Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Demografia historyczna z elementami statystyki 1000-H11DEHS-SD
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Jadwiga Bohdanowicz, Marek Dzięcielski, Zarys geografii historycznej i politycznej cywilizacji. Podstawy metodologiczne, Gdańsk 1996, rozdział: Demografia a problemy wyżywienia
Cezary Kuklo, Wojciech Gruszecki, Informatyczny system rekonstrukcji rodzin, gospodarstw domowych i społeczności lokalnych w Polsce przedrozbiorowej, Białystok 1994
Zenon Guldon, Kazimierz Wajda, Źródła statystyczne do dziejów Pomorza Wschodniego i Kujaw od XVI do początków XX w., Toruń 1970
Irena Gieysztorowa, Badania nad historią zaludnienia Polski, Kwartalnik Historii Kultury Materialnej, 1963, nr 3-4
Stanisław Hoszowski, Dynamika rozwoju zaludnienia Polski w epoce feudalnej (X-XVIII w.), Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych 1951
Czesław Kozłowski, Powszechne spisy ludności, Warszawa 1951
Stanisław Krzyżanowski, Ludność Krakowa z końcem XVIII wieku, Kraków 1902Witold Kula, Stan i potrzeby badań nad demografią historyczną dawnej Polski (do początków XIX wieku), Roczniki Dziejów Społeczno-Gospodarczych, 13, 1951, s. 23-110
Zdzisław Budzyński, Kresy południowo-wschodnie w drugiej połowie XVIII wieku, t. III, Studia z dziejów społecznych, Przemyśl-Rzeszów 2008
Helena Drażdżyńska, Ludność Warszawy w roku 1792, Kwartalnik Statystyczny, T. 8:1931, z. 1
Grochulska Barbara, Statystyka ludnościowa Warszawy w drugiej połowie XVIII w., Przegląd Historyczny, T. XLV:1954
Henryk Łowmiański, Zaludnienie państwa litewskiego w wieku XVI. Zaludnienie w roku 1528, oprac. Artur Kijas, Krzysztof Pietkiewicz, Poznań 1998
Metody dydaktyczne: metody pracy ze źródłami
wykład konwersatoryjny
wykład kursowy
wykład w toku problemowym
Metody dydaktyczne - inne: - Metody podające oparte na przekazie werbalnym: wykład, opis, objaśnianie, dyskusja, stawianie i rozwiązywanie problemów
- Metody eksponujące oparte na obserwacji.
- Metody oparte o praktyczne działanie.

Literatura:

Cezary Kuklo, Demografia Rzeczypospolitej przedrozbiorowej, Warszawa 2009

Michał Kopiczyński, Podstawy statystyki – podręcznik dla humanistów, Warszawa 2005

Marek Okólski, Demografia: podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zapisie, Warszawa 2004

Jolanta Kurkiewicz, Podstawowe metody analizy demograficznej, Warszawa 1992

Kuklo C., Rodzina w osiemnastowiecznej Warszawie, Białystok 1991

Andrzej Sokołowski, Kazimierz Zając, Rozwój demograficzny a rozwój gospodarczy, Warszawa 1987

Witold Syrek, Elementy demografii: skrypt dla studentów I roku nauk politycznych studiów zaocznych, Katowice 1980

Marian Dyba, Anna Obersztyn, Elementy statystyki dla historyków, Katowice 1978

Mieczysław Sobczyk, Elementy statystyki i demografii, Lublin 1977

Irena Gieysztorowa, Wstęp do demografii staropolskiej, Warszawa 1976

I.G. Wieniecki, Metody matematyczne w demografii, Warszawa 1976

Jerzy Michalewicz, Elementy demografii historycznej, Kraków 1973; Warszawa 1979

Jerzy Holzer, Demografia, Warszawa 1970; 1980; 1999; 2003

Efekty uczenia się:

WIEDZA – student:

W01 – ma zaawansowaną wiedzę w zakresie procesów demograficznych, zna metody badawcze demografii historycznej ze szczególnym naciskiem na okres przed statystyczny, rozróżnia główne trendy metod badawczych (K_W02)

W02 – ma znajomość procesów występującej w demografii historycznej i historii gospodarczej. Rozumie powiązanie procesów społecznych z gospodarczymi (K_W03)

UMIEJĘTNOŚCI - student:

U01 – posiada zaawansowane myślenie przyczynowo-skutkowe w aspekcie procesów demograficznych i gospodarczych (K_U03)

U02 – potrafi krytycznie oceniać wyniki zastosowanych metod badawczych, posiada umiejętność korzystana z pomocy naukowych historyka, wykorzystywania warsztatu i dorobku innych badaczy (K_U08)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:

K01 – zachowuje obiektywizm badawczy, mając świadomość, że pogłębianie wiedzy o przeszłości prowadzi do pełniejszego zrozumienia obecnych procesów demograficznych, jest świadom opinii na temat procesów kierujących rozwojem społecznym, jest otwarty na zasięganie opinii ekspertów (K_K02)

Metody i kryteria oceniania:

Udział w zajęciach, pisemna praca zaliczeniowa. Test z pytaniami otwartymi dotyczącymi treści omawianych w tracie wykładu.

Warunkiem uzyskania oceny dostatecznej jest uzyskanie 50-60% ogólnej punktacji. dostatecznej plus: 60-70%, dobrej: 70-80%; dobrej plus: 80-90%; bardzo dobrej: 90-100%. Skala ocen: 2-5.

Zakres tematów:

1. Dorobek polskiej demografii historycznej

2. Źródła w demografii historycznej

3. Podstawowe pojęcia

4. Retrogresja w badaniach demograficznych

5. Metody szacunków stanu zaludnienia

6. Metoda rekonstrukcji rodzin

7. Metody opisu statystycznego

8. Problemy i metody historii gospodarczej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:45 - 11:15, sala 112
Marek Zieliński 8/8 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Poniatowskiego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)