Literatura uzupelniająca: |
artykuły związane z zakresem przygotowywanych prac magisterskich (scopus, web of science, google scholar)
www.unwto.org
www.wttc.org
www.intur.com.pl
Tourism Authorities
Czasopisma polskie (np. Turyzm, Turystyka Kulturowa, Folia Turistica itd.) oraz zagraniczne (Annals of Tourism Research, Current issues in Tourism, Tourism Geographies, Tourism Management i in.
Czasopisma branżowe i popularne
|
Literatura: |
Kruczek Z., 2011, Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań, PROKSENIA, Kraków.
Mazurkiewicz L.,2012, Wybrane teorie oraz metody badawcze turystyki, AWF, Warszawa.
Wagner, W.,2002, Podstawy metod statystycznych w turystyce i rekreacji, AWF Poznań,
Siwiński W., Tauber R.D. 2006, Metodologia badań naukowych. Wyd. WSHiG, Poznań..
Siwiński W., 2006, Empiryczne badania społeczne w dziedzinie turystyki i rekreacji (zarys metodologii badań naukowych). Wyd. PSNARIT, Poznań.
Nowak S.: Metodologia badań społecznych. Wyd. PWN, Warszawa 2011.
Gołembski, G. (red.), Kierunki rozwoju badań naukowych w turystyce, PWN, Warszawa, 2003.
Chyl M., Jezierska-Thöle A., 2013, Potencjał przyrodniczy i antropogeniczny do rozwoju turystyki w powiecie lidzbarskim. W: K. Kurowska (red.), Planowanie rozwoju przestrzeni wiejskiej. Olsztyn: Oficyna Drukarska Jacek Chmielewski, 130-138.
Jezierska-Thöle A.,2018, Rozwój obszarów wiejskich Polski Północnej i Zachodniej oraz Niemiec Wschodnich. Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
|
Efekty uczenia się: |
Efekty modułowe (P - przedmiotowe):
WIEDZA
P_W01: student ma wiedzę w zakresie miejsca i znaczenia turystyki w systemie nauk i ich powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi – (K_W01)
P_W02: student ma wiedzę z zakresu technologii informacyjnych oraz metod statystycznych pozwalających zrozumieć, opisać i interpretować zjawiska zachodzące w gospodarce turystycznej – (K_W01)
P_W03: student zna metody, narzędzia i techniki służące do przetwarzania danych w turystyce oraz rekreacji – (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI
P_U01: student potrafi wykorzystywać różne źródła informacji oraz literaturę dotyczącą branży turystycznej i sportowo-rekreacyjnej - (K_U01)
P_U02: student identyfikuje i opisuje problemy badawcze w turystyce i rekreacji w formie projektów badań naukowych – (K_U02, K_U04)
P_U03: Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania procesów i zjawisk społecznych w zakresie turystyki i rekreacji oraz posiada umiejętność prawidłowego interpretowania tych zjawisk – (K_U02 K_U04)
P_U04: student potrafi przeprowadzić badania zjawisk związanych z ruchem turystycznym i rekreacją - (K_U04)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
P_K01: STUDENT rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz potrzebę ustawicznego uzupełniania wiedzy z zakresu turystyki i rekreacji - (K_K01)
Efekty kierunkowe (K):
WIEDZA
K_W01 - posiada pogłębioną wiedzę z zakresu problematyki turystyki i rekreacji
K_W03 - posiada pogłębioną wiedzę w zakresie technik i narzędzi badawczych umożliwiających planowanie i przeprowadzanie badań związanych z turystyką i rekreacją
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - biegle wykorzystuje dostępne źródła informacji, wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
K_ U02 - stosuje zaawansowane narzędzia i metody badawcze w realizacji badań w zakresie turystyki i rekreacji, zbiera i interpretuje dane empiryczne i na ich podstawie formułuje wnioski
K_ U04 - planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia kwalifikacji zawodowych w sektorze usług turystycznych, sportowych i rekreacyjnych
|
Metody i kryteria oceniania: |
- przygotowanie i przeprowadzenie pilotażowego projektu badawczego z zakresu turystyki wybraną metodą badawczą – W01, W02, W03, U01, U02, U03, U04
- aktywność na zajęciach, uczestnictwo w dyskusjach - U02, K01
|
Zakres tematów: |
1.Turystyka jako nauka – rozwój i miejsce turystyki jako dyscypliny naukowej
2. Dorobek naukowy i przedmiot badań w dziedzinie turystyki
3. Wskaźniki turystyczne - źródła danych i obliczenia statystyczne
4. Metody badań
- badania w oparciu o materiały zastane - materiały wewnętrzne, statystyki, broszury, strony internetowe.
- badania terenowe
a. ilościowe (ankieta, sondaż diagnostyczny, dobór próby badawczej, konstrukcja ankiety, obserwacja, eksperyment; analiza dokumentów; analiza SWOT, studium przypadku, metoda ekspercka; metody badania atrakcji i atrakcyjności turystycznej)
b. jakościowe (kwestionariusz skategoryzowany i nie skategoryzowany, obserwacja, eksperyment)
5. instytucje powołane do gromadzenia danych- wykład z przedstawicielem Głównego Urzędu Statystycznego
6. Konstrukcja pracy naukowej (formułowanie pytań badawczych, stawianie hipotez).
7. Literatura przedmiotu – płaszczyzna dyskusji naukowych, źródła informacji 8. Analiza i interpretacja badań
|