Metodyka muzyki w nauczaniu przedszkolnym 1600-EA23MMWNP-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2018/19
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 15 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
Literatura uzupelniająca: | Albisetti V., Trening Autogeniczny, wyd. Jedność, Kielce 2006 2. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Polskie Towarzystwo Carla Orffa II, III, IV , Warszawa 1995, 1995, 1997 3. Bąberski B., Ciekawski Edzio, CONTRA, Warszawa 4. Bloch A., Piosenki dla dzieci na głos i fortepian, PWM, Kraków 1986 5. Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do literki, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańska 2006 6. Bogdanowicz M., Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn 7. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego startu. Skala oceny skuteczności 8. Cenarska H. A., Nowak A. T., Błękitna Czarownica, czyli wyczaruj piosenkę, AIDA Chotomska W., Piosenki gawędy, WILGA 2004 10. Chotomska W., Tańce Polskie, Nasza księgarnia, Warszawa 1988 11. Chotomska W., Muzyka Pana Szymanowskiego, Nasza Księgarnia, Warszawa 1987 12. Chotomska W., Muzyka Pana Moniuszki, Nasza Księgarnia, Warszawa 1987 13. Chotomska W., Tam gdzie był Chopin, Wydawnictwo „KRAJ”, Warszawa 1990 14. Cukierówna M., Od samego rana piosenki na jeden głos, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1973 15. Cyculko P., Aktywność twórcza dzieci niepełnosprawnych wzrokowo w działaniach muzykoterapeutycznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003 16. Dewey I., Sztuka jako doświadczenie, Wrocław 1975 17. Forum dydaktyczne przeszłość-teraźniejszość-przyszłość, UKW Bydgoszcz nr 5-6/2009 18. Gawryłkiewicz M., Gawryłkiewicz M., Śpiewający dekalog czyli jak żyć aby zdrowym być, Oficyna Wydawnicza, Bydgoszcz 2010 19. Gawryłkiewicz M., Śpiewaj z nutką milutką, Bydgoszcz 1996 20. Gawryłkiewicz J., Gawryłkiewicz M. (red.), Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka według teorii uczenia muzyki Edwina E. Gordona, Impuls, Kraków 2010 21. Gawryłkiewicz M., Nutka Milutka o literkach opowiada, część I, Pamela Records, Bydgoszcz 1998 22. Gawryłkiewicz M., Nutka Milutka o literkach opowiada, część II, Pamela Records, Bydgoszcz 1999 23. Gawryłkiewicz M., Nutka Milutka o literkach opowiada, część III, KRESKA, Bydgoszcz 2002 24. Gawryłkiewicz M., Nutka Milutka o literkach opowiada, część IV, KRESKA, Bydgoszcz 2003 25. Gawryłkiewicz M., Babcia Klawiatura 26. Gawryłkiewicz M., Spotkało się słowo z nutą, Wydawnictwo KRESKA, Bydgoszcz 2005 27. Gloton R., Cero C., Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa 1985 28. Grabowski R., Krause M., ABI, bibi, Gzibi. Zbiór piosenek i zabaw dla przedszkolaków, Krajowa Agencja Wydawnictwa, Szczecin 1987 29. Jesienią, jesienią sady się rumienią, wyd. PWM 30. Jesień piosenki dla dzieci z cyklu: Cztery pory roku 31. Jestem sobie kowal, wyd. PWM 32. Kadlec L., Piosenki dla dzieci z cyklu Cztery pory roku: zima, jesień, wiosna Krakowski J., Kto tak pięknie gra, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1986 34. Kronenberger M., Muzykoterapia. Podstawy teoretyczne do zastosowania muzykoterapii w profilaktyce stresu, Mediatour Sp. z o.o, 35. Kronenberger M., Muzykoterapia. Wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu, wyd. Global Enterprises, Łódź 2004 36. Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, Wydawnictwo Szkolne i pedagogiczne, Warszawa 1991 37. Majewski R., Scenariusze zajęć z muzyki – Letnie nutki, Płock 2001 38. Majewski R., Scenariusze zajęć z muzyki - Jesienne nutki, Płock 2001 39. Majewski R., Scenariusze zajęć z muzyki - Zimowe nutki, Płock 2001 40. Majewski R., Scenariusze zajęć z muzyki - Wiosenne nutki, Płock 2001 41. Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje, PWM 42. Pfeiffer I., Przedszkolaki śpiewają. Piosenki na głos z fortepianem 43. Podróże pana Kleksa – śpiewnik 44. Przychodzińska-Kaciczak M., Zrozumieć muzykę, Warszawa 1984, Nasza Księgarnia 45. Przychodzińska-Kaciczak M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje-współczesność, WSiP Warszawa 1979 46. Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne w szkołach polskich z perspektywy stulecia 1900-2000, Instytut muzyki UMCS 47. Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie, Warszawa 1979 NK 48. Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989 WSiP 49. Pytlak A., Muzyka a wychowanie [w:] W. Pomykało (red.) Encyklopedia Pedagogiczna, Warszawa 1997, Fundacja Innowacja 50. Sacher W., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, „Impuls”, Kraków 1999 51. Semenowicz H., Freinet w Polsce, Warszawa 1973 NK 52. Simsa M., Opgenoorth W., Dorotka i orkiestra, Białystok 1999 53. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP, Warszawa 1998 54. Stasińska K., Instrumentarium Orffa w szkole, WSiP, Warszawa 1986 55. Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, PZWS, Warszawa 1969 56. Szuman S., Sztuka dziecka, WSiP, Warszawa 1980 57. Tyszkowa M., Sztuka dla dzieci szkolnych, PWN, Warszawa - Poznań 1979 58. Wojnar I. (red), Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1975 59. Wojnar I., Wychowanie przez sztukę, PZWS, Warszawa 1965 Woźnicka Z. (red.), Wychowanie estetyczne w przedszkolu, Warszawa 1969 Państwowe zakłady wydawnictw szkolnych 61. Wyszły w pole kurki trzy, wyd. PWM 62. Zwolińska E., Rozwój wyobraźni muzycznej a funkcje percepcyjno-motoryczne w młodszym wieku szkolnym, WSP, Bydgoszcz 1997 63. Zwolińska E., Edukacja kreatywna, wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005 |
Metody dydaktyczne: | metody aktywizujące |
Metody dydaktyczne - inne: | wykład, dyskusja, aktywizujące metody nauczania, prezentacje multimedialne, gry i zabawy dydaktyczne, praca z książką, obserwacja. |
Literatura: |
1.Bajkowska L., Zaczarowane pianino, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997 2.Bajkowska L., Bajka o piosence i nutkach, PWN Warszawa 1992 3.Bissinger-Ćwierz U., Muzyka i ruch dla każdego, KLANZA, Lublin 2007 4.Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Program wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-5 letnich – Metoda dobrego startu 5.Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005. 6.Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, Wydawnictwo szkolne i pedagogiczna, Warszawa 1991 7.Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP Warszawa 1978 8.Charmer K., Murphy M., Clark Ch., Encyklopedia gier i zabaw dla przedszkolaków 9.Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, WSiP Warszawa 1977 10.Dąbrowska M., Grafczyńska J., Zabawy rytmiczne i umuzykalniające dla dzieci, Wydawnictwo Związkowe CRZZ, Warszawa 1969 11.Delecka-Bury Alicja, Przygotowanie muzyczne przyszłych nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Wychowanie muzyczne w szkole nr 4 rok 2006, s. 12-21 12.Elkonin D. B., Psychologia zabawy, WSiP Warszawa 1984 13.Iwanicka A., Scenariusz zajęć z rytmiki dla 5- i 6- latków, wyd. Iwanowski Płock 2005 14.Janosz B., Zajęcia muzyczno-ruchowe w szkole życia, WSiP, Warszawa 1993 15.Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM Kraków 2011 16.Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2012 17.Kwiatkowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej, WSiP, Warszawa 1985 18.Krenz W., Śpiewnik dla najmłodszych 19.Kulikowska K., Zabawy muzyczne. Piosenki i tańce w przedszkolu i szkole, IWANOWSKI, Płock 2009 20.Kwiatkowska M. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej, WSiP Warszawa 1988 21.Lenartowska J., Obrazki rytmiczne. Realizacja ruchowa utworów fortepianowych, Kraków PWM 22.Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2007 23.Loba-Wilgocka U., Piosenki dla dzieci na cały rok, PAPILON, Poznań 2009 24.Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP Warszawa 1991 25.Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1988 26.Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, wyd. drugie Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987 27.Poussin Charlotte (tłumaczenie Katarzyna Skawran), Metoda Montessori naucz mnie robić to samodzielnie. Wprowadzenie dla rodziców, Wydawnictwo RM Warszawa 2017. 28.Smoczyńska-Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1978, 1992 29.Smoczyńska-Nachtman U., Rozśpiewane przedszkole, WSiP, Warszawa 1982 30.Smoczyńska-Nachtman U., Podajmy sobie ręce, WSiP Warszawa 1989 31.Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, WSiP Warszawa 1992 32.Smoczyńska-Nachtman U., Zabawy i ćwiczenia przy muzyce, COK, Warszawa 1982 33.Smoczyńska-Nachtman U., Piosenki na słońce i na deszcz (śpiewnik na jednogłosowy chór dziecięcy), Warszawa 1989 34.Twardowska A., Próchniewicz W., Wesołe instrumenty, Warszawa 2006 35.Warner P., Baw się i ucz się przedszkolaku 36.Wiśnios J, Bajka o instrumentach muzycznych, Kraków 2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K1_W04Zna repertuar muzyczny stanowiący podstawę kształcenia muzycznego w szkole K1_W16Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych oraz wychowawczych do pracy, w których uzyskuje przygotowanie K1_W18Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych, ich praktyczne zastosowanie dające kwalifikacje do edukacji muzycznej na poziomie przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz szkolnym do drugiego etapu edukacyjnego włącznie K1_W20Zna szczegółowe cechy rozwoju dziecka w I i II etapie edukacyjnym (ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz posiada wiedzę z zakresu podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji K1_W22Posiada wiedzę z zakresu wychowania, kształcenia oraz dydaktyki i szczegółowej metodyki edukacji muzycznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu K1_W26Posiada wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność oraz postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności związane z zawodem nauczyciela Umiejętności K1_U18Wykorzystuje flety proste, instrumenty Orffa, wybrane instrumenty perkusyjne i klawiszowe instrumenty (elektroniczne, akustyczne) w pracy dydaktycznej K1_U30Wykorzystuje wiedzę w celu prognozowania zachowań dziecka w określonych sytuacjach K1_U32Potrafi ocenić i dobrać skuteczne, efektywne metody, procedury oraz dobre praktyki do realizacji zadań dydaktycznych na I i II etapie edukacyjnym K1_U33Potrafi zaprojektować i realizować działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze na I i II etapie edukacyjnym Kompetencje społeczne K1_K21Doskonali kompetencje pedagogiczne korzystając ze źródeł internetowych i multimediów K1_K25Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów |
Metody i kryteria oceniania: |
Stopień osiągnięcia efektów oceniany będzie według następujących zadań: - Aktywność i obecność na zajęciach obowiązkowa - Egzamin pisemny (3 pytania z całości przerobionego materiału) + praca z 2 książkami: 1. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2012 lub komputer (w/w książka w pdf) 2. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005. Uzyskanie zaliczenia z przedmiotu Metodyka muzyki w nauczaniu przedszkolnym możliwe jest po przeprowadzonej i zaliczonej praktyce pedagogicznej w zakresie Metodyki muzyki w nauczaniu przedszkolnym |
Zakres tematów: |
1.Wychowanie przedszkolne we współczesnym systemie oświaty na tle rysu historycznego. (Rys historyczny wychowania przedszkolnego w Polsce). 2.Współczesna koncepcja wychowania przedszkolnego. Wychowanie przedszkolne w zreformowanym systemie edukacji narodowej. Cele wychowania przedszkolnego. 3.Rozwój fizyczny, motoryczny i psychiczny dziecka w wieku przedszkolnym. Rozwój muzyczny dzieci w wieku przedszkolnym. 4.Innowacje pedagogiczne w edukacji przedszkolnej. Renesans pedagogiki Marii Montessori - różne metody pracy z dziećmi w przedszkolu. 5.Metody wychowania muzycznego: metoda Emila Jaquesa-Dalcroze`a; zajęcia umuzykalniające metody Edwina E. Gordona; metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss. 6.Metody twórcze stosowane w przedszkolu: 1. Metoda ekspresji ruchowej Carla Orffa, 2. Metoda gimnastyki rytmicznej Alfreda i Marii Kniessów, 3. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, 4. Kinezjologia edukacyjna Paula E. Dennisona, 5. Joga, 6. Metoda Marianne i Christophera Knillów, 7. Metoda opowieści ruchowej Józefa Gotfryda Thulina, 8. Eurytmia wg Rudolfa Steinera, 9.Aerobik. 7.Innowacyjna forma wyrazu artystycznego – teatr. Innowacyjne metody: drama, bajkoterapia, muzykoterapia, relaksacja. