Fizjologia wysiłku fizycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-wf23FWF-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia wysiłku fizycznego |
Jednostka: | Kolegium III |
Grupy: |
2 rok, 3 sem., wychowanie fizyczne, spec. nauczycielska [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
LAB
ŚR LAB
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Sokołowska | |
Prowadzący grup: | Ewa Sokołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - zna pojęcia związane z motorycznością, aktywnością fizyczną i zdrowiem oraz uwarunkowania i sposoby ich kształtowania w różnych okresach rozwoju człowieka (ze szczególnym uwzględnieniem I i II etapu edukacyjnego) (K_W06) W02 - zna mechanizmy przemian metabolicznych w wysiłku fizycznym i rozumie jego wpływ na zmiany wartości parametrów biochemicznych użytecznych w diagnostyce oraz zna rolę podstawowych szlaków biochemicznych w funkcjonowaniu ciała ludzkiego (K_W07) W03 - posiada ogólną znajomość funkcji oraz korelacji odziaływań między układami organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układów ruchu, nerwowego, hormonalnego, krążenia i oddechowego w spoczynku i w czasie wysiłku fizycznego oraz układu pokarmowego w tym wpływu sposobu żywienia na stan możliwości wysiłkowych (K_W10) W04 - zna teoretyczne podstawy dotyczące stosowania różnorodnych form aktywności fizycznej jako skutecznego środka zapobiegającego, interwencyjnego oraz wspomagającego rozwój sprawności fizycznej oraz utrzymującego dobrostan w różnych okresach ontogenezy; zna biomedyczne podstawy odziaływania bodźców fizykalnych na rozwój fizyczny (K_W12) W05 - posiada wiedzę w zakresie podstaw systemu twierdzeń, hipotez i uogólnień doświadczeń praktycznych, opisujących w sposób naukowy sport jako zjawisko i jego miejsce w systemie kultury fizycznej; ma podstawową wiedzę z zakresu technologii treningu (głównie w aspekcie sportu dzieci i młodzieży oraz sportu dla wszystkich) (K_W14) W06 - zna etiologię, metody oceny i podstawowe zasady postępowania wobec osób z wybranymi zaburzeniami w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej w leczeniu których, znajdują zastosowanie bodźce fizyczne i fizykalne Celem modułu (przedmiotu) jest zaznajomienie przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego z rolą przemian fizjologicznych w podejmowaniu aktywności fizycznej.(K_W18) U01 - potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w kulturze fizycznej (K_U11) U02 - potrafi interpretować dane liczbowe związane z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu, instruktora rekreacji fizycznej itp. w tym wyniki badań naukowych oraz badań i obserwacji własnych (K_U14) K01 - posiada świadomość własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do innych specjalistów z wybranego zakresu związanego z działalnością zawodową , wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji dostępnej w masowych mediach, wykazuje krytyczną postawę wobec plagiatu (K_K3) K02 - ma przekonanie o wartości zdobytej w trakcie studiów teoretycznej wiedzy, jako podstawie do wszelkich profesjonalnych działań stosowanych w kulturze fizycznej (K_K04) K03 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, stawia dobro ucznia, klienta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec nich (K_K5) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | - anatomia człowieka, biochemia (zagadnienia związane z budową, funkcją narządów, tkanek i układów organizmu człowieka) - fizjologia człowieka (zagadnienia związane z funkcjonowaniem narządów i układów organizmu człowieka w spoczynku) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Sokołowska | |
