Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Procesy poznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-Ps1MP-NJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Procesy poznawcze
Jednostka: Kolegium II
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć podstawowych

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ludmiła Zając-Lamparska
Prowadzący grup: Paulina Michalska, Ludmiła Zając-Lamparska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W1: Zna i potrafi wyjaśnić pojęcia związane z procesami poznawczymi percepcji, uwagi, pamięci, uczenia się i myślenia (K_W06)

W2: Zna podstawowe psychologiczne teorie percepcji, w tym podejścia dół-góra, góra-dół oraz podejście integrujące (K_W06)

W3: Zna klasyfikację narządów zmysłów oraz ich funkcjonowanie, przede wszystkim narządu zmysłu wzroku (K_W09)

W4: Ma wiedzę na temat szlaków nerwowych oraz struktur mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji wzrokowych, zna i potrafi omówić zjawiska występujące w procesie spostrzegania oraz ich udział różnych obszarach funkcjonowania człowieka. Zna neuropsychologiczne podstawy uwagi (K_W02)

W5: Zna podstawowe teorie uwagi selektywnej i uwagi podzielnej (K_W06)

W6: Zna i potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje uwagi, zna i rozumie rozróżnienie między procesami automatycznymi i kontrolowanymi (K_W06)

W7: Zna różne podziały dokonywane w obrębie pamięci i potrafi scharakteryzować różne rodzaje pamięci oraz zaprezentować wybrane modele pamięci (K_W06)

W8: Posiada wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw pamięci (K_W02)

W9: Zna i potrafi omówić strukturę procesu myślenia i wybrane teorie myślenia oraz scharakteryzować różne rodzaje rozumowania (KW_06)

W10: Potrafi omówić proces rozwiązywania problemów (K_W06)

W11: Zna metody stosowane do badania procesów poznawczych (K_W10)

U1: Potrafi porównać znane teorie percepcji, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U2: Potrafi porównać znane teorie uwagi, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U3: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele pamięci i uczenia się, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U4: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele myślenia, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U5 Potrafi wykorzystać znane teorie percepcji, uwagi , pamięci i uczenia się oraz myślenia do interpretacji realnego zachowania człowieka (K_U07)

U6: Potrafi porównać metody stosowane do badania procesów poznawczych, wskazać ich silne i słabe strony oraz uzasadnić, do jakich celów właściwe będą które metody (K_U01)

K1: Jest w stanie wyjaśnić znaczenie wiedzy dotyczącej procesów poznawczych, w tym wyników badań empirycznych, dla funkcjonowania człowieka w życiu codziennym, dla istniejących teorii psychologicznych oraz dla innych dyscyplin naukowych oraz wskazać kierunki dalszych poszukiwań naukowych w tym obszarze (K_K01)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Brak

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ludmiła Zając-Lamparska
Prowadzący grup: Paulina Michalska, Małgorzata Wójtowicz-Szefler, Ludmiła Zając-Lamparska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W1: Zna i potrafi wyjaśnić pojęcia związane z procesami poznawczymi percepcji, uwagi, pamięci, uczenia się i myślenia (K_W06)

W2: Zna podstawowe psychologiczne teorie percepcji, w tym podejścia dół-góra, góra-dół oraz podejście integrujące (K_W06)

W3: Zna klasyfikację narządów zmysłów oraz ich funkcjonowanie, przede wszystkim narządu zmysłu wzroku (K_W02; K_W09)

W4: Ma wiedzę na temat szlaków nerwowych oraz struktur mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji wzrokowych, zna i potrafi omówić zjawiska występujące w procesie spostrzegania oraz ich udział różnych obszarach funkcjonowania człowieka. Zna neuropsychologiczne podstawy uwagi (K_W02; K_W09)

W5: Zna podstawowe teorie uwagi selektywnej i uwagi podzielnej (K_W06)

W6: Zna i potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje uwagi, zna i rozumie rozróżnienie między procesami automatycznymi i kontrolowanymi (K_W06)

W7: Zna różne podziały dokonywane w obrębie pamięci i potrafi scharakteryzować różne rodzaje pamięci oraz zaprezentować wybrane modele pamięci (K_W06)

W8: Posiada wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw pamięci (K_W02; K_W09)

W9: Zna i potrafi omówić strukturę procesu myślenia i wybrane teorie myślenia oraz scharakteryzować różne rodzaje rozumowania (KW_06)

W10: Potrafi omówić proces rozwiązywania problemów (K_W06)

W11: Zna metody stosowane do badania procesów poznawczych (K_W10)

U1: Potrafi porównać znane teorie percepcji, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U2: Potrafi porównać znane teorie uwagi, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U3: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele pamięci i uczenia się, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U4: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele myślenia, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U5 Potrafi wykorzystać znane teorie percepcji, uwagi , pamięci i uczenia się oraz myślenia do interpretacji realnego zachowania człowieka (K_U07)

