Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Design Thinking 1300-SI23DT-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. Tom Kelley, Jonathan Littman: Sztuka innowacji (THE ART. OF INNOVATION) Wydawca: MT Biznes, Warszawa, 2009;
2. Beverly Rudkin Ingle. Design Thinking dla przedsiębiorców i małych firm. Potęga myślenia projektowego w codziennej pracy. Helion
2015;
3. Simon Sinek. Zaczynaj od DLACZEGO. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania Wydawnictwo: Onepress, 2018;
4. Alexander Osterwalder, Yves Pigneuriinni .Projektowanie propozycji wartości. Wydawnictwo: ICAN Institute. 2016;
5. Barbara Rogoś-Turek, Iga Mościchowska. Badania jako podstawa projektowania user experience. Wydawnictwo PWN Warszawa,
2015;
6. Marcin Chłodnicki. Service Design po polsku. Wydawnictwo Naukowe PWN 2018;
7. Edward De Bono. Sześć ram myślowych. Wydawnictwo Helion, 2009;
8. Tanner Christiansen. Twórcze wyzwania : projektuj, eksperymentuj, testuj, buduj, wymyślaj, twórz, inspiruj i uwolnij swój geniusz.
Helion 2016;
9. Susan Weinschenk. 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach. Helion 2013;
10. Jóźwik Karolina, Zwoliński Szymon. Myślenie wizualne w biznesie. Ty też potrafisz rysować. Wydawnictwo MT Biznes 2016;
11. Roam Dan. Narysuj swoje myśli. Jak skutecznie prezentować i sprzedawać pomysły na kartce papieru. Wydawnictwo Onepress,
2016;
12. Roam Dan. Wizualna strona biznesu. Jak przekonywać, przewodzić i sprzedawać za pomocą rysunków. Wydawnictwo Onepress,
2017;
13. Tim Brown. Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation , Harper Collins Publishers,
New York 2009.
14. Goldberg Elkhonon. Kreatywność mózg w dobie innowacji. PWN 2018.
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
wykład kursowy
wykład monograficzny
wykład w toku problemowym
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Praca z kartami do inspiracji przy wykorzystaniu metody Design Thinking; Gry biznesowe
Literatura:

1. Okraj Zofia. Design Thinking. Inspiracje dla dydaktyki. Difin Warszawa 2020.

2. Beata Michalska-Dominiak, Grocholiński Piotr. Poradnik design thinking - czyli jak wykorzystać myślenie projektowe w biznesie.

HELION 2019;

3. Grocholiński P i inni: Design thinking dla edukatorów. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2021;

4. Piasecka Danuta. Design Thinking. Jak wykorzystywać myślenie projektowe do zwiększenia zysków twojej firmy. Kursoksiążka.

Onepress 2022;

5. John Eric Adair. Sztuka twórczego myślenia: źródła Innowacji i świetnych pomysłów. Kraków Wolters Kluwer 2008;

6. Tim Brown. Zmiana przez design.Jak design thinking zmienia organizacje i pobudza innowacyjność. Wydawca: Libron, Wrocław, 2013;

7. David Kelley, Tom Kelley. Twórcza odwaga. Wyzwól własny twórczy potencjał. Wydawnictwo: MT Biznes. 2015;

8. Czesław Cempel: Inżynieria kreatywności w projektowaniu Radom – Poznań. 2013

9. Leonard Mlodinow. Elastyczny mózg. Kreatywne myślenie w czasach niepewności i chaosu. Prószyński i S-ka 2019.

10. Alexander Osterwalder, Yves Pigneur. TWORZENIE MODELI BIZNESOWYCH. PODRĘCZNIK WIZJONERA wydawnictwo:

Onepress, 2011;

11. Edward De Bono Umysł kreatywny. 62 ćwiczenia rozwijające. Wydawnictwo Emka, 2009.

12. Michael Lewrick, Patrick Link, Larry Leifer. The design thinking playbook. Wiley 2018;

13. Michael Lewrick, Patrick Link, Larry Leifer. The design thinking toolbox. Wiley 2020

Efekty uczenia się:

W1, W2, K1, K2

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie trzeba przygotować prezentacje indywidualnie lub w zespole.

Dodatkowo realizowane będą w ramach wykładu projekty grupowe, dające możliwość podwyższenia oceny

Zakres tematów:

Kreatywność i twórcza odwaga, Myślenie projektanckie (projektowanie skoncentrowane na człowieku, budowanie innowacyjnego ecosytemu, praca w grupach, budowanie zespołu), Inżynieria kreatywności w projektowaniu innowacji (Innowacja, wynalazek, odkrycie,

kreatywność w rozwoju cywilizacji, znaczące wynalazki w historii ludzkości, Wielkie umysły w tworzeniu myślenia innowacyjnego,

paradygmat innowacji , gospodarka oparta na wiedzy), Umysł człowieka – narzędzie kreatywności (mózg budowa, funkcje kognitywne,

modele matematyczne działania mózgu i procesów mentalnych),

Design Thinking (Wprowadzenie do Design Thinking (DT), Etapy Procesu Design Thinking, Model pracy twórczej w ramach metodologii

DT , Mapa empatii, Mapa Interesariuszy, wywiady indywidualne/warsztat badawczy/ obserwacja uczestnicząca, Projektowe Techniki

Badawcze, Narzędzia wykorzystywane w procesie Design Thinking,, Persona i inne), Design Thinking i TRIZ (Techniki kreatywne –

generowanie pomysłów, Zaawansowane metody twórczego myślenia ; Prototypowanie: narzędzia i techniki , prototypowania w Axure,

Praktyczne wykorzystanie narzędzia Axure, powszechnie stosowanego w biznesie, Algorytmiczne myślenie twórcze TRIZ, Model Biznes

Canvas (model biznes Canvas oraz jego składowe i zastosowanie ). Rola sztuczne inteligencji w budowaniu innowacji.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (nieparzyste), 13:15 - 14:45, sala 309
Katarzyna Kazimierska-Drobny 14/17 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy M. Kopernika
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)