Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.), Wychowanie. Pojęcia - procesy - konteksty, t. 1, 2, 3, 4, 5, Gdańsk 2007-2010.
Kron F., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki, Sopot 2012.
Kubiak-Szymborska E., (red.), O wychowawcach i wychowaniu. Perspektywa pedagogicznego myślenia, Bydgoszcz 2010.
Kubiak-Szymborska E., Zając D., (red.), Teoria wychowania w okresie przemian, Bydgoszcz 2008.
Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.
Śliwerski B., (red.), Pedagogika, 1. 1, 2, 3, 4, Gdańsk 2006-2010.
Tchorzewski de A. M. (red.), Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz 2002.
Zając D., (red.), O kompetencjach współczesnych wychowawców. Perspektywa praktyki edukacyjnej, Bydgoszcz 2010.
Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Bydgoszcz 2011.
|
Metody dydaktyczne: |
wykład kursowy
|
Literatura: |
Kubiak-Szymborska E., Zając D., Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian, Bydgoszcz 2006.
Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wychowanie. W kręgu pytań, Bydgoszcz 2013.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
O wychowaniu i jego antynomiach. Wybór tekstów i opracowania E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2008.
Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.
|
Efekty uczenia się: |
W01 - zna podstawowe terminy: socjalizacja i wychowanie, terminy pokrewne, rozumie ich znaczenie i wzajemne związki (K_W01);
W02 - ma uporządkowaną wiedzę o wychowaniu, jego aksjologiczno-teleologicznych oraz relacyjno-prakseologicznych podstawach (K_W03);
W03 - ma podstawą wiedzę o współczesnych koncepcjach i teoriach wychowania oraz różnorodnych uwarunkowaniach procesu wychowawczego, możliwych jego zgraożeniach i nieprawidłowościach (K_W09);
W04 - ma podstawą wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (K_W10);
U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną o wychowaniu do analizowania i interpretowania sytuacji i problemów wychowawczych różnych środowisk (K_U02);
K01 - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań wychowawczych w środowisku społecznym (K_K03);
K02 - ma świadomość konieczności pełnienia wielorakich ról związanych z procesami wychowania człowieka i rozumie potrzebę współdziałania i współpracy z innymi podmiotami wychowania, np. rodzicami w codziennej działalności wychowawczej (K_K09).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny, kodowany (test pytań otwartych, składający się z 15 pytań). Za każdą poprawną odpowiedź student otrzymuje 1 pkt. Do sumy punktów z części wykładowej doliczane są punkty z części konwersatoryjnej. Na tej podstawie wystawiana jest ocena. Przedziały punktowe (po zsumowaniu części wykładowej i konwersatoryjnej) przedstawiają się następująco:
12-13 pkt. ocena dostateczna,
13,5-14,5 pkt. ocena dostateczna plus,
15-16 pkt. ocena dobra,
16,5-17,5 pkt. ocena dobra plus,
18-20 pkt. ocena bardzo dobra.
|
Zakres tematów: |
1. Wychowanie w ramach nauki i teorii naukowych (istota naukowego poznawania wychowania, etapy w rozwoju naukowej wiedzy o wychowaniu, charakterystyka współczesnej naukowej wiedzy o wychowaniu).
2. Humanistycznie zorientowana teoria o wychowaniu.
3. Orientacje badawcze w teoriach o wychowaniu.
4. Postępowanie w sytuacji wielości teorii wychowania.
5. Kontrowersje wokół istoty i właściwości wychowania jako zjawiska społecznego.
6. Nieprawidłowości i antynomie wychowania.
7. Antropologiczne aspekty wychowania.
8. Wychowanie człowieka w perspektywie paradygmatu podmiotowości.
9. Aksjologiczne i teleologiczne aspekty wychowania.
10. Relacyjne aspekty wychowania.
11. Prakseologiczne aspekty wychowania - strategie postępowania wychowawczego.
12. Wokół istoty i możliwości pomiaru skuteczności wychowania.
13. Główne środowiska wychowawcze - funkcje, zadania, zakres wychowawczego oddziaływania.
|