U6: Potrafi porównać metody stosowane do badania procesów poznawczych, wskazać ich silne i słabe strony oraz uzasadnić, do jakich celów właściwe będą które metody (K_U01)

K1: Jest w stanie wyjaśnić znaczenie wiedzy dotyczącej procesów poznawczych, w tym wyników badań empirycznych, dla funkcjonowania człowieka w życiu codziennym, dla istniejących teorii psychologicznych oraz dla innych dyscyplin naukowych oraz wskazać kierunki dalszych poszukiwań naukowych w tym obszarze (K_K01)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu Procesy poznawcze jest posiadanie zaliczenia z przedmiotów: Percepcja i uwaga oraz Myślenie, pamięć, uczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ludmiła Zając-Lamparska
Prowadzący grup: Małgorzata Wójtowicz-Szefler, Ludmiła Zając-Lamparska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W1: Zna i potrafi wyjaśnić pojęcia związane z procesami poznawczymi percepcji, uwagi, pamięci, uczenia się i myślenia (K_W06)

W2: Zna podstawowe psychologiczne teorie percepcji, w tym podejścia dół-góra, góra-dół oraz podejście integrujące (K_W06)

W3: Zna klasyfikację narządów zmysłów oraz ich funkcjonowanie, przede wszystkim narządu zmysłu wzroku (K_W02; K_W09)

W4: Ma wiedzę na temat szlaków nerwowych oraz struktur mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji wzrokowych, zna i potrafi omówić zjawiska występujące w procesie spostrzegania oraz ich udział różnych obszarach funkcjonowania człowieka. Zna neuropsychologiczne podstawy uwagi (K_W02; K_W09)

W5: Zna podstawowe teorie uwagi selektywnej i uwagi podzielnej (K_W06)

W6: Zna i potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje uwagi, zna i rozumie rozróżnienie między procesami automatycznymi i kontrolowanymi (K_W06)

W7: Zna różne podziały dokonywane w obrębie pamięci i potrafi scharakteryzować różne rodzaje pamięci oraz zaprezentować wybrane modele pamięci (K_W06)

W8: Posiada wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw pamięci (K_W02; K_W09)

W9: Zna i potrafi omówić strukturę procesu myślenia i wybrane teorie myślenia oraz scharakteryzować różne rodzaje rozumowania (KW_06)

W10: Potrafi omówić proces rozwiązywania problemów (K_W06)

W11: Zna metody stosowane do badania procesów poznawczych (K_W10)

U1: Potrafi porównać znane teorie percepcji, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U2: Potrafi porównać znane teorie uwagi, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U3: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele pamięci i uczenia się, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U4: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele myślenia, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U5 Potrafi wykorzystać znane teorie percepcji, uwagi , pamięci i uczenia się oraz myślenia do interpretacji realnego zachowania człowieka (K_U07)

U6: Potrafi porównać metody stosowane do badania procesów poznawczych, wskazać ich silne i słabe strony oraz uzasadnić, do jakich celów właściwe będą które metody (K_U01)

K1: Jest w stanie wyjaśnić znaczenie wiedzy dotyczącej procesów poznawczych, w tym wyników badań empirycznych, dla funkcjonowania człowieka w życiu codziennym, dla istniejących teorii psychologicznych oraz dla innych dyscyplin naukowych oraz wskazać kierunki dalszych poszukiwań naukowych w tym obszarze (K_K01)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu Procesy poznawcze jest posiadanie zaliczenia z przedmiotów: Percepcja i uwaga oraz Myślenie, pamięć, uczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ludmiła Zając-Lamparska
Prowadzący grup: Paulina Michalska, Ludmiła Zając-Lamparska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W1: Zna i potrafi wyjaśnić pojęcia związane z procesami poznawczymi percepcji, uwagi, pamięci, uczenia się i myślenia (K_W06)

W2: Zna podstawowe psychologiczne teorie percepcji, w tym podejścia dół-góra, góra-dół oraz podejście integrujące (K_W06)

W3: Zna klasyfikację narządów zmysłów oraz ich funkcjonowanie, przede wszystkim narządu zmysłu wzroku (K_W02; K_W09)

W4: Ma wiedzę na temat szlaków nerwowych oraz struktur mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji wzrokowych, zna i potrafi omówić zjawiska występujące w procesie spostrzegania oraz ich udział różnych obszarach funkcjonowania człowieka. Zna neuropsychologiczne podstawy uwagi (K_W02; K_W09)

W5: Zna podstawowe teorie uwagi selektywnej i uwagi podzielnej (K_W06)

W6: Zna i potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje uwagi, zna i rozumie rozróżnienie między procesami automatycznymi i kontrolowanymi (K_W06)

W7: Zna różne podziały dokonywane w obrębie pamięci i potrafi scharakteryzować różne rodzaje pamięci oraz zaprezentować wybrane modele pamięci (K_W06)

