Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
W zakresie paleobotaniki:
Dybova-Jachowicz S., Sadowska A. 2003. Palinologia. Instytut Botaniki im. W. Szafera, Kraków
Jachowicz A., Dybova-Jachowicz S. 2003. Paleobotanika. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
Ralska-Jasiewiczowa M., Latałowa M., Wasylikowa K., Tobolski K., Madeyska E., Wright H.E., Turner C. 2004. Late Glacial and Holocene History of Vegetation in Poland Based on Isopolen Maps. Instytut Botaniki im. W. Szafera, Kraków
W zakresie paleozoologii:
Szarski H., 1998. Historia zwierząt kręgowych. Wyd. PWN
Radwańska U. 2007. Podstawy paleontologii. Wyd. UW, Warszawa.
Raup D.M., Stanley S.M. 1984. Podstawy paleontologii. PWN, Warszawa.
Dzik J., 1992. Dzieje życia na Ziemi. PWN W-wa.
Weiner J. 2005. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. PWN, Warszawa.
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne ćwiczenia laboratoryjne warsztaty
|
Literatura: |
W zakresie paleobotaniki:
artykuły naukowe dostarczone przez prowadzącego (pdf)
W zakresie paleozoologii:
Chruszcz A., Jurkiewicz H., Małecki J. 2003. Paleontologia ogólna i systematyczna. AŚ. Kielce.
Bieda F., 1966. Paleozoologia, tom I, Bezkręgowce. Wyd. Geolog.
Bieda F., 1969. Paleozoologia, tom II, Strunowce. Wyd. Geolog.
Lehmann U., Hillmer G. 1991. Bezkręgowce kopalne. Wyd. Geol. Warszawa.
|
Efekty uczenia się: |
U_01 – interpretuje trendy ewolucyjne analizując budowę organizmów [K_U02]
U_02 – rozpoznaje skamieniałości omawianych grup roślin i zwierząt [K_U02]
U_03 – porządkuje skamieniałości zgodnie z ich wiekiem ewolucyjnym [K_U02]
U_04 – potrafi przygotować syntetyczne opracowanie zagadnienia paleobiologicznego wykorzystując zróżnicowane źródła informacji [K_U05]
K_01 – aktywnie pracuje samodzielnie i współpracuje w grupie [K_K03]
K_02 – postrzega relacje między światem organizmów żywych a zmianami klimatycznymi [K_K06]
K_03 – zdaje sobie sprawę z potrzeby ciągłego aktualizowania własnej wiedzy przyrodniczej [K_K01]
K_04 – świadomie postrzega ciągły, ewolucyjny charakter zmian w przyrodzie [K_K06]
|
Metody i kryteria oceniania: |
W zakresie paleobotaniki:
Obecność, aktywność na zajęciach, przygotowanie prezentacji multimedialnej i/lub referatu na zadane tematy.
W zakresie paleozoologii:
aktywność na zajęciach, ocena rysunków przygotowywanych przez studentów w trakcie ćwiczeń na UKW
od 50% do 60% punktów – dst
powyżej 60% do 70% punktów – dst+
powyżej 70% do 80% punktów – db
powyżej 80% do 90% punktów – db+
powyżej 90% punktów – bdb
|
Zakres tematów: |
W zakresie paleobotaniki:
Rośliny dawnych epok w Polsce. Studenci opracowują i przedstawiają artykuły naukowe dotyczące badań paleobotanicznych na terenie Polski. Omawiają rośliny (z systematyką), których obecność stwierdzono w Polsce pod koniec prekambru, w poszczególnych okresach paleozoiku i mezozoiku, w trzeciorzędzie. Poznają także przebieg plejstocenu w Polsce i związane z nim wędrówki flor.
W zakresie paleozoologii:
Studenci analizują cechy charakterystyczne skamieniałości, odpowiednio je klasyfikują i określają ich chronologiczny zakres występowania. W ramach ćwiczeń prowadzonych na UKW omawiana jest budowa i cechy charakterystyczne wybranych skamieniałości zwierząt.
|