Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia wysiłku fizycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-wf23FWF-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizjologia wysiłku fizycznego
Jednostka: Kolegium III
Grupy: 2 rok, 3 sem., wychowanie fizyczne, spec. nauczycielska [SP]
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Sokołowska
Prowadzący grup: Ewa Sokołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - zna pojęcia związane z motorycznością, aktywnością fizyczną i zdrowiem oraz uwarunkowania i sposoby ich kształtowania w różnych okresach rozwoju człowieka (ze szczególnym uwzględnieniem I i II etapu edukacyjnego) (K_W06)

W02 - zna mechanizmy przemian metabolicznych w wysiłku fizycznym i rozumie jego wpływ na zmiany wartości parametrów biochemicznych użytecznych w diagnostyce oraz zna rolę podstawowych szlaków biochemicznych w funkcjonowaniu ciała ludzkiego (K_W07)

W03 - posiada ogólną znajomość funkcji oraz korelacji odziaływań między układami organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układów ruchu, nerwowego, hormonalnego, krążenia i oddechowego w spoczynku i w czasie wysiłku fizycznego oraz układu pokarmowego w tym wpływu sposobu żywienia na stan możliwości wysiłkowych (K_W10)


W04 - zna teoretyczne podstawy dotyczące stosowania różnorodnych form aktywności fizycznej jako skutecznego środka zapobiegającego, interwencyjnego oraz wspomagającego rozwój sprawności fizycznej oraz utrzymującego dobrostan w różnych okresach ontogenezy; zna biomedyczne podstawy odziaływania bodźców fizykalnych na rozwój fizyczny (K_W12)

W05 - posiada wiedzę w zakresie podstaw systemu twierdzeń, hipotez i uogólnień doświadczeń praktycznych, opisujących w sposób naukowy sport jako zjawisko i jego miejsce w systemie kultury fizycznej; ma podstawową wiedzę z zakresu technologii treningu (głównie w aspekcie sportu dzieci i młodzieży oraz sportu dla wszystkich) (K_W14)

W06 - zna etiologię, metody oceny i podstawowe zasady postępowania wobec osób z wybranymi zaburzeniami w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej w leczeniu których, znajdują zastosowanie bodźce fizyczne i fizykalne Celem modułu (przedmiotu) jest zaznajomienie przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego z rolą przemian fizjologicznych w podejmowaniu aktywności fizycznej.(K_W18)


U01 - potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w kulturze fizycznej (K_U11)

U02 - potrafi interpretować dane liczbowe związane z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu, instruktora rekreacji fizycznej itp. w tym wyniki badań naukowych oraz badań i obserwacji własnych (K_U14)


K01 - posiada świadomość własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do innych specjalistów z wybranego zakresu związanego z działalnością zawodową , wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji dostępnej w masowych mediach, wykazuje krytyczną postawę wobec plagiatu (K_K3)

K02 - ma przekonanie o wartości zdobytej w trakcie studiów teoretycznej wiedzy, jako podstawie do wszelkich profesjonalnych działań stosowanych w kulturze fizycznej (K_K04)

K03 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, stawia dobro ucznia, klienta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec nich (K_K5)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

- anatomia człowieka, biochemia (zagadnienia związane z budową, funkcją narządów, tkanek i układów organizmu człowieka)

- fizjologia człowieka (zagadnienia związane z funkcjonowaniem narządów i układów organizmu człowieka w spoczynku)


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Sokołowska
Prowadzący grup: Tomasz Grzywacz, Ewa Sokołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - zna pojęcia związane z motorycznością, aktywnością fizyczną i zdrowiem oraz uwarunkowania i sposoby ich kształtowania w różnych okresach rozwoju człowieka (ze szczególnym uwzględnieniem I i II etapu edukacyjnego) (K_W06)

W02 - zna mechanizmy przemian metabolicznych w wysiłku fizycznym i rozumie jego wpływ na zmiany wartości parametrów biochemicznych użytecznych w diagnostyce oraz zna rolę podstawowych szlaków biochemicznych w funkcjonowaniu ciała ludzkiego (K_W07)

