Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: |
Dyszak A.S., Benenowska I., Od głoski do zdania, cz. II Ćwiczenia, Bydgoszcz 2009 (rozdz. Słowotwórstwo).
Gramatyka opisowa języka polskiego z ćwiczeniami, red. W. Doroszewski, B. Wieczorkiewicz, t. I cz. Słowotwórstwo, Warszawa 1968 (lub wyd. inne).
Słownik gniazd słowotwórczych współczesnego języka ogólnopolskiego, t. 1. i 2., red. H. Jadacka, Kraków 2001, t. 3-4., red. M. Skarżyński, Kraków 2004.
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Obserwacja – analiza i ocena zjawisk, analiza wzorcowych formacji, praca z podręcznikiem, dyskusja.
|
Literatura: |
Dyszak A.S., Benenowska I., Od głoski do zdania, Cz. I. Wiadomości, Bydgoszcz 2009 (roz. O wyrazie).
Grzegorczykowa R., Zarys słowotwórstwa polskiego, Warszawa 1984.
Nagórko A., Zarys gramatyki polskiej (ze słowotwórstwem), Warszawa 2007.
|
Efekty uczenia się: |
wiedza:
student zna i rozumie terminy słowotwórcze, odróżnia pochodność diachroniczną i synchroniczną, rozpoznaje leksemy podzielne słowotwórczo, nazywa elementy budowy formacji słowotwórczych, określa typy formantów i charakteryzuje ich funkcje, opisuje słowotwórstwo jako podsystem systemu morfologicznego języka, wyjaśnia jego rolę w komunikacji językowej;
umiejętności:
student rozpoznaje zjawiska słowotwórcze, znajduje i nazywa derywaty, analizuje budowę różnych formacji słowotwórczych, znajduje przykłady poznanych zjawisk w tekstach, wyjaśnia rolę systemu słowotwórczego w porozumiewaniu się;
kompetencje społeczne:
student docenia rolę słowotwórstwa w bogaceniu zasobu leksykalnego polszczyzny oraz dostrzega w formacjach słowotwórczych zapisane dziedzictwo kulturowe kraju
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania:
bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, 3 kolokwia zaliczeniowe.
Kryteria oceniania:
na ocenę dostateczną – student uczestniczy aktywnie w zajęciach, rozpoznaje zjawiska słowotwórcze (w tym elementy budowy formacji), podaje przykłady takich zjawisk, posługuje się podstawowymi pojęciami słowotwórczymi;
na ocenę dobrą – student uczestniczy aktywnie w zajęciach, rozpoznaje zjawiska słowotwórcze (w tym elementy budowy formacji), podaje przykłady takich zjawisk, posługuje się podstawowymi pojęciami słowotwórczymi, definiuje podstawowe i szczegółowe pojęcia słowotwórcze, uzasadnia swoje odpowiedzi;
na ocenę bardzo dobrą – student uczestniczy aktywnie w zajęciach, rozpoznaje i nazywa zjawiska słowotwórcze (w tym elementy budowy formacji), podaje przykłady takich zjawisk, definiuje podstawowe i szczegółowe pojęcia słowotwórcze, uzasadnia swoje odpowiedzi, wyjaśnia procesy słowotwórcze, podaje dodatkowe informacje z podręczników.
|
Zakres tematów: |
Podstawowe pojęcia analizy słowotwórczej: wyraz podstawowy (podstawa słowotwórcza), wyraz pochodny (formacja słowotwórcza), temat słowotwórczy, formant, konektyw, submorf, formantoid, rdzeń, rodzina wyrazów/gniazdo słowotwórcze, parafraza słowotwórcza - ćwiczenia we wskazywaniu.
Przegląd formantów - analiza wyrazów pochodnych: prefiksy, sufiksy, interfiksy, postfiksy i inne typy formantów.
Ćwiczenia we wskazywaniu funkcji formantów.
Kategoria i typ słowotwórczy - ćwiczenia w rozpoznawaniu.
Analiza kompozycji słowotwórczych: zrosty, złożenia, zestawienia.
Ćwiczenia w rozpoznawaniu wyrazów motywowanych wyrażeniami przyimkowymi.
Analiza słowotwórcza uniwerbizmów.
Jak powstają skrótowce.
Ćwiczenia w stopniowaniu przymiotników.
Analiza słowotwórcza imiesłowów i bezokoliczników.
Rozpoznawanie formacji orzeczeniowych i podmiotowych wśród rzeczowników odczasownikowych i odprzymiotnikowych.
|