Psychologia rozwoju człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-Ps2PRCZ-NJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwoju człowieka |
Jednostka: | Kolegium II |
Grupy: |
2 rok, psychologia [NJ] |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć podstawowych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Trempała | |
Prowadzący grup: | Monika Deja, Janusz Trempała, Ludmiła Zając-Lamparska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Wiedza W01 Zna historię kształtowania się psychologii rozwoju i jej dokonania na świecie i w Polsce (K_W03) W02 Zna podejścia i teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia (K_W03) W03 Zna różne sposoby rozumienia rozwoju (teleologiczne i relacyjne). Rozróżnia modele opisujące (stadialne, cykliczne, sekwencyjne, liniowe i wielokierunkowe) oraz wyjaśniające (mechanistyczne, organizmiczne i kontekstualne) przebieg procesu rozwoju (K_W03) W04 Charakteryzuje osiągnięcia rozwojowe w kolejnych etapach życia (okres prenatalny, dzieciństwo, dorastanie, dorosłość, starość) (K_W03) W05 Zna badania empiryczne, których wyniki pomagałyby mu opisywać, rozumieć i wyjaśniać specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia oraz wskazywać czynniki wspomagające proces rozwoju, jak i czynniki ten proces zakłócające (K_W11) Umiejętności U01 Potrafi omówić to samo zagadnienie z punktu widzenia różnych podejść teoretycznych i wskazać obszary niewiedzy oraz pytania, na które psychologia rozwoju współcześnie nie odpowiada. Rozumie zarówno teoretyczne, jak i empiryczne teksty psychologiczne oraz potrafi budować zdania w terminach naukowych (K_U01) U02 Potrafi wskazać przełomowe etapy w historii kształtowania się badań nad rozwojem i uzasadnić zmianę nazwy tej subdyscypliny: z „psychologii rozwoju dzieci i młodzieży” na „psychologię rozwoju człowieka w ciągu życia” (K_U03) U03 Potrafi wskazać konsekwencje przyjętego modelu rozwoju dla opisu, procesu diagnozy i tworzenia programów wspomagania rozwoju (K_U05) U04 Korzysta ze zdobytej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych swoich i innych ludzi, czyli odpowiedzialnie konsultować i doradzać zgłaszającym się do niego osobom (K_U05) Kompetencje K01 Cechuje się szczególną wrażliwością względem osób i grup społecznych, które można określić jako osoby/grupy wysokiego ryzyka zakłóceń w rozwoju (K_K03) K02 Jest wrażliwy na to, iż przebieg rozwoju w kolejnych okresach życia zależy od tego, przez pryzmat jakich wewnętrznych modeli operacyjnych człowiek spostrzega siebie i swoje otoczenie (K_K03) K03 Ma świadomość ciągłości pewnych idei w rozwoju tej subdyscypliny psychologii oraz rozumie, że sposób definiowania pojęcia rozwoju zależy od przyjętych założeń (K_K06) K04 Rozumie, jaka jest waga wczesnych doświadczeń i powstałych na ich podstawie modeli operacyjnych – jest szczególnie wrażliwy na to, w jakim środowisku przebiega rozwój niemowląt i małych dzieci do 3 r. ż. (K_K08) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
KON
N WYK
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Trempała | |
Prowadzący grup: | Monika Deja, Janusz Trempała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Wiedza W01 Zna historię kształtowania się psychologii rozwoju i jej dokonania na świecie i w Polsce (K_W03) W02 Zna podejścia i teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia (K_W03) W03 Zna różne sposoby rozumienia rozwoju (teleologiczne i relacyjne). Rozróżnia modele opisujące (stadialne, cykliczne, sekwencyjne, liniowe i wielokierunkowe) oraz wyjaśniające (mechanistyczne, organizmiczne i kontekstualne) przebieg procesu rozwoju (K_W03) W04 Charakteryzuje osiągnięcia rozwojowe w kolejnych etapach życia (okres prenatalny, dzieciństwo, dorastanie, dorosłość, starość) (K_W03) W05 Zna badania empiryczne, których wyniki pomagałyby mu opisywać, rozumieć i wyjaśniać specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia oraz wskazywać czynniki wspomagające proces rozwoju, jak i czynniki ten proces zakłócające (K_W11) Umiejętności U01 Potrafi omówić to samo zagadnienie z punktu widzenia różnych podejść teoretycznych i wskazać obszary niewiedzy oraz pytania, na które psychologia rozwoju współcześnie nie odpowiada. Rozumie zarówno teoretyczne, jak i empiryczne teksty psychologiczne oraz potrafi budować zdania