Nauka o współczesnej polszczyźnie - składnia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-FP24NWPS-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Nauka o współczesnej polszczyźnie - składnia |
Jednostka: | Kolegium I |
Grupy: |
2 rok, 4 sem., filologia polska, moduł nauczycielski [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-18 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak, Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak, Anna Paluszak-Bronka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Wykład W01 - student definiuje terminy i pojęcia składniowe (K_W02) W02 - student charakteryzuje składnię jako dział gramatyki i podsystem języka, rozpoznaje typy składni (K_W03) W03 - student identyfikuje wypowiedzenia w tekście, wyjaśnia ich budowę i jej funkcję w komunikacji (K_W11) U01 - student analizuje i porównuje budowę różnych typów wypowiedzeń, wyjaśnia zjawiska zachodzące w obrębie wypowiedzenia, dokonuje przekształceń wypowiedzeń (K_U01) U02 - student wyjaśnia rolę systemu syntaktycznego w porozumiewaniu się, posługując się odpowiednią terminologią składniową (K_U02) K01 - student rozumiejąc zasady składni polskiej jako składnika dziedzictwa kulturowe kraju (K_K05) K02 - docenia rolę składni w komunikacji językowej i w budowaniu tożsamości narodowej (K_K06) Konwersatorium W02 - student definiuje podstawowe terminy ze składni współczesnego języka polskiego (K_W02, K_W12) W03 - student rozpoznaje i rozróżnia składniki zdania, związki między nimi, rodzaje wypowiedzeń złożonych (K_W03) U01 - student wyszukuje, analizuje, ocenia, interpretuje: składniki zdania pojedynczego, związki między nimi, typy wypowiedzeń złożonych (K_U01) U02- student posługuje się podstawową terminologią z zakresu składni współczesnego języka polskiego, dobiera i stosuje odpowiednie metody do analizy i interpretacji zjawisk składniowych, stosuje odpowiednie narzędzia badawcze oraz opracowuje i prezentuje wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów z zakresu składni (K_U02) U03 - student samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U03) K01 - student rozumie potrzebę uczenia się o składni polskiej i rolę poprawnego posługiwania się nią (K_K01) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | nauka o współczesnej polszczyźnie - fleksja: rozpoznawanie form fleksyjnych leksemów odmiennych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-24 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak, Anna Paluszak-Bronka | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | - wiedza W01 - student charakteryzuje składnię jako dział gramatyki i podsystem języka, rozpoznaje typy składni (K_W01) W02 - student zna podstawową terminologię z zakresu składni (K_W02) W03 - student zna podstawowe pojęcia z zakresu składni współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej na płaszczyźnie składniowej (K_W12) - umiejętności U01 - student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące zjawisk składniowych (K_U01) U02 - student potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu składni współczesnego języka polskiego (K_U02) - kompetencje społeczne K01 - student docenia rolę składni w budowaniu tożsamości narodowej (K_K05) K02 - student dostrzega znaczenie składni języka polskiego jako składnika dziedzictwa kulturowego Polski (K_K07) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | nauka o współczesnej polszczyźnie - fleksja: rozpoznawanie form fleksyjnych leksemów odmiennych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | - wiedza W01 - student charakteryzuje składnię jako dział gramatyki i podsystem języka, rozpoznaje typy składni (K_W01) W02 - student zna podstawową terminologię z zakresu składni (K_W02) W03 - student zna podstawowe pojęcia z zakresu składni współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej na płaszczyźnie składniowej (K_W12) - umiejętności U01 - student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące zjawisk składniowych (K_U01) U02 - student potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu składni współczesnego języka polskiego (K_U02) - kompetencje społeczne K01 - student docenia rolę składni w budowaniu tożsamości narodowej (K_K05) K02 - student dostrzega znaczenie składni języka polskiego jako składnika dziedzictwa kulturowego Polski (K_K07) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | nauka o współczesnej polszczyźnie - fleksja: rozpoznawanie form fleksyjnych leksemów odmiennych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak, Mirosława Wronkowska-Dimitrowa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | wiedza - student zna i rozumie: podstawowe fakty, obiekty i zjawiska tworzące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, zwłaszcza filologii polskiej, umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną - student zna podstawową terminologię z zakresu badań języka - student zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej umiejętności - student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu języka - student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu filologii polskiej, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa kompetencje społeczne - student wypełnia zobowiązanie wynikające ze współdziałania i pracy w grupie, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego - student zdaje sobie sprawę z konieczności wypełniania zobowiązań społecznych, integrowania wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijania więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym - student dostrzega znaczenie i potrzebę zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy oraz uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej (w wybranej sferze działalności typowej dla danego modułu) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | 1. Przedmiot wprowadzający: nauka o współczesnej polszczyźnie - fleksja. 2. Wymagania wstępne: tworzenie i rozpoznawanie form fleksyjnych leksemów odmiennych. |
|
Bilans pracy studenta: | 90h nakładu pracy studenta, w tym: 30h - udział w zajęciach = 1 ECTS; 60h - praca własna studenta = 2 ECTS, w tym: samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć konwersatoryjnych, opracowanie mapy myśli z wykładu wysłuchanego w ramach kształcenia zdalnego, przygotowanie do kolokwiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | wiedza - student zna i rozumie: podstawowe fakty, obiekty i zjawiska tworzące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, zwłaszcza filologii polskiej, umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną - student zna podstawową terminologię z zakresu badań języka - student zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej umiejętności - student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu języka - student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu filologii polskiej, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa kompetencje społeczne - student wypełnia zobowiązanie wynikające ze współdziałania i pracy w grupie, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego - student zdaje sobie sprawę z konieczności wypełniania zobowiązań społecznych, integrowania wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijania więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym - student dostrzega znaczenie i potrzebę zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy oraz uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej (w wybranej sferze działalności typowej dla danego modułu) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | 1. Przedmiot wprowadzający: nauka o współczesnej polszczyźnie - fleksja. 2. Wymagania wstępne: tworzenie i rozpoznawanie form fleksyjnych leksemów odmiennych. |
|
Bilans pracy studenta: | 90h nakładu pracy studenta, w tym: 30h - udział w zajęciach = 1 ECTS; 60h - praca własna studenta = 2 ECTS, w tym: samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć konwersatoryjnych, opracowanie mapy myśli z wykładu wysłuchanego w ramach kształcenia zdalnego, przygotowanie do kolokwiów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dyszak | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dyszak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | wiedza - student zna i rozumie: podstawowe fakty, obiekty i zjawiska tworzące podstawową wiedzę ogólną z zakresu nauk humanistycznych, zwłaszcza filologii polskiej, umiejscawiając je w strukturze kultury narodowej oraz określając ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną - student zna podstawową terminologię z zakresu badań języka - student zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej umiejętności - student potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu języka - student rozumie i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu filologii polskiej, dobierać i stosować odpowiednie metody, narzędzia badawcze oraz opracowywać i prezentować wyniki pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa kompetencje społeczne - student wypełnia zobowiązanie wynikające ze współdziałania i pracy w grupie, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego - student zdaje sobie sprawę z konieczności wypełniania zobowiązań społecznych, integrowania wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej oraz rozwijania więzi społecznych na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym - student dostrzega znaczenie i potrzebę zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy oraz uwzględnia je we własnej praktyce zawodowej (w wybranej sferze działalności typowej dla danego modułu) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | 1. Przedmiot wprowadzający: nauka o współczesnej polszczyźnie - fleksja. 2. Wymagania wstępne: tworzenie i rozpoznawanie form fleksyjnych leksemów odmiennych. |
|
Bilans pracy studenta: | 90h nakładu pracy studenta, w tym: 30h - udział w zajęciach = 1 ECTS; 60h - praca własna studenta = 2 ECTS, w tym: samodzielne studiowanie literatury, przygotowanie do zajęć konwersatoryjnych, opracowanie mapy myśli z wykładu, przygotowanie do kolokwiów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.