Literatura uzupelniająca: |
1. Tchorzewski A.M. de (red.),Współczesne konteksty wychowania, Bydgoszcz 2002.
2. KukołowiczT., M.Nowak Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Lublin 1999.
3. Janowski A., Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w p racy wychowawczej ,Warszawa 2002.
4. Gordon T. ,Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 2007.
5. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.
|
Literatura: |
• Kwieciński Z. , Śliwerski B., Pedagogika . Podręcznik akademicki cz. I,II, Warszawa 2006.
• Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 2000.
• Śliwerski B., Nauczycielskie manewry wobec uczniów, IMPULS, Kraków 1996.
• Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia, możliwości. Bydgoszcz 2001.
• Palka S., (red.) Orientacje w metodologii badań pedagogicznych. Kraków 1998.
• Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna, Warszawa 2009.
• Owczarska B., Materiały metodyczne do podręcznika Pedagogika T1-3., Gdańsk 2010.
|
Efekty uczenia się: |
K_W39
K_U01
K_U02
K_U07
K_U27
K_U28
K_U29
K_K02
K_K05
K_K06
K_K07
W01- Student posiada elementarną – uporządkowaną wiedzę o
miejscu pedagogiki w systemie nauk.
W02-Potrafi określić subdyscypliny pedagogiki ich terminologię,
teorię i metodykę.
W03-Potrafi opisać, rozpoznać w praktyce różne style nauczania.
U01- Dokonuje krytycznej analizy teorii i koncepcji edukacyjnych.
U02-Interpretuje zachowania uczniów w klasie szkolnej z wykorzystaniem wiedzy na temat procesów grupowych.
U03-Student posiada umiejętność spójnego
wypowiadania się na temat zagadnień pedagogicznych, korzystając z dorobku pedagogiki.
K01-Dąży do własnego rozwoju pedagogicznego.
K02- Współdziała i współpracować w grupie, przyjmując różne role.
|
Zakres tematów: |
1. Historyczność pedagogiki.
2. Analiza podstawowych pojęć w pedagogice: edukacja, wychowanie, kształcenie, nauczanie, uczenie się.
3. Teoretyczność i empiryczność pedagogiki; problem wielości języków pedagogiki.
4. Edukacja a rozwój człowieka – konteksty rozwoju człowieka.
5. Kompetencje nauczycieli a skuteczność oddziaływań i budowania relacji z uczniami.
|