Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne 1600-EA-PZ36ZPIP-SP
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. Aleksander T., Drogi aktywizacji kulturalnej ludzi pracy, Warszawa 1980
2. Dąbrowski Z., Czas wolny dzieci i młodzieży, Warszawa 1966
3. Herok F., Węgrzynowicz J. (red.), O niektórych problemach wychowania pozalekcyjnego, „Problemy opiekuńczo-wychowawcze” 1963 nr 3
4. Jankowski D., Kargul J., Kowalewski F., Przyszczypkowski K., Podstawy działalności kulturalno-oświatowej, Warszawa 1985
5. Kairowa J. (red.), Pedagogika, Warszawa 1950
6. Powroźniak J., Lasocki I. J., Wychowanie muzyczne w szkole, Kraków 1970
7. Strycharska-Gać B., Relacje człowiek-człowiek w procesie wychowawczym, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2009, s. 75.
8. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 2007
9. Szczepański J., Socjologiczne zagadnienia wyższego wykształcenia, Warszawa 1963
10. Tunia M., Rozwijanie zainteresowań zawodowych uczniów szkół podstawowych w kołach zainteresowań, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych” 1979, t. XXXVI
11. Ustawa o rozwoju systemu oświaty i wychowania z 15 lipca 1961
12. Węgrzynowicz W., W tysiącach świetlic, „Nasza Szkoła” 1961, nr 5
13. Wroczyński R., Wprowadzenie do pedagogiki społecznej, Warszawa 1966
14. Zarządzenie nr 64 Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 6 grudnia 1989roku w sprawie organizacji i działalności pozalekcyjnej i pozaszkolnej, „Dziennik Urzędowy Ministra Edukacji Narodowej” 1989, nr 7, poz. 66
15. Zwolińska E., Edukacja kreatywna, Bydgoszcz 2005
Metody dydaktyczne - inne: aktywizujące metody nauczania,
prezentacje multimedialne,
gry i zabawy dydaktyczne,
praca z książką,
obserwacja.
Literatura:

1. Czarniewicz M., Praca pozalekcyjna i pozaszkolna, Warszawa 1953, 1963

2. Denek K., Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna, Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I w Poznaniu, Poznań 2009

3. Dz. Urz. MEN 1989, nr 7, poz. 66. [w:] K. Denek, Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna, WSPiA Poznań 2009, s. 50.

4. Gąsior H., Wychowanie pozaszkolne a kultura czasu wolnego, Katowice 1973

5. Gogol-Drożniakiewicz B., Działalność społeczno-wychowawcza nauczycieli wychowania muzycznego w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Bydgoszcz 1993

6. Grochowalski A., Dydaktyczno-wychowawcze funkcje amatorskiego ruchu chóralnego, Akademia Muzyczna w Poznaniu, Poznań 1983

7. Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej, Warszawa 1976

8. Matczak S., Przygotowanie uczniów szkół zawodowych do pełnienia funkcji społecznych, WSiP Warszawa 1989

9. Muszyński H., Zarys teorii wychowania, Warszawa 1977

10. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 2007

11. Panek A., Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole. Oczekiwania a rzeczywistość, Kraków 2002

12. Podstawa programowa przedmiotu Zajęcia Artystyczne III i IV etap edukacyjny (przedmiot uzupełniający) gimnazjum i liceum [w:] Podstawa programowa z komentarzami – Edukacja artystyczna i Kulturalna, Tom 7,  s. 65.

13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r., załącznik nr 4, zalecane warunki i sposób realizacji - zajęcia artystyczne

14. Stadnicka J., Koła zainteresowań muzycznych, PZWS Warszawa 1969

15. Węgrzynowicz W., Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, Warszawa 1977, s. 213-215.

16. Wołoszyn S., Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, [w:] B. Suchodolski (red.), Zarys pedagogiki, tom II, Warszawa 1957

17. Woronowicz W. Apanek D., Opieka wychowanie kształcenie. Moduły edukacyjne, IMPULS Kraków 201013.

18. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne - „Nowe media w sztuce”; „Osobisty kontakt z dziełami sztuki”; Szkolna pracownia artystyczna”; „W poszukiwaniu zaginionego mazurka"; „Szkolne zespoły muzyczne".

19. Wydawnictwo MAC – „Zajęcia artystyczne w gimnazjum. Łączy nas śpiew. Gimnazjum. Klasa 1-3. Śpiewnik dla ucznia.”

20. Wydawnictwo Szkolne PWN – „Kraina muzyki.

21. Zeszyt do zajęć artystycznych - Olczyk J., Szurek K., „Muzyka i obraz”; płyta – Bank muzyki cz. 1

22. Zeszyt do zajęć artystycznych - Olczyk J., Szurek K., „Świat dźwięków”; płyta – Bank muzyki cz. 2

23. Niezbędnik nauczyciela do zajęć artystycznych z muzyki

24. Wydawnictwo YUKA – „Zespół wokalno-instrumentalny. Śpiewnik gimnazjalisty z płytą CD”

25. Wydawnictwo GAWA - „Zajęcia artystyczne. Fonoteka.”

Efekty uczenia się:

Wiedza

K1_W31Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami w zakresie animacji kultury

K1_W32Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych struktur i instytucji kultury

K1_W33Ma podstawową wiedzę o instytucjach i odbiorcach kultury

Umiejętności

K1_U34Potrafi dobrać optymalne materiały dydaktyczne na szkolne i pozaszkolne zajęcia muzyczne, muzyczno-ruchowe oraz kierować nimi

K1_U37Potrafi animować, wspierać i inspirować prace w zespole oraz działać na rzecz uczenia się przez całe życie, pełniąc różne funkcje i role oraz wykonując różne zadania

Kompetencje społeczne

K1_K06Umie tworzyć i realizować projekty animacyjne

K1_K27Na podstawie realizacji praktyk przygotowany jest do pełnienia roli nauczyciela-opiekuna-wychowawcy

Metody i kryteria oceniania:

Stopień osiagnięcia efektów uczenia się zostanie ocenione i sprawdzone popzrez następujące zadania:

- Konwersatorium związane z treściami programowymi realizowanymi na wykładzie.

- Podać i omówić własny pomysł na zajęcia pozalekcyjne (szkoła)

- Podać i omówić własny pomysł na zajęcia pozaszkolne (domy kultury i inne instytucje)

- Przygotowanie i opracowanie scenariusza lekcji dyplomowej.

Zakres tematów:

Treści programowe realizowane według tematów wykładów: 1.Przygotowanie do lekcji dyplomowej z zakresu nauczania muzyki na I i II etapie nauczania; 2.Zarys teorii wychowania; 3.Podstawy dydaktyki ogólnej; 4.Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolne; 5.Czas wolny dzieci i młodzieży; 6.Wychowanie pozaszkolne a kultura czasu wolnego uczniów; 7.Koła zainteresowań muzycznych; 8.Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne w reformowanej szkole; 9.Twórczość muzyczna dzieci i młodzieży na zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych; 10.O metodach aktywizujących na zajęciach pozalekcyjnych; 11.Miejsce muzyki w edukacji i wychowaniu dzieci i młodzieży; 12.Kształcenie umiejętności i nawyków muzycznych podczas zajęć pozalekcyjnych (artystycznych); 13.Muzyczne zajęcia pozalekcyjne w szkolnictwie polskim – ich funkcja i znaczenie w edukacji muzycznej młodego pokolenia; 14.Działalność społeczno-wychowawcza nauczycieli wychowania muzycznego w pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 12:30 - 13:15, sala 220
Beata Kamińska-Kłos 17/25 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)