Procesy poznawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-Ps1MP-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Procesy poznawcze |
Jednostka: | Kolegium II |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ludmiła Zając-Lamparska | |
Prowadzący grup: | Paulina Michalska, Ludmiła Zając-Lamparska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W1: Zna i potrafi wyjaśnić pojęcia związane z procesami poznawczymi percepcji, uwagi, pamięci, uczenia się i myślenia (K_W06) W2: Zna podstawowe psychologiczne teorie percepcji, w tym podejścia dół-góra, góra-dół oraz podejście integrujące (K_W06) W3: Zna klasyfikację narządów zmysłów oraz ich funkcjonowanie, przede wszystkim narządu zmysłu wzroku (K_W09) W4: Ma wiedzę na temat szlaków nerwowych oraz struktur mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji wzrokowych, zna i potrafi omówić zjawiska występujące w procesie spostrzegania oraz ich udział różnych obszarach funkcjonowania człowieka. Zna neuropsychologiczne podstawy uwagi (K_W02) W5: Zna podstawowe teorie uwagi selektywnej i uwagi podzielnej (K_W06) W6: Zna i potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje uwagi, zna i rozumie rozróżnienie między procesami automatycznymi i kontrolowanymi (K_W06) W7: Zna różne podziały dokonywane w obrębie pamięci i potrafi scharakteryzować różne rodzaje pamięci oraz zaprezentować wybrane modele pamięci (K_W06) W8: Posiada wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw pamięci (K_W02) W9: Zna i potrafi omówić strukturę procesu myślenia i wybrane teorie myślenia oraz scharakteryzować różne rodzaje rozumowania (KW_06) W10: Potrafi omówić proces rozwiązywania problemów (K_W06) W11: Zna metody stosowane do badania procesów poznawczych (K_W10) U1: Potrafi porównać znane teorie percepcji, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U2: Potrafi porównać znane teorie uwagi, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U3: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele pamięci i uczenia się, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U4: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele myślenia, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U5 Potrafi wykorzystać znane teorie percepcji, uwagi , pamięci i uczenia się oraz myślenia do interpretacji realnego zachowania człowieka (K_U07) U6: Potrafi porównać metody stosowane do badania procesów poznawczych, wskazać ich silne i słabe strony oraz uzasadnić, do jakich celów właściwe będą które metody (K_U01) K1: Jest w stanie wyjaśnić znaczenie wiedzy dotyczącej procesów poznawczych, w tym wyników badań empirycznych, dla funkcjonowania człowieka w życiu codziennym, dla istniejących teorii psychologicznych oraz dla innych dyscyplin naukowych oraz wskazać kierunki dalszych poszukiwań naukowych w tym obszarze (K_K01) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ludmiła Zając-Lamparska | |
Prowadzący grup: | Paulina Michalska, Małgorzata Wójtowicz-Szefler, Ludmiła Zając-Lamparska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W1: Zna i potrafi wyjaśnić pojęcia związane z procesami poznawczymi percepcji, uwagi, pamięci, uczenia się i myślenia (K_W06) W2: Zna podstawowe psychologiczne teorie percepcji, w tym podejścia dół-góra, góra-dół oraz podejście integrujące (K_W06) W3: Zna klasyfikację narządów zmysłów oraz ich funkcjonowanie, przede wszystkim narządu zmysłu wzroku (K_W02; K_W09) W4: Ma wiedzę na temat szlaków nerwowych oraz struktur mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji wzrokowych, zna i potrafi omówić zjawiska występujące w procesie spostrzegania oraz ich udział różnych obszarach funkcjonowania człowieka. Zna neuropsychologiczne podstawy uwagi (K_W02; K_W09) W5: Zna podstawowe teorie uwagi selektywnej i uwagi podzielnej (K_W06) W6: Zna i potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje uwagi, zna i rozumie rozróżnienie między procesami automatycznymi i kontrolowanymi (K_W06) W7: Zna różne podziały dokonywane w obrębie pamięci i potrafi scharakteryzować różne rodzaje pamięci oraz zaprezentować wybrane modele pamięci (K_W06) W8: Posiada wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw pamięci (K_W02; K_W09) W9: Zna i potrafi omówić strukturę procesu myślenia i wybrane teorie myślenia oraz scharakteryzować różne rodzaje rozumowania (KW_06) W10: Potrafi omówić proces rozwiązywania problemów (K_W06) W11: Zna metody stosowane do badania procesów poznawczych (K_W10) U1: Potrafi porównać znane teorie percepcji, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U2: Potrafi porównać znane teorie uwagi, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U3: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele pamięci i uczenia się, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U4: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele