Literatura uzupelniająca: |
Kaczmarek M., Zmiany w systemie wsparcia rodziny i w pieczy zastępczej. Cz. 1-2, w: Remedium. - 2011, nr 11, s. 18-20; nr 12
Joachimowska M., Szkolenia rodzin zastępczych w Polsce – idea i jej realizacja w ramach reformy systemu opieki nad dzieckiem i rodziną, w: Praca socjalna i polityka społeczna. Obszary współdziałania wobec wykluczenia społecznego, red. K. Marzec-Holka, A. Rutkowska, M. Joachimowska, Bydgoszcz 2008
Joachimowska M., Potrzeba edukacji do rodzicielstwa w kontekście przemian współczesnej rodziny, w: Rodzicielstwo w sytuacji dezintegracji rodziny i możliwości wspomagania rodziców, red. Brągiel J., Górnicka B., Opole 2014
http://www.rodzinawpotrzebie.org/content/view/42/35/
http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=281 http://www.koalicja.org/
|
Literatura: |
Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, problemy, analizy, kompetencje, Bydgoszcz 2008
Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, red. Arkadiusz Żukiewicz, Toruń 2011
Kolankiewicz M., Zagrożone dzieciństwo, Warszawa 1999
Rodziny zastępcze: problematyka prawna, red. Marek Andrzejewski,
Toruń 2006.
Kaczmarek M., Opieka zastępcza nad dzieckiem: założenia i rzeczywistość, w: Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 2006, nr 4
Badora S., Basiaga J., Czynniki warunkujące rozwój zawodowych rodzin zastępczych, w: Praca Socjalna. - 2011, nr 4, s. 73-87
Ruszkowska M., http://irss.pl/wp-content/uploads/2014/01/Diagnoza-rodzin-zast%C4%99pczych-w-obliczu-dylemat%C3%B3w-wsp%C3%B3%C5%82czesno%C5%9Bci.pdf
|
Efekty uczenia się: |
W03 – zna typowe struktury i instytucje społeczne składające się na system pomocy dziecku i rodzinie oraz z nimi powiązane (współpracujące)
W12 – zna normy i reguły życia społecznego, w szczególności te odnoszące się do życia w rodzinie oraz udzielania jej pomocy w ramach systemu polityki i pomocy społecznej, zna prawa dziecka i rodziców
U08 – prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz regułami prawa i etyki zawodowej w zakresie udzielania pomocy dziecku i rodzinie w systemie pieczy zastępczej, wzmacnia samodzielność rodziny;
U10 – generuje rozwiązania konkretnych problemów w systemie pieczy zastępczej oraz prognozuje skutki planowanych działań
K08 – wykorzystuje swoją wiedzę o aspektach prawnych na rzecz dziecka i rodziny, projektuje działania naprawcze, aktywizujące i edukacyjne
|
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność w dyskusji, trafność argumentów, syntetyzowanie wiedzy z różnych obszarów działań pracy socjalnej, formułowanie wniosków z analiz literatury przedmiotu
|
Zakres tematów: |
1. System opieki nad dzieckiem i rodziną Polsce – założenia i cele. Uwarunkowania prawne
2. Istota więzi rodzinnych. Teoria przywiązania Bowlby’ego
3. Sieroctwo społeczne – nierozwiązywalna kwestia społeczna? Przyczyny i skutki.
4. Powiatowe centrum pomocy rodzinie – koordynacja pieczy zastępczej
5. Szkolenia rodzin zastępczych w Polsce – rodzaje i zasady
6. Zespół interdyscyplinarny – podstawa pracy w sytuacji pieczy zastępczej. Nowoczesne metody pracy takie jak: Konferencja Grupy Rodzinnej, Konferencja Ochrony Dziecka.
7. Współpraca, na rzecz dziecka objętego piecza zastępczą i jego rodziny, na różnych poziomach i płaszczyznach
8. Rodziny zastępcze – spokrewnione i niespokrewnione, zawodowe i niezawodowe – cele i zadania. Profesjonalizm działań wspierających
9. Plan pracy z dzieckiem w pieczy zastępczej – istota i znaczenie
|