Prowadzący grup: | Tomasz Grzywacz, Ewa Sokołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - zna pojęcia związane z motorycznością, aktywnością fizyczną i zdrowiem oraz uwarunkowania i sposoby ich kształtowania w różnych okresach rozwoju człowieka (ze szczególnym uwzględnieniem I i II etapu edukacyjnego) (K_W06) W02 - zna mechanizmy przemian metabolicznych w wysiłku fizycznym i rozumie jego wpływ na zmiany wartości parametrów biochemicznych użytecznych w diagnostyce oraz zna rolę podstawowych szlaków biochemicznych w funkcjonowaniu ciała ludzkiego (K_W07) W03 - posiada ogólną znajomość funkcji oraz korelacji odziaływań między układami organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układów ruchu, nerwowego, hormonalnego, krążenia i oddechowego w spoczynku i w czasie wysiłku fizycznego oraz układu pokarmowego w tym wpływu sposobu żywienia na stan możliwości wysiłkowych (K_W10) W04 - zna teoretyczne podstawy dotyczące stosowania różnorodnych form aktywności fizycznej jako skutecznego środka zapobiegającego, interwencyjnego oraz wspomagającego rozwój sprawności fizycznej oraz utrzymującego dobrostan w różnych okresach ontogenezy; zna biomedyczne podstawy odziaływania bodźców fizykalnych na rozwój fizyczny (K_W12) W05 - posiada wiedzę w zakresie podstaw systemu twierdzeń, hipotez i uogólnień doświadczeń praktycznych, opisujących w sposób naukowy sport jako zjawisko i jego miejsce w systemie kultury fizycznej; ma podstawową wiedzę z zakresu technologii treningu (głównie w aspekcie sportu dzieci i młodzieży oraz sportu dla wszystkich) (K_W14) W06 - zna etiologię, metody oceny i podstawowe zasady postępowania wobec osób z wybranymi zaburzeniami w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej w leczeniu których, znajdują zastosowanie bodźce fizyczne i fizykalne Celem modułu (przedmiotu) jest zaznajomienie przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego z rolą przemian fizjologicznych w podejmowaniu aktywności fizycznej.(K_W18) U01 - potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w kulturze fizycznej (K_U11) U02 - potrafi interpretować dane liczbowe związane z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu, instruktora rekreacji fizycznej itp. w tym wyniki badań naukowych oraz badań i obserwacji własnych (K_U14) K01 - posiada świadomość własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do innych specjalistów z wybranego zakresu związanego z działalnością zawodową , wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji dostępnej w masowych mediach, wykazuje krytyczną postawę wobec plagiatu (K_K3) K02 - ma przekonanie o wartości zdobytej w trakcie studiów teoretycznej wiedzy, jako podstawie do wszelkich profesjonalnych działań stosowanych w kulturze fizycznej (K_K04) K03 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, stawia dobro ucznia, klienta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec nich (K_K5) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | - anatomia człowieka, biochemia (zagadnienia związane z budową, funkcją narządów, tkanek i układów organizmu człowieka) - fizjologia człowieka (zagadnienia związane z funkcjonowaniem narządów i układów organizmu człowieka w spoczynku) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Grzywacz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Grzywacz, Ewa Sokołowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - zna pojęcia związane z motorycznością, aktywnością fizyczną i zdrowiem oraz uwarunkowania i sposoby ich kształtowania w różnych okresach rozwoju człowieka (K_W6) W02 - zna mechanizmy przemian metabolicznych w wysiłku fizycznym i rozumie jego wpływ na zmiany wartości parametrów biochemicznych użytecznych w diagnostyce oraz zna rolę podstawowych szlaków biochemicznych w funkcjonowaniu ciała ludzkiego (K_W7) W03 - posiada ogólną znajomość funkcji oraz korelacji oddziaływań między układami organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układów ruchu, nerwowego, hormonalnego, krążenia i oddechowego w spoczynku i w czasie wysiłku fizycznego oraz układu pokarmowego w tym wpływu sposobu żywienia na stan możliwości wysiłkowych (K_W10) W04 - zna teoretyczne podstawy dotyczące stosowania różnorodnych form aktywności fizycznej jako skutecznego środka zapobiegającego, interwencyjnego oraz wspomagającego rozwój sprawności fizycznej oraz utrzymującego dobrostan w różnych okresach ontogenezy; zna biomedyczne podstawy oddziaływania bodźców fizykalnych na rozwój fizyczny (K_W12) W05 - posiada wiedzę w zakresie podstaw systemu twierdzeń, hipotez i uogólnień doświadczeń praktycznych, opisujących w sposób naukowy sport jako zjawisko i jego miejsce w systemie kultury fizycznej; ma podstawową