w terminach naukowych (K_U01) U02 Potrafi wskazać przełomowe etapy w historii kształtowania się badań nad rozwojem i uzasadnić zmianę nazwy tej subdyscypliny: z „psychologii rozwoju dzieci i młodzieży” na „psychologię rozwoju człowieka w ciągu życia” (K_U03) U03 Potrafi wskazać konsekwencje przyjętego modelu rozwoju dla opisu, procesu diagnozy i tworzenia programów wspomagania rozwoju (K_U05) U04 Korzysta ze zdobytej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych swoich i innych ludzi, czyli odpowiedzialnie konsultować i doradzać zgłaszającym się do niego osobom (K_U05) Kompetencje K01 Cechuje się szczególną wrażliwością względem osób i grup społecznych, które można określić jako osoby/grupy wysokiego ryzyka zakłóceń w rozwoju (K_K03) K02 Jest wrażliwy na to, iż przebieg rozwoju w kolejnych okresach życia zależy od tego, przez pryzmat jakich wewnętrznych modeli operacyjnych człowiek spostrzega siebie i swoje otoczenie (K_K03) K03 Ma świadomość ciągłości pewnych idei w rozwoju tej subdyscypliny psychologii oraz rozumie, że sposób definiowania pojęcia rozwoju zależy od przyjętych założeń (K_K06) K04 Rozumie, jaka jest waga wczesnych doświadczeń i powstałych na ich podstawie modeli operacyjnych – jest szczególnie wrażliwy na to, w jakim środowisku przebiega rozwój niemowląt i małych dzieci do 3 r. ż. (K_K08) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
WYK
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Trempała | |
Prowadzący grup: | Monika Deja, Janusz Trempała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Wiedza W01 Zna historię kształtowania się psychologii rozwoju i jej dokonania na świecie i w Polsce (K_W03) W02 Zna podejścia i teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia (K_W03) W03 Zna różne sposoby rozumienia rozwoju (teleologiczne i relacyjne). Rozróżnia modele opisujące (stadialne, cykliczne, sekwencyjne, liniowe i wielokierunkowe) oraz wyjaśniające (mechanistyczne, organizmiczne i kontekstualne) przebieg procesu rozwoju (K_W03) W04 Charakteryzuje osiągnięcia rozwojowe w kolejnych etapach życia (okres prenatalny, dzieciństwo, dorastanie, dorosłość, starość) (K_W03) W05 Zna badania empiryczne, których wyniki pomagałyby mu opisywać, rozumieć i wyjaśniać specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia oraz wskazywać czynniki wspomagające proces rozwoju, jak i czynniki ten proces zakłócające (K_W11) Umiejętności U01 Potrafi omówić to samo zagadnienie z punktu widzenia różnych podejść teoretycznych i wskazać obszary niewiedzy oraz pytania, na które psychologia rozwoju współcześnie nie odpowiada. Rozumie zarówno teoretyczne, jak i empiryczne teksty psychologiczne oraz potrafi budować zdania w terminach naukowych (K_U01) U02 Potrafi wskazać przełomowe etapy w historii kształtowania się badań nad rozwojem i uzasadnić zmianę nazwy tej subdyscypliny: z „psychologii rozwoju dzieci i młodzieży” na „psychologię rozwoju człowieka w ciągu życia” (K_U03) U03 Potrafi wskazać konsekwencje przyjętego modelu rozwoju dla opisu, procesu diagnozy i tworzenia programów wspomagania rozwoju (K_U05) U04 Korzysta ze zdobytej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych swoich i innych ludzi, czyli odpowiedzialnie konsultować i doradzać zgłaszającym się do niego osobom (K_U05) Kompetencje K01 Cechuje się szczególną wrażliwością względem osób i grup społecznych, które można określić jako osoby/grupy wysokiego ryzyka zakłóceń w rozwoju (K_K03) K02 Jest wrażliwy na to, iż przebieg rozwoju w kolejnych okresach życia zależy od tego, przez pryzmat jakich wewnętrznych modeli operacyjnych człowiek spostrzega siebie i swoje otoczenie (K_K03) K03 Ma świadomość ciągłości pewnych idei w rozwoju tej subdyscypliny psychologii oraz rozumie, że sposób definiowania pojęcia rozwoju zależy od przyjętych założeń (K_K06) K04 Rozumie, jaka jest waga wczesnych doświadczeń i powstałych na ich podstawie modeli operacyjnych – jest szczególnie wrażliwy na to, w jakim środowisku przebiega rozwój niemowląt i małych dzieci do 3 r. ż. (K_K08) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Trempała | |