W03 - posiada ogólną znajomość funkcji oraz korelacji odziaływań między układami organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układów ruchu, nerwowego, hormonalnego, krążenia i oddechowego w spoczynku i w czasie wysiłku fizycznego oraz układu pokarmowego w tym wpływu sposobu żywienia na stan możliwości wysiłkowych (K_W10)


W04 - zna teoretyczne podstawy dotyczące stosowania różnorodnych form aktywności fizycznej jako skutecznego środka zapobiegającego, interwencyjnego oraz wspomagającego rozwój sprawności fizycznej oraz utrzymującego dobrostan w różnych okresach ontogenezy; zna biomedyczne podstawy odziaływania bodźców fizykalnych na rozwój fizyczny (K_W12)

W05 - posiada wiedzę w zakresie podstaw systemu twierdzeń, hipotez i uogólnień doświadczeń praktycznych, opisujących w sposób naukowy sport jako zjawisko i jego miejsce w systemie kultury fizycznej; ma podstawową wiedzę z zakresu technologii treningu (głównie w aspekcie sportu dzieci i młodzieży oraz sportu dla wszystkich) (K_W14)

W06 - zna etiologię, metody oceny i podstawowe zasady postępowania wobec osób z wybranymi zaburzeniami w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej w leczeniu których, znajdują zastosowanie bodźce fizyczne i fizykalne Celem modułu (przedmiotu) jest zaznajomienie przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego z rolą przemian fizjologicznych w podejmowaniu aktywności fizycznej.(K_W18)


U01 - potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w kulturze fizycznej (K_U11)

U02 - potrafi interpretować dane liczbowe związane z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu, instruktora rekreacji fizycznej itp. w tym wyniki badań naukowych oraz badań i obserwacji własnych (K_U14)


K01 - posiada świadomość własnych ograniczeń i wie kiedy zwrócić się do innych specjalistów z wybranego zakresu związanego z działalnością zawodową , wykazuje ostrożność i krytycyzm w przyjmowaniu informacji dostępnej w masowych mediach, wykazuje krytyczną postawę wobec plagiatu (K_K3)

K02 - ma przekonanie o wartości zdobytej w trakcie studiów teoretycznej wiedzy, jako podstawie do wszelkich profesjonalnych działań stosowanych w kulturze fizycznej (K_K04)

K03 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, stawia dobro ucznia, klienta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec nich (K_K5)


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

- anatomia człowieka, biochemia (zagadnienia związane z budową, funkcją narządów, tkanek i układów organizmu człowieka)

- fizjologia człowieka (zagadnienia związane z funkcjonowaniem narządów i układów organizmu człowieka w spoczynku)


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Grzywacz
Prowadzący grup: Tomasz Grzywacz, Ewa Sokołowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - zna pojęcia związane z motorycznością, aktywnością fizyczną i zdrowiem oraz uwarunkowania i sposoby ich kształtowania w różnych okresach rozwoju człowieka (K_W6)

W02 - zna mechanizmy przemian metabolicznych w wysiłku fizycznym i rozumie jego wpływ na zmiany wartości parametrów biochemicznych użytecznych w diagnostyce oraz zna rolę podstawowych szlaków biochemicznych w funkcjonowaniu ciała ludzkiego (K_W7)

W03 - posiada ogólną znajomość funkcji oraz korelacji oddziaływań między układami organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układów ruchu, nerwowego, hormonalnego, krążenia i oddechowego w spoczynku i w czasie wysiłku fizycznego oraz układu pokarmowego w tym wpływu sposobu żywienia na stan możliwości wysiłkowych (K_W10)

W04 - zna teoretyczne podstawy dotyczące stosowania różnorodnych form aktywności fizycznej jako skutecznego środka zapobiegającego, interwencyjnego oraz wspomagającego rozwój sprawności fizycznej oraz utrzymującego dobrostan w różnych okresach ontogenezy; zna biomedyczne podstawy oddziaływania bodźców fizykalnych na rozwój fizyczny (K_W12)

W05 - posiada wiedzę w zakresie podstaw systemu twierdzeń, hipotez i uogólnień doświadczeń praktycznych, opisujących w sposób naukowy sport jako zjawisko i jego miejsce w systemie kultury fizycznej; ma podstawową wiedzę z zakresu technologii treningu (K_W14)

