wyróżnia semiotykę w obrębie semiologii, zna twórców semiologii i przedstawicieli filozofii wartości
student definiuje pojęcia semantyczne i aksjologiczne, wymienia koncepcje znaczenia i wartości, rozumie pojęcia metafory, metonimii, prototypu, stereotypu,
- umiejętności
student klasyfikuje znaki i wartości, ilustruje poznane typy znaków własnymi przykładami, student wyjaśnia różnice między koncepcjami znaczenia, tłumaczy rolę mitu i stereotypu w kulturze,
student posługuje się terminologią semantyczną i aksjologiczną, wskazuje różnice semantyczne między językami,
student używa znaków językowych we właściwym znaczeniu i stosuje językowe sposoby wartościowania,
- kompetencje społeczne
student ma świadomość roli znaków w kulturze i ich znaczenia dla rozwijania więzi społecznych
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Metoda oceniania: egzamin pisemny (sukcesywnie - w trzech częściach po zakończeniu odpowiednich cyklów wykładów).
2. Kryteria oceniania:
- na ocenę dostateczną
student definiuje podstawowe pojęcia semiotyczne, semantyczne i aksjologiczne, wymienia koncepcje znaczenia, zna filozofów wartości, student podaje przykłady różnych typów znaków, nazywa relacje semantyczne w języku, wymienia językowe sposoby wartościowania;
- na ocenę dobrą
student definiuje podstawowe i szczegółowe pojęcia semiotyczne, semantyczne i aksjologiczne, wymienia i opisuje koncepcje znaczenia, zna filozofów wartości i krótko opisuje ich koncepcje, student podaje przykłady różnych typów znaków i rozpoznaje te typy, nazywa relacje semantyczne w języku i ilustruje je przykładami, wymienia językowe sposoby wartościowania i podaje ich przykłady;
- na ocenę bardzo dobrą
student definiuje podstawowe i szczegółowe pojęcia semiotyczne, semantyczne i aksjologiczne, wymienia i opisuje oraz ocenia koncepcje znaczenia, zna filozofów wartości i szczegółowo opisuje ich koncepcje, podaje dodatkowe informacje z podręczników, student podaje przykłady różnych typów znaków, rozpoznaje te typy i charakteryzuje je, nazywa relacje semantyczne w języku, ilustruje je przykładami i charakteryzuje je, wymienia językowe sposoby wartościowania, podaje ich przykłady oraz ocenia je.
|
Zakres tematów: |
Semiotyka i jej twórcy (Locke, Peirce, de Saussure). Pojęcie znaku (pochodzenie, środki przekazu - kanały informacji). Triadyczna koncepcja znaku Peirce'a. M. Bense
Triadyczna typologia znaków Peirce’a. Dychotomiczna klasyfikacja znaków
Binarna koncepcja znaku językowego. Język jako system znaków
Język jako narzędzie komunikacji. Schemat komunikacyjny Jakobsona. Składniki mowy. Akwizycja języka. Język w mózgu człowieka
Semantyka i jej twórcy (Reisig, Bréal, Morris). Funkcje semiotyczne. Filozoficzne koncepcje znaczenia
Tabu językowe. Eufemizmy. Wulgaryzmy
Pojęcie znaczenia. Koncepcje znaczenia w obrębie języka
Dwa aspekty znaczenia: zakres (maksymalny, minimalny, poszerzanie, zawężanie) i treść (cechy definicyjne i konotacyjne, pejoratywizacja, melioracja, pojawianie się, zanikanie)
System semantyczny. Relacje między znaczeniami (hiponimia, synonimia, antonimia, konwersja). Polisemia. Homonimia. Metafora i metonimia
Wprowadzenie do wartościowania w języku i w tekście (aksjologia, typologia wartości, etyka, estetyka)
Z historii filozofii wartości
Językowe środki wartościowania (leksykalne i gramatyczne: fleksyjne, słowotwórcze, składniowe)
|