wiedzę z zakresu technologii treningu (K_W14) W06 - zna mechanizm działania oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej organizmu związanych z hiper i hipokinezją (K_W17) W07 - zna etiologię, metody oceny i podstawowe zasady postępowania wobec osób z wybranymi zaburzeniami w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej w leczeniu których, znajdują zastosowanie bodźce fizyczne i fizykalne ( K_W18) U01 - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i stosownie do możliwości, potrzeb i celów podjąć działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne stosowane w kulturze fizycznej oraz działalności pedagogicznej odpowiadające potrzebom jednostki oraz grupy społecznej (K_U6) U02 - potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w kulturze fizycznej (K_U11) U03 - potrafi interpretować dane liczbowe związane z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu, instruktora rekreacji fizycznej itp. w tym wyniki badań naukowych oraz badań i obserwacji własnych (K_U14) K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, ma świadomość znaczenia profesjonalizmu (K_K1) K02 - ma przekonanie o wartości zdobytej w trakcie studiów teoretycznej wiedzy, jako podstawie do wszelkich profesjonalnych działań stosowanych w kulturze fizycznej (K_K4) K03 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, stawia dobro ucznia, klienta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec nich (K_K5) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | anatomia człowieka, biochemia, biologia, fizjologia ogólna człowieka |
|
Bilans pracy studenta: | Praca w kontakcie bezpośrednim (KB): 30h wykładów 15h ćwiczeń/laboratorium 5h konsultacje Praca własna studenta (PW): 25h przygotowanie do zajęć i opracowania zadań/pracy semestralnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Grzywacz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Grzywacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - zna pojęcia związane z motorycznością, aktywnością fizyczną i zdrowiem oraz uwarunkowania i sposoby ich kształtowania w różnych okresach rozwoju człowieka (K_W6) W02 - zna mechanizmy przemian metabolicznych w wysiłku fizycznym i rozumie jego wpływ na zmiany wartości parametrów biochemicznych użytecznych w diagnostyce oraz zna rolę podstawowych szlaków biochemicznych w funkcjonowaniu ciała ludzkiego (K_W7) W03 - posiada ogólną znajomość funkcji oraz korelacji oddziaływań między układami organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układów ruchu, nerwowego, hormonalnego, krążenia i oddechowego w spoczynku i w czasie wysiłku fizycznego oraz układu pokarmowego w tym wpływu sposobu żywienia na stan możliwości wysiłkowych (K_W10) W04 - zna teoretyczne podstawy dotyczące stosowania różnorodnych form aktywności fizycznej jako skutecznego środka zapobiegającego, interwencyjnego oraz wspomagającego rozwój sprawności fizycznej oraz utrzymującego dobrostan w różnych okresach ontogenezy; zna biomedyczne podstawy oddziaływania bodźców fizykalnych na rozwój fizyczny (K_W12) W05 - posiada wiedzę w zakresie podstaw systemu twierdzeń, hipotez i uogólnień doświadczeń praktycznych, opisujących w sposób naukowy sport jako zjawisko i jego miejsce w systemie kultury fizycznej; ma podstawową wiedzę z zakresu technologii treningu (K_W14) W06 - zna mechanizm działania oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej organizmu związanych z hiper i hipokinezją (K_W17) W07 - zna etiologię, metody oceny i podstawowe zasady postępowania wobec osób z wybranymi zaburzeniami w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej w leczeniu których, znajdują zastosowanie bodźce fizyczne i fizykalne ( K_W18) U01 - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i stosownie do możliwości, potrzeb i celów podjąć działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne stosowane w kulturze fizycznej oraz działalności pedagogicznej odpowiadające potrzebom jednostki oraz grupy społecznej (K_U6) U02 - potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w kulturze fizycznej (K_U11) U03 - potrafi interpretować dane liczbowe związane z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu, instruktora