Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-P1TPK-NP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoretyczne podstawy kształcenia
Jednostka: Kolegium II
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć podstawowych

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Mroczkowski
Prowadzący grup: Adam Mroczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W zakresie wiedzy student:

W1: posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, etycznych, socjologiczno-antropologicznych, historycznych, psychologicznych podstaw, zna elementarną terminologię używaną w dydaktyce i rozumie jej źródła oraz sposoby jej zastosowania (K_W03)

W2: zna podstawowe teorie (psychologiczne, socjologiczne, pedagogiczne) dotyczące uczenia się i nauczania, rozumie specyfikę procesu uczenia, uwarunkowania, prawidłowości i zakłócenia jego przebiegu, różnorodność ujęć teoretycznych, w szczególności rozróżnia behawioryzm i konstruktywizm i ich wpływ na projekty dydaktyczne (K_W09)

W3: ma podstawową wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, w szczególności o roli nauczyciela i ucznia (K_W15)


W zakresie umiejętności student:

U1: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, potrafi zinterpretować kierunek ewolucji szkoły współczesnej (K_U02)

U2: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień dydaktycznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki i nauk z nią powiązanych oraz z obserwacji codzienności edukacyjnej (K_U06)

U3: potrafi animować prace nad rozwojem podmiotów procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność i kreatywność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i postępowania zgodnie z przyjętymi normami społecznymi (K_U11)


W zakresie kompetencji społecznych student:

K1: dostrzega znaczenie nauk pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych i filozoficznych dla utrzymywania i rozwoju prawidłowych relacji w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K02)

K2: dostrzega znaczenie nauk pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych i filozoficznych dla utrzymywania i rozwoju prawidłowych relacji w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K03)

K3: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, badawcze oraz działania związane z realizacją praktyk pedagogicznych i zawodowych (K_K08)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wiedza uprzednia, wiedza potoczna, własne doświadczenia edukacyjne w roli ucznia

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Mroczkowski
Prowadzący grup: Adam Mroczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W zakresie wiedzy student:

W1: posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, etycznych, socjologiczno-antropologicznych, historycznych, psychologicznych podstaw, zna elementarną terminologię używaną w dydaktyce i rozumie jej źródła oraz sposoby jej zastosowania (K_W03)

W2: zna podstawowe teorie (psychologiczne, socjologiczne, pedagogiczne) dotyczące uczenia się i nauczania, rozumie specyfikę procesu uczenia, uwarunkowania, prawidłowości i zakłócenia jego przebiegu, różnorodność ujęć teoretycznych, w szczególności rozróżnia behawioryzm i konstruktywizm i ich wpływ na projekty dydaktyczne (K_W09)

W3: ma podstawową wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, w szczególności o roli nauczyciela i ucznia (K_W15)


W zakresie umiejętności student:

U1: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, potrafi zinterpretować kierunek ewolucji szkoły współczesnej (K_U02)

U2: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień dydaktycznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki i nauk z nią powiązanych oraz z obserwacji codzienności edukacyjnej (K_U06)

U3: potrafi animować prace nad rozwojem podmiotów procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność i kreatywność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i postępowania zgodnie z przyjętymi normami społecznymi (K_U11)


W zakresie kompetencji społecznych student:

K1: dostrzega znaczenie nauk pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych i filozoficznych dla utrzymywania i rozwoju prawidłowych relacji w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K02)

K2: dostrzega znaczenie nauk pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych i filozoficznych dla utrzymywania i rozwoju prawidłowych relacji w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K03)

K3: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, badawcze oraz działania związane z realizacją praktyk pedagogicznych i zawodowych (K_K08)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wiedza uprzednia, wiedza potoczna, własne doświadczenia edukacyjne w roli ucznia

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Mroczkowski
Prowadzący grup: Adam Mroczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W zakresie wiedzy student:

W1: posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, etycznych, socjologiczno-antropologicznych, historycznych, psychologicznych podstaw, zna elementarną terminologię używaną w dydaktyce i rozumie jej źródła oraz sposoby jej zastosowania (K_W03)

W2: zna podstawowe teorie (psychologiczne, socjologiczne, pedagogiczne) dotyczące uczenia się i nauczania, rozumie specyfikę procesu uczenia, uwarunkowania, prawidłowości i zakłócenia jego przebiegu, różnorodność ujęć teoretycznych, w szczególności rozróżnia behawioryzm i konstruktywizm i ich wpływ na projekty dydaktyczne (K_W09)

W3: ma podstawową wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, w szczególności o roli nauczyciela i ucznia (K_W15)


W zakresie umiejętności student:

U1: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, potrafi zinterpretować kierunek ewolucji szkoły współczesnej (K_U02)

U2: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień dydaktycznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki i nauk z nią powiązanych oraz z obserwacji codzienności edukacyjnej (K_U06)

U3: potrafi animować prace nad rozwojem podmiotów procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność i kreatywność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i postępowania zgodnie z przyjętymi normami społecznymi (K_U11)


W zakresie kompetencji społecznych student:

K1: dostrzega znaczenie nauk pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych i filozoficznych dla utrzymywania i rozwoju prawidłowych relacji w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K02)

K2: dostrzega znaczenie nauk pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych i filozoficznych dla utrzymywania i rozwoju prawidłowych relacji w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K03)

K3: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, badawcze oraz działania związane z realizacją praktyk pedagogicznych i zawodowych (K_K08)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wiedza uprzednia, wiedza potoczna, własne doświadczenia edukacyjne w roli ucznia

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Mroczkowski
Prowadzący grup: Adam Mroczkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W zakresie wiedzy student:

W1: posiada uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, etycznych, socjologiczno-antropologicznych, historycznych, psychologicznych podstaw, zna elementarną terminologię używaną w dydaktyce i rozumie jej źródła oraz sposoby jej zastosowania (K_W03)

W2: zna podstawowe teorie (psychologiczne, socjologiczne, pedagogiczne) dotyczące uczenia się i nauczania, rozumie specyfikę procesu uczenia, uwarunkowania, prawidłowości i zakłócenia jego przebiegu, różnorodność ujęć teoretycznych, w szczególności rozróżnia behawioryzm i konstruktywizm i ich wpływ na projekty dydaktyczne (K_W09)

W3: ma podstawową wiedzę o podmiotach działalności edukacyjnej, w szczególności o roli nauczyciela i ucznia (K_W15)


W zakresie umiejętności student:

U1: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu dydaktyki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, potrafi zinterpretować kierunek ewolucji szkoły współczesnej (K_U02)

U2: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień dydaktycznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki i nauk z nią powiązanych oraz z obserwacji codzienności edukacyjnej (K_U06)

U3: potrafi animować prace nad rozwojem podmiotów procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność i kreatywność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i postępowania zgodnie z przyjętymi normami społecznymi (K_U11)


W zakresie kompetencji społecznych student:

K1: dostrzega znaczenie nauk pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych i filozoficznych dla utrzymywania i rozwoju prawidłowych relacji w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K02)

K2: dostrzega znaczenie nauk pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych i filozoficznych dla utrzymywania i rozwoju prawidłowych relacji w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K03)

K3: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne, badawcze oraz działania związane z realizacją praktyk pedagogicznych i zawodowych (K_K08)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wiedza uprzednia, wiedza potoczna, własne doświadczenia edukacyjne w roli ucznia

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)