Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka gimnastyki korekcyjnej 1500-wf2DGK-NP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1) Górecki A. i wsp., 2009. Profilaktyka wad postawy u dzieci i młodzieży w środowisku nauczania i wychowania – rekomendacje ekspertów. Pol. Ann. Med., 2009; 16(1): 168–177.
2) Nowosad-Sergeant E. i in., 2012. Wady postawy ciała: definicje, etiologia, metody badań. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
3) Owczarek S., 2008. Atlas ćwiczeń korekcyjnych. WSiP, Warszawa.
4) Strzyżewski S., 2002. Rozwój myśli o wychowaniu fizycznym i jego metodach. Podręcznik dla studentów i nauczycieli. AWF Katowice.
5) Stupnicki R. Metodologia praktyczna. Wskazówki dla studentów nauk o kulturze fizycznej i nauk o zdrowiu. Wydawnictwo WSKFiT w Pruszkowie, 2016. E-książka [http://www.wskfit.pl/PDF/artykuly/MetodolPrakt.pdf].
6) Wilczyński J. i wsp., 2020. Wady postawy ciała i skład ciała u dzieci w wieku szkolnym. Children, 2020, 7(11).
7) Wybrane artykuły naukowe: https://scholar.google.com/scholar?hl=pl&as_sdt=0%2C5&as_ylo=2022&q=posture+defects+in+children&oq=posture+defects

Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
wykład w toku problemowym
Literatura:

1) Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Jet. Kraków. 2013.

2) Kutzner-Kozińska M. (red.), 2001. Proces korygowania wad postawy. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego, AWF, Warszawa.

3) Krawański A., 2006. Interaktywne uczenie się i nauczanie w wychowaniu fizycznym i fizjoterapii, AWF Poznań.

4) Romanowska A. 2011. Wychowanie do postępowania korekcyjnego. Podręcznik dla studentów oraz nauczycieli wychowania fizycznego i gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej. Wydawnictwo Korepetytor. Płock.

5) Skrętowicz M. i wsp., 2023. Screening and detection of posturę defects in children. Journal of Education, Health and Sport. 2023; 24(1): 20-27.

Efekty uczenia się:

W01, W02;

Metody i kryteria oceniania:

egzamin pisemny/ocena aktywności na wykładach

kryteria oceny egzaminu:

Maksymalna liczba pkt.24 (6 pytań, każde pytanie po 4 punkty):

Suma pkt z pyt. 1 i pyt.2 – min 4 pkt na zal.

Suma pkt z pyt. 3 i pyt.4 – min 4 pkt na zal.

Suma pkt z pyt. 5 i pyt.6 – min 4 pkt na zal.

Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest zaliczenie treści z zakresu każdego efektu kształcenia, przewidzianego w programie przedmiotu.

22-24 pkt–ocena 5;

19,5-21,5 pkt–ocena 4,5;

17,5-19 pkt–ocena 4;

15-17 pkt –ocena 3,5;

12,5-14,5 pkt –ocena 3;

12 pkt lub mniej–ocena 2

Zakres tematów:

1. Plan metodyczny lekcji GK w ujęciu czynnościowym -uniwersalny wymiar tematu zajęć;

2. Zasady formułowania i operacjonalizowania celów edukacyjnych;

3. Spójność diagnozy, zadań lekcji głównego i dodatkowych, motywacji, celów operacyjnych i czynności docelowych ucznia;

4. Strategie i zasady nauczania niezbędne w procesie gimnastyki korekcyjnej,

5. Efektywne stosowanie metod w zajęciach gimnastyki korekcyjnej;

6. Ergonomia w profilaktyce przeciążeń narządu ruchu;

7. Badania naukowe, zastosowanie testów funkcjonalnych w praktyce gimnastyki korekcyjnej i wychowania fizycznego;

8. Oglądowe metody badania postawy ciała i ich wykorzystanie w praktyce badawczej;

9. Praca naukowo-badawcza: testowanie mięśni osłabionych i przykurczonych oraz badanie postawy ciała;

10. Zasady funkcjonowania prakseologii i jej wykorzystania w procesie dydaktycznym w pracy z uczniami wymagającymi ćwiczeń korekcyjnych i kompensacyjnych;

11. Spirala edukacyjna, jako podstawa procesu wychowania fizycznego i gimnastyki korekcyjnej;

12. Projektowanie, realizacja i ewaluacja procesu oraz każdej lekcji gimnastyki korekcyjnej; plan pracy w ujęciu wynikowym;

13. Dostosowanie procesu korekcyjnego do indywidualnych potrzeb ucznia;

14. Kompetencje nauczyciela gimnastyki korekcyjnej, analiza literatury naukowej;

15. Sposoby kształtowania zainteresowań uczniów aktywnością fizyczną i rozwijania postaw prosomatycznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 16:15 - 20:00, sala 115 - budynek C
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 13:45 - 17:00, sala 106 - budynek C
Alicja Kostencka 12/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Sportowej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)