Prowadzący grup: | Monika Deja, Janusz Trempała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Wiedza W01 Zna historię kształtowania się psychologii rozwoju i jej dokonania na świecie i w Polsce (K_W03) W02 Zna podejścia i teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia (K_W03) W03 Zna różne sposoby rozumienia rozwoju (teleologiczne i relacyjne). Rozróżnia modele opisujące (stadialne, cykliczne, sekwencyjne, liniowe i wielokierunkowe) oraz wyjaśniające (mechanistyczne, organizmiczne i kontekstualne) przebieg procesu rozwoju (K_W03) W04 Charakteryzuje osiągnięcia rozwojowe w kolejnych etapach życia (okres prenatalny, dzieciństwo, dorastanie, dorosłość, starość) (K_W03) W05 Zna badania empiryczne, których wyniki pomagałyby mu opisywać, rozumieć i wyjaśniać specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia oraz wskazywać czynniki wspomagające proces rozwoju, jak i czynniki ten proces zakłócające (K_W11) Umiejętności U01 Potrafi omówić to samo zagadnienie z punktu widzenia różnych podejść teoretycznych i wskazać obszary niewiedzy oraz pytania, na które psychologia rozwoju współcześnie nie odpowiada. Rozumie zarówno teoretyczne, jak i empiryczne teksty psychologiczne oraz potrafi budować zdania w terminach naukowych (K_U01) U02 Potrafi wskazać przełomowe etapy w historii kształtowania się badań nad rozwojem i uzasadnić zmianę nazwy tej subdyscypliny: z „psychologii rozwoju dzieci i młodzieży” na „psychologię rozwoju człowieka w ciągu życia” (K_U03) U03 Potrafi wskazać konsekwencje przyjętego modelu rozwoju dla opisu, procesu diagnozy i tworzenia programów wspomagania rozwoju (K_U05) U04 Korzysta ze zdobytej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych swoich i innych ludzi, czyli odpowiedzialnie konsultować i doradzać zgłaszającym się do niego osobom (K_U05) Kompetencje K01 Cechuje się szczególną wrażliwością względem osób i grup społecznych, które można określić jako osoby/grupy wysokiego ryzyka zakłóceń w rozwoju (K_K03) K02 Jest wrażliwy na to, iż przebieg rozwoju w kolejnych okresach życia zależy od tego, przez pryzmat jakich wewnętrznych modeli operacyjnych człowiek spostrzega siebie i swoje otoczenie (K_K03) K03 Ma świadomość ciągłości pewnych idei w rozwoju tej subdyscypliny psychologii oraz rozumie, że sposób definiowania pojęcia rozwoju zależy od przyjętych założeń (K_K06) K04 Rozumie, jaka jest waga wczesnych doświadczeń i powstałych na ich podstawie modeli operacyjnych – jest szczególnie wrażliwy na to, w jakim środowisku przebiega rozwój niemowląt i małych dzieci do 3 r. ż. (K_K08) |
|
Bilans pracy studenta: | 30 h - udział w wykładzie 15 h - udział w konwersatorium 155 h - praca własna studenta (konsultacje z prowadzącymi zajęcia, zapoznanie się z literaturą, opracowanie wybranych zagadnień na zajęcia konwersatoryjne, przygotowanie do zaliczenia i egzaminu) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Trempała | |
Prowadzący grup: | Monika Deja, Janusz Trempała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Wiedza W01 Zna historię kształtowania się psychologii rozwoju i jej dokonania na świecie i w Polsce (K_W03) W02 Zna podejścia i teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia (K_W03) W03 Zna różne sposoby rozumienia rozwoju (teleologiczne i relacyjne). Rozróżnia modele opisujące (stadialne, cykliczne, sekwencyjne, liniowe i wielokierunkowe) oraz wyjaśniające (mechanistyczne, organizmiczne i kontekstualne) przebieg procesu rozwoju (K_W03) W04 Charakteryzuje osiągnięcia rozwojowe w kolejnych etapach życia (okres prenatalny, dzieciństwo, dorastanie, dorosłość, starość) (K_W03) W05 Zna badania empiryczne, których wyniki pomagałyby mu opisywać, rozumieć i wyjaśniać specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia oraz wskazywać czynniki wspomagające proces rozwoju, jak i czynniki ten proces zakłócające (K_W11) Umiejętności U01 Potrafi omówić to samo zagadnienie z punktu widzenia różnych podejść teoretycznych i wskazać obszary niewiedzy oraz pytania, na które psychologia rozwoju współcześnie nie odpowiada. Rozumie zarówno teoretyczne, jak i empiryczne teksty psychologiczne oraz potrafi budować zdania w terminach naukowych (K_U01) U02 Potrafi wskazać przełomowe etapy w historii kształtowania się badań nad rozwojem i uzasadnić zmianę nazwy tej subdyscypliny: z „psychologii rozwoju dzieci i młodzieży” na „psychologię rozwoju człowieka w ciągu życia” (K_U03) U03 Potrafi wskazać konsekwencje przyjętego modelu rozwoju dla opisu, procesu diagnozy i tworzenia programów