rekreacji fizycznej itp. w tym wyniki badań naukowych oraz badań i obserwacji własnych (K_U14) K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, ma świadomość znaczenia profesjonalizmu (K_K1) K02 - ma przekonanie o wartości zdobytej w trakcie studiów teoretycznej wiedzy, jako podstawie do wszelkich profesjonalnych działań stosowanych w kulturze fizycznej (K_K4) K03 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, stawia dobro ucznia, klienta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec nich (K_K5) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | anatomia człowieka, biochemia, biologia, fizjologia ogólna człowieka |
|
Bilans pracy studenta: | Praca w kontakcie bezpośrednim (KB): 30h wykładów 15h ćwiczeń/laboratorium 5h konsultacje Praca własna studenta (PW): 25h przygotowanie do zajęć i opracowania zadań/pracy semestralnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Grzywacz | |
Prowadzący grup: | Amit Batra, Tomasz Grzywacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - zna pojęcia związane z motorycznością, aktywnością fizyczną i zdrowiem oraz uwarunkowania i sposoby ich kształtowania w różnych okresach rozwoju człowieka (K_W6) W02 - zna mechanizmy przemian metabolicznych w wysiłku fizycznym i rozumie jego wpływ na zmiany wartości parametrów biochemicznych użytecznych w diagnostyce oraz zna rolę podstawowych szlaków biochemicznych w funkcjonowaniu ciała ludzkiego (K_W7) W03 - posiada ogólną znajomość funkcji oraz korelacji oddziaływań między układami organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układów ruchu, nerwowego, hormonalnego, krążenia i oddechowego w spoczynku i w czasie wysiłku fizycznego oraz układu pokarmowego w tym wpływu sposobu żywienia na stan możliwości wysiłkowych (K_W10) W04 - zna teoretyczne podstawy dotyczące stosowania różnorodnych form aktywności fizycznej jako skutecznego środka zapobiegającego, interwencyjnego oraz wspomagającego rozwój sprawności fizycznej oraz utrzymującego dobrostan w różnych okresach ontogenezy; zna biomedyczne podstawy oddziaływania bodźców fizykalnych na rozwój fizyczny (K_W12) W05 - posiada wiedzę w zakresie podstaw systemu twierdzeń, hipotez i uogólnień doświadczeń praktycznych, opisujących w sposób naukowy sport jako zjawisko i jego miejsce w systemie kultury fizycznej; ma podstawową wiedzę z zakresu technologii treningu (K_W14) W06 - zna mechanizm działania oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej organizmu związanych z hiper i hipokinezją (K_W17) W07 - zna etiologię, metody oceny i podstawowe zasady postępowania wobec osób z wybranymi zaburzeniami w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej w leczeniu których, znajdują zastosowanie bodźce fizyczne i fizykalne ( K_W18) U01 - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i stosownie do możliwości, potrzeb i celów podjąć działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne stosowane w kulturze fizycznej oraz działalności pedagogicznej odpowiadające potrzebom jednostki oraz grupy społecznej (K_U6) U02 - potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w kulturze fizycznej (K_U11) U03 - potrafi interpretować dane liczbowe związane z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu, instruktora rekreacji fizycznej itp. w tym wyniki badań naukowych oraz badań i obserwacji własnych (K_U14) K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, ma świadomość znaczenia profesjonalizmu (K_K1) K02 - ma przekonanie o wartości zdobytej w trakcie studiów teoretycznej wiedzy, jako podstawie do wszelkich profesjonalnych działań stosowanych w kulturze fizycznej (K_K4) K03 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, stawia dobro ucznia, klienta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec nich (K_K5) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | anatomia człowieka, biochemia, biologia, fizjologia ogólna człowieka |
|
Bilans pracy studenta: | Praca w kontakcie bezpośrednim (KB): 30h wykładów 15h ćwiczeń/laboratorium 5h konsultacje Praca własna studenta (PW): 25h przygotowanie do zajęć i opracowania zadań/pracy semestralnej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.