Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy funkcjonowania potencjału społecznego 1100-P-PPZ24PF-SD
Wykład (WYK) Semestr letni 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie. Procedury. Metody, Warszawa 2006.
2. P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012.
3. Wybrane artykuły przez prowadzącego z wybranych czasopism oraz pozycji książkowych pod redakcją.
4. Wybrane przez prowadzącego artkuły (z uwzględnieniem artykułów obcojęzycznych) dostępnych w zasobach elektronicznych Biblioteki UKW: „EBSCO”, „SPRINGER” , „WEB OF SCIENCE” oraz w Kujawsko-Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej, jak również na portalach „open access” związanych z problematyką funkcjonowania potencjału społecznego.

Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
Literatura:

1. P. F. Drucker, Społeczeństwo prokapitalistyczne, Warszawa 1999.

2. F. Fukuyama, Wielki wstrząs, Warszawa 2010.

3. A. Giddens, Socjologia, Warszawa 2012.

4. M. Herbst (red.), Kapitał ludzki i kapitał społeczny a rozwój regionalny, Warszawa 2007.

5. R. Kustro, Kapitał społeczny w teorii ekonomicznej, [w:] „Gospodarka Narodowa”, nr 7-8 (2005).

6. P. Putman, Demokracja w działaniu, Kraków 1995.

7. B. Wojciszke, Psychologia społeczna, Warszawa 2011.

Akty prawne, wytyczne, raporty, dokumenty i ich interpretacje dostępne również w zasobach elektronicznych Biblioteki UKW „Legalis”:

1. Biała Księga Wsparcia Partycypacji Publicznej w Polsce, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2014.

2. Dialog społeczny, Dokument programowy rządu 2002.

3. Europejska Karta Samorządu Lokalnego, sporządzona w Strasburgu dn. 15 października 1985 r., Dz. U. 1994, Nr 124, poz. 607.

4. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dn. 22 kwietnia 1997 r., Dz. U. 1997, Nr 78, poz. 483.

5. Polska 2030, Trzecia fala nowoczesności. Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Warszawa 2013.

6. Polska 2030. Wyzwania rozwojowe, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Warszawa 2009.

7. Strategia Rozwoju Kapitału Ludzkiego 2020, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2013.

8. Strategia Rozwoju Kapitału Strategia Rozwoju Kapitału Społecznego 2020, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Warszawa 2013.

9. Strategia Rozwoju Kraju 2020.

10. Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dn. 24 kwietnia 2003 r., Dz. U. 2003, Nr 96, poz. 873. (z późn. zm. z dn. 30 kwietnia 2018r., Dz. U. 2018, poz. 650).

11. Ustawa o finansach publicznych z dn. 27 sierpnia 2009 r., Dz. U. 2009, Nr 157, poz. 1240; Dz. U. 2017, poz. 2077.

12. Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., Dz. U. 1990, Nr 16, poz. 95; Dz. U. z 2018 r. poz. 994, 1000, 1349, 1432 i 2500.

13. Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Dz. U. 2006, Nr 227, poz. 1658; Dz. U. 2018, poz. 1307, 1669.

Efekty uczenia się:

W01[K_W06] Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie społecznym.

W02 [K_W08] Student ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego; o normach i regułach prawnych organizujących te normy i struktury oraz zachodzących między nimi relacjach.

U01[K_U01] Student posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania danych i informacji z różnych źródeł; tworzenia wiedzy na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury oraz interpretowania ich z punktu widzenia problematyki funkcjonowania kapitału społecznego.

U02 [K_U12] Student potrafi pracować w zespole, umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole

K01 [K_K01] Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności analizowania problematyki funkcjonowania potencjału społecznego, a także rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

K02 [K_K02] Student wykazuje aktywną postawę i zdolność współpracy i komunikacji w zespole.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład konwencjonalny połączony z prezentacją multimedialną, dyskusja, praca z literaturą przedmiotu. Wykorzystywanie narzędzi informatycznych do komunikacji ze studentami i przesyłania materiałów uzupełniających do treści wykładowych.

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną, której wyznacznikiem będą: prace kontrolne związane z wykładami, ocena prezentacji studentów na wybranych wykładach, aktywność studentów oraz kolokwium w formie pisemnej lub ustnej do wyboru przez studentów.

Zakres tematów:

1. Zakład pracy jako kształtowanie się kapitału społecznego.

2. Potencjał społeczny w środowisku zamieszkania.

3. Kapitał społeczny a nierówności społeczne.

4. Kapitał społeczny a gospodarka narodowa.

5. Kulturowe podstawy kapitału społecznego.

6. Nowe technologie a zmiany społeczne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:30 - 11:00, sala 153
Iwona Mandrzejewska-Smól 12/14 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)