wspomagania rozwoju (K_U05) U04 Korzysta ze zdobytej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych swoich i innych ludzi, czyli odpowiedzialnie konsultować i doradzać zgłaszającym się do niego osobom (K_U05) Kompetencje K01 Cechuje się szczególną wrażliwością względem osób i grup społecznych, które można określić jako osoby/grupy wysokiego ryzyka zakłóceń w rozwoju (K_K03) K02 Jest wrażliwy na to, iż przebieg rozwoju w kolejnych okresach życia zależy od tego, przez pryzmat jakich wewnętrznych modeli operacyjnych człowiek spostrzega siebie i swoje otoczenie (K_K03) K03 Ma świadomość ciągłości pewnych idei w rozwoju tej subdyscypliny psychologii oraz rozumie, że sposób definiowania pojęcia rozwoju zależy od przyjętych założeń (K_K06) K04 Rozumie, jaka jest waga wczesnych doświadczeń i powstałych na ich podstawie modeli operacyjnych – jest szczególnie wrażliwy na to, w jakim środowisku przebiega rozwój niemowląt i małych dzieci do 3 r. ż. (K_K08) |
|
Bilans pracy studenta: | 30 h - udział w wykładzie 15 h - udział w konwersatorium 155 h - praca własna studenta (konsultacje z prowadzącymi zajęcia, zapoznanie się z literaturą, opracowanie wybranych zagadnień na zajęcia konwersatoryjne, przygotowanie do zaliczenia i egzaminu) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO KON
KON
WYK
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Janusz Trempała | |
Prowadzący grup: | Monika Deja, Janusz Trempała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Wiedza W01 Zna historię kształtowania się psychologii rozwoju i jej dokonania na świecie i w Polsce (K_W03) W02 Zna podejścia i teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia (K_W03) W03 Zna różne sposoby rozumienia rozwoju (teleologiczne i relacyjne). Rozróżnia modele opisujące (stadialne, cykliczne, sekwencyjne, liniowe i wielokierunkowe) oraz wyjaśniające (mechanistyczne, organizmiczne i kontekstualne) przebieg procesu rozwoju (K_W03) W04 Charakteryzuje osiągnięcia rozwojowe w kolejnych etapach życia (okres prenatalny, dzieciństwo, dorastanie, dorosłość, starość) (K_W03) W05 Zna badania empiryczne, których wyniki pomagałyby mu opisywać, rozumieć i wyjaśniać specyfikę zmian rozwojowych w kolejnych okresach życia oraz wskazywać czynniki wspomagające proces rozwoju, jak i czynniki ten proces zakłócające (K_W11) Umiejętności U01 Potrafi omówić to samo zagadnienie z punktu widzenia różnych podejść teoretycznych i wskazać obszary niewiedzy oraz pytania, na które psychologia rozwoju współcześnie nie odpowiada. Rozumie zarówno teoretyczne, jak i empiryczne teksty psychologiczne oraz potrafi budować zdania w terminach naukowych (K_U01) U02 Potrafi wskazać przełomowe etapy w historii kształtowania się badań nad rozwojem i uzasadnić zmianę nazwy tej subdyscypliny: z „psychologii rozwoju dzieci i młodzieży” na „psychologię rozwoju człowieka w ciągu życia” (K_U03) U03 Potrafi wskazać konsekwencje przyjętego modelu rozwoju dla opisu, procesu diagnozy i tworzenia programów wspomagania rozwoju (K_U05) U04 Korzysta ze zdobytej wiedzy przy definiowaniu i rozwiązywaniu realnych problemów życiowych swoich i innych ludzi, czyli odpowiedzialnie konsultować i doradzać zgłaszającym się do niego osobom (K_U05) Kompetencje K01 Cechuje się szczególną wrażliwością względem osób i grup społecznych, które można określić jako osoby/grupy wysokiego ryzyka zakłóceń w rozwoju (K_K03) K02 Jest wrażliwy na to, iż przebieg rozwoju w kolejnych okresach życia zależy od tego, przez pryzmat jakich wewnętrznych modeli operacyjnych człowiek spostrzega siebie i swoje otoczenie (K_K03) K03 Ma świadomość ciągłości pewnych idei w rozwoju tej subdyscypliny psychologii oraz rozumie, że sposób definiowania pojęcia rozwoju zależy od przyjętych założeń (K_K06) K04 Rozumie, jaka jest waga wczesnych doświadczeń i powstałych na ich podstawie modeli operacyjnych – jest szczególnie wrażliwy na to, w jakim środowisku przebiega rozwój niemowląt i małych dzieci do 3 r. ż. (K_K08) |
|
Bilans pracy studenta: | 30 h - udział w wykładzie 15 h - udział w konwersatorium 155 h - praca własna studenta (konsultacje z prowadzącymi zajęcia, zapoznanie się z literaturą, opracowanie wybranych zagadnień na zajęcia konwersatoryjne, przygotowanie do zaliczenia i egzaminu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.