Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy wychowania 1100-P12TPW-SP
Wykład (WYK) Semestr letni 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.), Wychowanie. Pojęcia - procesy - konteksty, t. 1, 2, 3, 4, 5, Gdańsk 2007-2010.
Kron F., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki, Sopot 2012.
Kubiak-Szymborska E., (red.), O wychowawcach i wychowaniu. Perspektywa pedagogicznego myślenia, Bydgoszcz 2010.
Kubiak-Szymborska E., Zając D., (red.), Teoria wychowania w okresie przemian, Bydgoszcz 2008.
Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.
Śliwerski B., (red.), Pedagogika, 1. 1, 2, 3, 4, Gdańsk 2006-2010.
Tchorzewski de A. M. (red.), Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz 2002.
Zając D., (red.), O kompetencjach współczesnych wychowawców. Perspektywa praktyki edukacyjnej, Bydgoszcz 2010.
Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Bydgoszcz 2011.
Metody dydaktyczne: wykład kursowy
Literatura:

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian, Bydgoszcz 2006.

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wychowanie. W kręgu pytań, Bydgoszcz 2013.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

O wychowaniu i jego antynomiach. Wybór tekstów i opracowania E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2008.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.

Efekty uczenia się:

W01 - zna podstawowe terminy: socjalizacja i wychowanie, terminy pokrewne, rozumie ich znaczenie i wzajemne związki (K_W01);

W02 - ma uporządkowaną wiedzę o wychowaniu, jego aksjologiczno-teleologicznych oraz relacyjno-prakseologicznych podstawach (K_W03);

W03 - ma podstawą wiedzę o współczesnych koncepcjach i teoriach wychowania oraz różnorodnych uwarunkowaniach procesu wychowawczego, możliwych jego zgraożeniach i nieprawidłowościach (K_W09);

W04 - ma podstawą wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (K_W10);

U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną o wychowaniu do analizowania i interpretowania sytuacji i problemów wychowawczych różnych środowisk (K_U02);

K01 - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań wychowawczych w środowisku społecznym (K_K03);

K02 - ma świadomość konieczności pełnienia wielorakich ról związanych z procesami wychowania człowieka i rozumie potrzebę współdziałania i współpracy z innymi podmiotami wychowania, np. rodzicami w codziennej działalności wychowawczej (K_K09).

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny, kodowany (test pytań otwartych, składający się z 15 pytań). Za każdą poprawną odpowiedź student otrzymuje 1 pkt. Do sumy punktów z części wykładowej doliczane są punkty z części konwersatoryjnej. Na tej podstawie wystawiana jest ocena. Przedziały punktowe (po zsumowaniu części wykładowej i konwersatoryjnej) przedstawiają się następująco:

12-13 pkt. ocena dostateczna,

13,5-14,5 pkt. ocena dostateczna plus,

15-16 pkt. ocena dobra,

16,5-17,5 pkt. ocena dobra plus,

18-20 pkt. ocena bardzo dobra.

Zakres tematów:

1. Wychowanie w ramach nauki i teorii naukowych (istota naukowego poznawania wychowania, etapy w rozwoju naukowej wiedzy o wychowaniu, charakterystyka współczesnej naukowej wiedzy o wychowaniu).

2. Humanistycznie zorientowana teoria o wychowaniu.

3. Orientacje badawcze w teoriach o wychowaniu.

4. Postępowanie w sytuacji wielości teorii wychowania.

5. Kontrowersje wokół istoty i właściwości wychowania jako zjawiska społecznego.

6. Nieprawidłowości i antynomie wychowania.

7. Antropologiczne aspekty wychowania.

8. Wychowanie człowieka w perspektywie paradygmatu podmiotowości.

9. Aksjologiczne i teleologiczne aspekty wychowania.

10. Relacyjne aspekty wychowania.

11. Prakseologiczne aspekty wychowania - strategie postępowania wychowawczego.

12. Wokół istoty i możliwości pomiaru skuteczności wychowania.

13. Główne środowiska wychowawcze - funkcje, zadania, zakres wychowawczego oddziaływania.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:00 - 12:30, sala 133
Dariusz Zając 48/64 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)