Praktyka śródroczna psychologiczno-pedagogiczna 1000-FP-N23Prak-SP
Laboratorium (LAB)
Semestr zimowy 2023/24
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | 1. Bobik, B. Znaczenie umiejętności interpersonalnych w pracy pedagoga szkolnego, Journal of Modern Science" Vol. 44, iss. 1 (2020), s. 43-62 http://hdl.handle.net/20.500.12128/15754. 2. Kamińska-Buśko B., Szymańska J.(red.), Szkoła wobec agresji i przemocy, Warszawa 2005. 3. Specjalne potrzeby edukacyjne : wskazówki dla nauczycieli, Jenny Thompson ; przekład Jolanta Bartosik. http://82.146.234.9/spis/marc/pwn/000036513500.pdf. |
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami |
Metody dydaktyczne - inne: | Metody słowne Metoda obserwacji uczestniczącej Przewiduje się również wykorzystywanie narzędzi informatycznych do komunikacji ze studentami i przesyłania materiałów zajęciowych oraz wykonywanych zadań przez studentów. |
Literatura: |
1. Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2007. 2. Forma P., Pedagog szkolny w procesie wspomagania edukacji, socjalizacji i wychowania dziecka, w: Współczesne problemy zawodu nauczyciela i pedagoga, Dróżka W., Matyjas B. (red.) - https://studiapedagogiczne.ujk.edu.pl/numery/19.pdf#page=263. 3. Frejusz K., Wychowanie jako "dialog i spotkanie", Warszawa 2020. 4. Gordon G. Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995. 5. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000. 6. Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1997. 7. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 1998. 8. Paradoksalne funkcje szkoły: studium krytyczno-etnograficzne, Boryczko M. (red.). Gdańsk 2015. 9. Specjalne potrzeby edukacyjne ucznia w praktyce życia szkolnego, Wolny B., Lis M. (red.)., Łódź 2018. |
Efekty uczenia się: |
W01 – student posiada wiedzę z zakresu filozofii wychowania, pedagogiki, psychologii i aksjologii pedagogicznej pozwalająca na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się [K_W04 P6S_WG] W02 – student posiada podstawową wiedzę w zakresie metodyki nauczania, w tym doboru efektywnych środków dydaktycznych, m.in. technik informatycznych, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafika prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji - w celu wspomożenia nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów [K_W07 P6S_WG] W03 – student posiada wiedzę na temat metodyki wykorzystywania zadań (norm, procedur i dobrych praktyk) stosowanych w działalności pedagogicznej (m.in. nauczanie w szkołach podstawowych, szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, ośrodkach wychowawczych) [K_W16 P6S_WG] U01 – student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i bezpieczeństwa oraz higieny pracy do obserwacji, analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji (np. wymagających udzielenia pierwszej pomocy) i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji w celu generowania rozwiązań zaobserwowanych problemów ; - potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych, a także dobierania strategii realizowania działań praktycznych na podstawowym etapie edukacyjnym (tj. w kl. IV-VIII szkół podstawowych) [K_U01 P6S_UW] U03 – student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań edukacyjnych oraz praktycznie wykorzystać wnioski i zdobyta wiedzę, m.in. do projektowania i realizowania programów nauczania (z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów) oraz programów wychowawczo-profilaktycznych ( w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli) ; potrafi adekwatnie dobierać tworzyć i dostosowywać dostępne materiały, środki (w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych) i metody pracy do zróżnicowanych potrzeb uczniów w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych [K_U08 P6S_UW] U04 – student posiada kompetencje komunikacyjne w obejmujące: umiejętność wykorzystania procesu oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem [K_U11 P6S_UW] K01 – student ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych), budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu miedzy wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, tj. rodzicami lub opiekunami ucznia, uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz włączenia ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej [K_K02 P6S_KO] K02 – student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym/lokalnym na rzecz dobra uczniów i środowiska, rozpoznawania jego specyfiki; porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery do komunikacji w klasie i poza nią [K_K03 P6S_KO] |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania uwzględniają rozwiązywanie zadań problemowych przez studentów, wykonywanie zadań i prac indywidualnych z zakresu problematyki realizowanej na zajęciach, przygotowanie sprawozdań zawierających krytyczną analizę aspektów dotyczących zagadnień w ramach przedmiotu zajęć. W związku z tym przewiduje się zastosowanie ocen opisowych , których podstawę stanowią określone przez prowadzącego wymagania i system oceniania w kontekście efektów kształcenia. |
Zakres tematów: |
1. Student poznaje podstawowe akty prawne regulujące funkcjonowanie instytucji edukacyjnej jaką jest szkoła m. in. statut szkoły, kartę nauczyciela oraz wewnętrzne regulaminy i procedury np. regulamin szatni czy wyjścia poza szkołę. 2. Student zapoznaje się ze specyfiką pracy szkoły, pracą dyrektora szkoły podstawowej, nauczycieli oraz pozostałych pracowników tej instytucji, jak również udziału szkoły w programach ogłaszanych przez MEN, UNESCO i in. 3. Student analizuje dokumentację dotyczącą działalności tej placówki pod kątem realizacji zadań psychologiczno-pedagogicznych np. program profilaktyczno-wychowawczy danej szkoły, szkolny program zapobiegania przemocy i agresji, procedury organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz procedury wewnątrzszkolne regulujące pracę placówki. 4.Student zapoznaje się z pracą pedagoga szkolnego i psychologa szkolnego, poznaje różne problemy wychowawcze występujące wśród uczniów i sposoby oraz metody wykorzystywane przez tych specjalistów do ich rozwiązywania. 5. Student obserwuje formalne i nieformalne grupy uczniów, jak również pojedynczych uczniów, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem procesów komunikowania się różnych podmiotów edukacyjnych oraz ich zakłóceń, ról pełnionych przez uczestników grupy. 5. Student zapoznaje się z funkcjonowaniem innych miejsc w przestrzeni szkoły, jak świetlica, biblioteka szkolna oraz z zadaniami, jakie pełnią w życiu szkoły. 6. Student zapoznaje się z różnymi wymiarami życia szkoły, jak np. dyżur na przerwie, spotkanie z samorządem szkolnym, imprezy szkolne czy sposoby i zakres kontaktowania się z rodzicami uczniów oraz znaczeniem tego typu działań w prawidłowym funkcjonowaniu szkoły. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy piątek, 16:30 - 18:00,
(sala nieznana)
|
Iwona Mandrzejewska-Smól | 11/15 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.