W06 - zna mechanizm działania oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej organizmu związanych z hiper i hipokinezją (K_W17)

W07 - zna etiologię, metody oceny i podstawowe zasady postępowania wobec osób z wybranymi zaburzeniami w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej w leczeniu których, znajdują zastosowanie bodźce fizyczne i fizykalne ( K_W18)

U01 - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i stosownie do możliwości, potrzeb i celów podjąć działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne stosowane w kulturze fizycznej oraz działalności pedagogicznej odpowiadające potrzebom jednostki oraz grupy społecznej (K_U6)

U02 - potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w kulturze fizycznej (K_U11)

U03 - potrafi interpretować dane liczbowe związane z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu, instruktora rekreacji fizycznej itp. w tym wyniki badań naukowych oraz badań i obserwacji własnych (K_U14)

K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, ma świadomość znaczenia profesjonalizmu (K_K1)

K02 - ma przekonanie o wartości zdobytej w trakcie studiów teoretycznej wiedzy, jako podstawie do wszelkich profesjonalnych działań stosowanych w kulturze fizycznej (K_K4)

K03 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, stawia dobro ucznia, klienta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec nich (K_K5)


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

anatomia człowieka, biochemia, biologia, fizjologia ogólna człowieka


Bilans pracy studenta:

Praca w kontakcie bezpośrednim (KB):

30h wykładów

15h ćwiczeń/laboratorium

5h konsultacje

Praca własna studenta (PW):

25h przygotowanie do zajęć i opracowania zadań/pracy semestralnej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Grzywacz
Prowadzący grup: Tomasz Grzywacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - zna pojęcia związane z motorycznością, aktywnością fizyczną i zdrowiem oraz uwarunkowania i sposoby ich kształtowania w różnych okresach rozwoju człowieka (K_W6)

W02 - zna mechanizmy przemian metabolicznych w wysiłku fizycznym i rozumie jego wpływ na zmiany wartości parametrów biochemicznych użytecznych w diagnostyce oraz zna rolę podstawowych szlaków biochemicznych w funkcjonowaniu ciała ludzkiego (K_W7)

W03 - posiada ogólną znajomość funkcji oraz korelacji oddziaływań między układami organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układów ruchu, nerwowego, hormonalnego, krążenia i oddechowego w spoczynku i w czasie wysiłku fizycznego oraz układu pokarmowego w tym wpływu sposobu żywienia na stan możliwości wysiłkowych (K_W10)

W04 - zna teoretyczne podstawy dotyczące stosowania różnorodnych form aktywności fizycznej jako skutecznego środka zapobiegającego, interwencyjnego oraz wspomagającego rozwój sprawności fizycznej oraz utrzymującego dobrostan w różnych okresach ontogenezy; zna biomedyczne podstawy oddziaływania bodźców fizykalnych na rozwój fizyczny (K_W12)

W05 - posiada wiedzę w zakresie podstaw systemu twierdzeń, hipotez i uogólnień doświadczeń praktycznych, opisujących w sposób naukowy sport jako zjawisko i jego miejsce w systemie kultury fizycznej; ma podstawową wiedzę z zakresu technologii treningu (K_W14)

W06 - zna mechanizm działania oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej organizmu związanych z hiper i hipokinezją (K_W17)

W07 - zna etiologię, metody oceny i podstawowe zasady postępowania wobec osób z wybranymi zaburzeniami w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej w leczeniu których, znajdują zastosowanie bodźce fizyczne i fizykalne ( K_W18)

U01 - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i stosownie do możliwości, potrzeb i celów podjąć działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne stosowane w kulturze fizycznej oraz działalności pedagogicznej odpowiadające potrzebom jednostki oraz grupy społecznej (K_U6)

U02 - potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w kulturze fizycznej (K_U11)

U03 - potrafi interpretować dane liczbowe związane z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu, instruktora rekreacji fizycznej itp. w tym wyniki badań naukowych oraz badań i obserwacji własnych (K_U14)