myślenia, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U5 Potrafi wykorzystać znane teorie percepcji, uwagi , pamięci i uczenia się oraz myślenia do interpretacji realnego zachowania człowieka (K_U07) U6: Potrafi porównać metody stosowane do badania procesów poznawczych, wskazać ich silne i słabe strony oraz uzasadnić, do jakich celów właściwe będą które metody (K_U01) K1: Jest w stanie wyjaśnić znaczenie wiedzy dotyczącej procesów poznawczych, w tym wyników badań empirycznych, dla funkcjonowania człowieka w życiu codziennym, dla istniejących teorii psychologicznych oraz dla innych dyscyplin naukowych oraz wskazać kierunki dalszych poszukiwań naukowych w tym obszarze (K_K01) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu Procesy poznawcze jest posiadanie zaliczenia z przedmiotów: Percepcja i uwaga oraz Myślenie, pamięć, uczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ludmiła Zając-Lamparska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wójtowicz-Szefler, Ludmiła Zając-Lamparska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W1: Zna i potrafi wyjaśnić pojęcia związane z procesami poznawczymi percepcji, uwagi, pamięci, uczenia się i myślenia (K_W06) W2: Zna podstawowe psychologiczne teorie percepcji, w tym podejścia dół-góra, góra-dół oraz podejście integrujące (K_W06) W3: Zna klasyfikację narządów zmysłów oraz ich funkcjonowanie, przede wszystkim narządu zmysłu wzroku (K_W02; K_W09) W4: Ma wiedzę na temat szlaków nerwowych oraz struktur mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji wzrokowych, zna i potrafi omówić zjawiska występujące w procesie spostrzegania oraz ich udział różnych obszarach funkcjonowania człowieka. Zna neuropsychologiczne podstawy uwagi (K_W02; K_W09) W5: Zna podstawowe teorie uwagi selektywnej i uwagi podzielnej (K_W06) W6: Zna i potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje uwagi, zna i rozumie rozróżnienie między procesami automatycznymi i kontrolowanymi (K_W06) W7: Zna różne podziały dokonywane w obrębie pamięci i potrafi scharakteryzować różne rodzaje pamięci oraz zaprezentować wybrane modele pamięci (K_W06) W8: Posiada wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw pamięci (K_W02; K_W09) W9: Zna i potrafi omówić strukturę procesu myślenia i wybrane teorie myślenia oraz scharakteryzować różne rodzaje rozumowania (KW_06) W10: Potrafi omówić proces rozwiązywania problemów (K_W06) W11: Zna metody stosowane do badania procesów poznawczych (K_W10) U1: Potrafi porównać znane teorie percepcji, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U2: Potrafi porównać znane teorie uwagi, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U3: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele pamięci i uczenia się, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U4: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele myślenia, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U5 Potrafi wykorzystać znane teorie percepcji, uwagi , pamięci i uczenia się oraz myślenia do interpretacji realnego zachowania człowieka (K_U07) U6: Potrafi porównać metody stosowane do badania procesów poznawczych, wskazać ich silne i słabe strony oraz uzasadnić, do jakich celów właściwe będą które metody (K_U01) K1: Jest w stanie wyjaśnić znaczenie wiedzy dotyczącej procesów poznawczych, w tym wyników badań empirycznych, dla funkcjonowania człowieka w życiu codziennym, dla istniejących teorii psychologicznych oraz dla innych dyscyplin naukowych oraz wskazać kierunki dalszych poszukiwań naukowych w tym obszarze (K_K01) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu Procesy poznawcze jest posiadanie zaliczenia z przedmiotów: Percepcja i uwaga oraz Myślenie, pamięć, uczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ludmiła Zając-Lamparska | |
Prowadzący grup: | Paulina Michalska, Ludmiła Zając-Lamparska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W1: Zna i potrafi wyjaśnić pojęcia związane z procesami poznawczymi percepcji, uwagi, pamięci, uczenia się i myślenia (K_W06) W2: Zna podstawowe psychologiczne teorie percepcji, w tym podejścia dół-góra, góra-dół oraz podejście integrujące (K_W06) W3: Zna klasyfikację narządów zmysłów oraz ich funkcjonowanie, przede wszystkim narządu zmysłu wzroku (K_W02; K_W09) W4: Ma wiedzę na temat szlaków nerwowych oraz struktur mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji wzrokowych, zna i potrafi omówić zjawiska występujące w procesie spostrzegania oraz ich udział różnych obszarach funkcjonowania człowieka. Zna neuropsychologiczne podstawy uwagi (K_W02; K_W09) W5: Zna podstawowe teorie uwagi selektywnej i uwagi podzielnej (K_W06) W6: Zna i potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje uwagi, zna i rozumie rozróżnienie między procesami automatycznymi i kontrolowanymi (K_W06) W7: Zna różne podziały dokonywane w obrębie