Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historyczne podstawy wychowania 1100-P1HPW-NP
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005
Janeczek S., Edukacja oświeceniowa a szkoła tradycyjna, Lublin 2008.
Kiryk F., Nauk przemożnych perła, Kraków 1986.
Nauczanie w dawnych czasach. Edukacja w średniowieczu i u progu ery nowożytnej, red. W. Iwańczak i K. Bracha, Kielce 1997.
Żołądź-Strzelczyk D., Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2000.
Żołądź-Strzelczyk, Jamrożek W., Studia z dziejów edukacji kobiet na ziemiach polskich, Poznań 2001.
Jan Amos Komeński w kontekście kultury i historii europejskiej XVII wieku, red. B. Sitarska, R. Mnich, Siedlce 2010.
Sobczak J., "Nowe Wychowanie" w polskiej pedagogice okresu Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939), Bydgoszcz 1998
Litak S. Edukacja początkowa w polskich szkołach w XIII – XVIII wieku, Lublin 2010
Szkoła polska od średniowiecza do XX wieku. Między tradycją a innowacją, red. I. Szybiak, A. Fijałkowski, J. Kamińska, Warszawa 2010
Bołdyrew A., Matka i dziecko w rodzinie polskiej. Ewolucja modelu życia rodzinnego w latach 1795-1918, Warszawa 2008
Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, red. J. Jakubiak, Bydgoszcz 1995
W kręgu rodziny epok dawnych. Dzieciństwo, red. B. Popiołek, A. Chłosta-Sikorska, M. Gadocha, Warszawa 2014
Wychowanie w rodzinie polskiej. Od schyłku XVIII do połowy XX wieku, red. K. Jakubiak i A. Winiarz, Bydgoszcz 2000

Metody dydaktyczne: wykład kursowy
wykład monograficzny
Literatura:

A. Orczyk, Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008

S. Litak, Historia wychowania, t. I, Kraków 2004

J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania t. II, Kraków 2005.

Historia wychowania. Skrypt dla studentów pedagogiki, red. D. Drynda, Warszawa 2006.

Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. Stefan Możdżeń, cz. II– V, Kielce1993.

Efekty uczenia się:

W_01; W_02; W_03; U_01; U_04; K_01.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy w formie pisemnej sprawdzający znajomość treści realizowanych podczas zajeć z przedmiotu, jak i też opracowanego samodzielnie problemu z zakresu historii wychowania (W_01; W_02; W_03: U_04; K_01)

Zakres tematów:

Historia wychowania jako dyscyplina naukowa historyczna i pedagogiczna.

2. Powstanie i rozwój szkolnictwa wyższego w Europie i Polsce.

3. Edukacja elementarna w Europie i Polsce w czasach nowożytnych (treści i cele kształcenia, organizacja procesu nauczania).

4. Role społeczne i edukacja kobiet w przeszłości: zapatrywania i praktyka społeczna w przeszłości (od średniowiecza do pocz. XX wieku).

5. Kulturowe obrazy dziecka i dzieciństwa w przeszłości i ich implikacje dla myśli i praktyki edukacyjnej doby przednowoczesnej.

6. Ruch Nowego Wychowania i pajdocentryzm – nowe idee w dyskursie o dziecku i jego wychowaniu i nauczania/uczeniu się w dobie nowoczesnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:45 - 10:15, sala 156
wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30, sala 156
Witold Brzeziński 30/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)