Liczba godzin: |
10
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
1. Czabański B., Fiłon M., Zatoń K.,2003, Elementy teorii pływania, AWF, Wrocław.
2. Karpiński R., 2006, Pływanie, podstawy techniki, nauczanie, AWF, Katowice.
3. Kasperczyk T., 2002, Wady postawy ciała, diagnostyka i leczenie, Wydawnictwo FH-U”KASPER”, Kraków.
4. Kołodziej J., Kołodziej K., Kołodziej I., 1994, Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna w szkole, Wydawnictwo Fosze, Rzeszów.
5. Kutzner-Kozińska M., Wlaźnik K., 1995, Gimnastyka korekcyjna dla dzieci 6-10 letnich, WSZiP, Warszawa.
|
Metody dydaktyczne: |
metody nauczania ruchu metody pracy ze źródłami metody problemowe
|
Literatura: |
1. Bartkowiak E., 1997, Pływanie, program szkolenia dzieci i młodzieży, RCM-SzKFiS, Warszawa.
2. Iwanowski W., 1997, Pływanie korekcyjno-lecznicze w przypadkach bocznych skrzywień kręgosłupa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
3. Kutzner-Kozińska M., (red.), 2001, Proces korygowania wad postawy, Wydawnictwo Dydaktyczne, Warszawa.
4. Owczarek S., 1999, Korekcja wad postawy: pływanie i ćwiczenia w wodzie, WSZiP, Warszawa.
|
Efekty uczenia się: |
WO1, WO2, UO1, KO1, KO2
|
Metody i kryteria oceniania: |
- obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach ćwiczeniowych, każda nieobecność musi być usprawiedliwiona (usprawiedliwienie należy przedstawić na kolejnych zajęciach), w przypadku nieobecności na zajęciach formę ich odrobienia wskaże nauczyciel prowadzący zajęcia,
- czynne i aktywne uczestnictwo w zajęciach,
Ocena
- umiejętność samodzielnego: przygotowania planu lekcji (wg podanego wzoru); prowadzenie fragmentów zajęć z ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnch w wodzie wg planu (w poszczególnych wadach postawy i dysfunkcjach układu ruchu),
- zaliczenie testu wiedzy (
10 pkt. - 5; 9 pkt. - 4+; 8 pkt. - 4; 7 pkt. - 3+, 6 pkt. - 3; 5 i mniej pkt. - 2)
- na ostatnich zajęciach wystawiana jest ocena z przedmiotu (aby uzyskać zaliczenie, student musi być rozliczony ze wszystkich elementów zajęć: (obecności, zaliczenie testu wiedzy na ocenę, oddanie pracy, poprowadzenie fragmentu zajęć)
|
Zakres tematów: |
Organizacja zajęć korekcyjnych w wodzie:
- bezpieczeństwo i higiena na pływalni krytej
- błędy w pływaniu korekcyjnym mające wpływ na proces korygowania wad postawy
- ćwiczenia, zabawy oswajające z wodą oraz sposoby pływania w parach i z deską w pływaniu korekcyjnym.
Wady statyczne kończyn dolnych: ćwiczenia korekcyjne w wodzie, ćwiczenia na płytkiej wodzie, przy brzegu basenu.
Wady w płaszczyźnie strzałkowej: ćwiczenia korekcyjne w wodzie, ćwiczenia na płytkiej wodzie, przy brzegu basenu, ćwiczenia w parach oraz z deską.
Wady klatki piersiowej: ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia korekcyjne w wodzie, ćwiczenia na płytkiej wodzie oraz przy brzegu basenu.
Boczne skrzywienia kręgosłupa: symetryczne i asymetryczne ćwiczenia korekcyjne w wodzie, ćwiczenia na płytkiej wodzie, przy brzegu basenu.
Zabawy i gry ruchowe w zajęciach z pływania korekcyjnego.
Ćwiczenia i zabawy oddechowe w środowisku wodnym.
|