pamięci i potrafi scharakteryzować różne rodzaje pamięci oraz zaprezentować wybrane modele pamięci (K_W06) W8: Posiada wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw pamięci (K_W02; K_W09) W9: Zna i potrafi omówić strukturę procesu myślenia i wybrane teorie myślenia oraz scharakteryzować różne rodzaje rozumowania (KW_06) W10: Potrafi omówić proces rozwiązywania problemów (K_W06) W11: Zna metody stosowane do badania procesów poznawczych (K_W10) U1: Potrafi porównać znane teorie percepcji, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U2: Potrafi porównać znane teorie uwagi, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U3: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele pamięci i uczenia się, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U4: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele myślenia, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U5 Potrafi wykorzystać znane teorie percepcji, uwagi , pamięci i uczenia się oraz myślenia do interpretacji realnego zachowania człowieka (K_U07) U6: Potrafi porównać metody stosowane do badania procesów poznawczych, wskazać ich silne i słabe strony oraz uzasadnić, do jakich celów właściwe będą które metody (K_U01) K1: Jest w stanie wyjaśnić znaczenie wiedzy dotyczącej procesów poznawczych, w tym wyników badań empirycznych, dla funkcjonowania człowieka w życiu codziennym, dla istniejących teorii psychologicznych oraz dla innych dyscyplin naukowych oraz wskazać kierunki dalszych poszukiwań naukowych w tym obszarze (K_K01) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu Procesy poznawcze jest posiadanie zaliczenia z przedmiotów: Percepcja i uwaga oraz Myślenie, pamięć, uczenie |
|
Bilans pracy studenta: | 30 godzin - wykład 60 godzin - studiowanie literatury przedmiotu 60 godzin - przygotowanie do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ludmiła Zając-Lamparska | |
Prowadzący grup: | Paulina Michalska, Ludmiła Zając-Lamparska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W1: Zna i potrafi wyjaśnić pojęcia związane z procesami poznawczymi percepcji, uwagi, pamięci, uczenia się i myślenia (K_W06) W2: Zna podstawowe psychologiczne teorie percepcji, w tym podejścia dół-góra, góra-dół oraz podejście integrujące (K_W06) W3: Zna klasyfikację narządów zmysłów oraz ich funkcjonowanie, przede wszystkim narządu zmysłu wzroku (K_W02; K_W09) W4: Ma wiedzę na temat szlaków nerwowych oraz struktur mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji wzrokowych, zna i potrafi omówić zjawiska występujące w procesie spostrzegania oraz ich udział różnych obszarach funkcjonowania człowieka. Zna neuropsychologiczne podstawy uwagi (K_W02; K_W09) W5: Zna podstawowe teorie uwagi selektywnej i uwagi podzielnej (K_W06) W6: Zna i potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje uwagi, zna i rozumie rozróżnienie między procesami automatycznymi i kontrolowanymi (K_W06) W7: Zna różne podziały dokonywane w obrębie pamięci i potrafi scharakteryzować różne rodzaje pamięci oraz zaprezentować wybrane modele pamięci (K_W06) W8: Posiada wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw pamięci (K_W02; K_W09) W9: Zna i potrafi omówić strukturę procesu myślenia i wybrane teorie myślenia oraz scharakteryzować różne rodzaje rozumowania (KW_06) W10: Potrafi omówić proces rozwiązywania problemów (K_W06) W11: Zna metody stosowane do badania procesów poznawczych (K_W10) U1: Potrafi porównać znane teorie percepcji, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U2: Potrafi porównać znane teorie uwagi, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U3: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele pamięci i uczenia się, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U4: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele myślenia, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01) U5 Potrafi wykorzystać znane teorie percepcji, uwagi , pamięci i uczenia się oraz myślenia do interpretacji realnego zachowania człowieka (K_U07) U6: Potrafi porównać metody stosowane do badania procesów poznawczych, wskazać ich silne i słabe strony oraz uzasadnić, do jakich celów właściwe będą które metody (K_U01) K1: Jest w stanie wyjaśnić znaczenie wiedzy dotyczącej procesów poznawczych, w tym wyników badań empirycznych, dla funkcjonowania człowieka w życiu codziennym, dla istniejących teorii psychologicznych oraz dla innych dyscyplin naukowych oraz wskazać kierunki dalszych poszukiwań naukowych w tym obszarze (K_K01) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu Procesy poznawcze jest posiadanie zaliczenia z przedmiotów: Percepcja i uwaga oraz Myślenie, pamięć, uczenie |
|
Bilans pracy studenta: | 30 godzin - wykład 60 godzin - studiowanie literatury przedmiotu 60 godzin - przygotowanie do egzaminu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.