K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, ma świadomość znaczenia profesjonalizmu (K_K1)

K02 - ma przekonanie o wartości zdobytej w trakcie studiów teoretycznej wiedzy, jako podstawie do wszelkich profesjonalnych działań stosowanych w kulturze fizycznej (K_K4)

K03 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, stawia dobro ucznia, klienta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec nich (K_K5)


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

anatomia człowieka, biochemia, biologia, fizjologia ogólna człowieka


Bilans pracy studenta:

Praca w kontakcie bezpośrednim (KB):

30h wykładów

15h ćwiczeń/laboratorium

5h konsultacje

Praca własna studenta (PW):

25h przygotowanie do zajęć i opracowania zadań/pracy semestralnej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Grzywacz
Prowadzący grup: Amit Batra, Tomasz Grzywacz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - zna pojęcia związane z motorycznością, aktywnością fizyczną i zdrowiem oraz uwarunkowania i sposoby ich kształtowania w różnych okresach rozwoju człowieka (K_W6)

W02 - zna mechanizmy przemian metabolicznych w wysiłku fizycznym i rozumie jego wpływ na zmiany wartości parametrów biochemicznych użytecznych w diagnostyce oraz zna rolę podstawowych szlaków biochemicznych w funkcjonowaniu ciała ludzkiego (K_W7)

W03 - posiada ogólną znajomość funkcji oraz korelacji oddziaływań między układami organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem układów ruchu, nerwowego, hormonalnego, krążenia i oddechowego w spoczynku i w czasie wysiłku fizycznego oraz układu pokarmowego w tym wpływu sposobu żywienia na stan możliwości wysiłkowych (K_W10)

W04 - zna teoretyczne podstawy dotyczące stosowania różnorodnych form aktywności fizycznej jako skutecznego środka zapobiegającego, interwencyjnego oraz wspomagającego rozwój sprawności fizycznej oraz utrzymującego dobrostan w różnych okresach ontogenezy; zna biomedyczne podstawy oddziaływania bodźców fizykalnych na rozwój fizyczny (K_W12)

W05 - posiada wiedzę w zakresie podstaw systemu twierdzeń, hipotez i uogólnień doświadczeń praktycznych, opisujących w sposób naukowy sport jako zjawisko i jego miejsce w systemie kultury fizycznej; ma podstawową wiedzę z zakresu technologii treningu (K_W14)

W06 - zna mechanizm działania oraz objawy i przyczyny wybranych zaburzeń w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej organizmu związanych z hiper i hipokinezją (K_W17)

W07 - zna etiologię, metody oceny i podstawowe zasady postępowania wobec osób z wybranymi zaburzeniami w rozwoju somatycznym i sprawności fizycznej w leczeniu których, znajdują zastosowanie bodźce fizyczne i fizykalne ( K_W18)

U01 - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i stosownie do możliwości, potrzeb i celów podjąć działania diagnostyczne, profilaktyczne, pielęgnacyjne, terapeutyczne stosowane w kulturze fizycznej oraz działalności pedagogicznej odpowiadające potrzebom jednostki oraz grupy społecznej (K_U6)

U02 - potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem i aparaturą stosowaną w kulturze fizycznej (K_U11)

U03 - potrafi interpretować dane liczbowe związane z zawodem nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu, instruktora rekreacji fizycznej itp. w tym wyniki badań naukowych oraz badań i obserwacji własnych (K_U14)

K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, ma świadomość znaczenia profesjonalizmu (K_K1)

K02 - ma przekonanie o wartości zdobytej w trakcie studiów teoretycznej wiedzy, jako podstawie do wszelkich profesjonalnych działań stosowanych w kulturze fizycznej (K_K4)

K03 - postępuje zgodnie z zasadami etyki, stawia dobro ucznia, klienta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek wobec nich (K_K5)


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

anatomia człowieka, biochemia, biologia, fizjologia ogólna człowieka


Bilans pracy studenta:

Praca w kontakcie bezpośrednim (KB):

30h wykładów

15h ćwiczeń/laboratorium

5h konsultacje

Praca własna studenta (PW):

25h przygotowanie do zajęć i opracowania zadań/pracy semestralnej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)