W8: Posiada wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw pamięci (K_W02; K_W09)

W9: Zna i potrafi omówić strukturę procesu myślenia i wybrane teorie myślenia oraz scharakteryzować różne rodzaje rozumowania (KW_06)

W10: Potrafi omówić proces rozwiązywania problemów (K_W06)

W11: Zna metody stosowane do badania procesów poznawczych (K_W10)

U1: Potrafi porównać znane teorie percepcji, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U2: Potrafi porównać znane teorie uwagi, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U3: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele pamięci i uczenia się, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U4: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele myślenia, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U5 Potrafi wykorzystać znane teorie percepcji, uwagi , pamięci i uczenia się oraz myślenia do interpretacji realnego zachowania człowieka (K_U07)

U6: Potrafi porównać metody stosowane do badania procesów poznawczych, wskazać ich silne i słabe strony oraz uzasadnić, do jakich celów właściwe będą które metody (K_U01)

K1: Jest w stanie wyjaśnić znaczenie wiedzy dotyczącej procesów poznawczych, w tym wyników badań empirycznych, dla funkcjonowania człowieka w życiu codziennym, dla istniejących teorii psychologicznych oraz dla innych dyscyplin naukowych oraz wskazać kierunki dalszych poszukiwań naukowych w tym obszarze (K_K01)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu Procesy poznawcze jest posiadanie zaliczenia z przedmiotów: Percepcja i uwaga oraz Myślenie, pamięć, uczenie

Bilans pracy studenta:

30 godzin - wykład

60 godzin - studiowanie literatury przedmiotu

60 godzin - przygotowanie do egzaminu

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ludmiła Zając-Lamparska
Prowadzący grup: Paulina Michalska, Ludmiła Zając-Lamparska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W1: Zna i potrafi wyjaśnić pojęcia związane z procesami poznawczymi percepcji, uwagi, pamięci, uczenia się i myślenia (K_W06)

W2: Zna podstawowe psychologiczne teorie percepcji, w tym podejścia dół-góra, góra-dół oraz podejście integrujące (K_W06)

W3: Zna klasyfikację narządów zmysłów oraz ich funkcjonowanie, przede wszystkim narządu zmysłu wzroku (K_W02; K_W09)

W4: Ma wiedzę na temat szlaków nerwowych oraz struktur mózgowych odpowiedzialnych za przetwarzanie informacji wzrokowych, zna i potrafi omówić zjawiska występujące w procesie spostrzegania oraz ich udział różnych obszarach funkcjonowania człowieka. Zna neuropsychologiczne podstawy uwagi (K_W02; K_W09)

W5: Zna podstawowe teorie uwagi selektywnej i uwagi podzielnej (K_W06)

W6: Zna i potrafi scharakteryzować podstawowe funkcje uwagi, zna i rozumie rozróżnienie między procesami automatycznymi i kontrolowanymi (K_W06)

W7: Zna różne podziały dokonywane w obrębie pamięci i potrafi scharakteryzować różne rodzaje pamięci oraz zaprezentować wybrane modele pamięci (K_W06)

W8: Posiada wiedzę na temat neurobiologicznych podstaw pamięci (K_W02; K_W09)

W9: Zna i potrafi omówić strukturę procesu myślenia i wybrane teorie myślenia oraz scharakteryzować różne rodzaje rozumowania (KW_06)

W10: Potrafi omówić proces rozwiązywania problemów (K_W06)

W11: Zna metody stosowane do badania procesów poznawczych (K_W10)

U1: Potrafi porównać znane teorie percepcji, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U2: Potrafi porównać znane teorie uwagi, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U3: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele pamięci i uczenia się, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U4: Potrafi porównywać ze sobą poznane teorie i modele myślenia, krytycznie się do nich odnieść, wskazać na zakres ich stosowalności (K_U01)

U5 Potrafi wykorzystać znane teorie percepcji, uwagi , pamięci i uczenia się oraz myślenia do interpretacji realnego zachowania człowieka (K_U07)

U6: Potrafi porównać metody stosowane do badania procesów poznawczych, wskazać ich silne i słabe strony oraz uzasadnić, do jakich celów właściwe będą które metody (K_U01)

K1: Jest w stanie wyjaśnić znaczenie wiedzy dotyczącej procesów poznawczych, w tym wyników badań empirycznych, dla funkcjonowania człowieka w życiu codziennym, dla istniejących teorii psychologicznych oraz dla innych dyscyplin naukowych oraz wskazać kierunki dalszych poszukiwań naukowych w tym obszarze (K_K01)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu Procesy poznawcze jest posiadanie zaliczenia z przedmiotów: Percepcja i uwaga oraz Myślenie, pamięć, uczenie

Bilans pracy studenta:

30 godzin - wykład

60 godzin - studiowanie literatury przedmiotu

60 godzin - przygotowanie do egzaminu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)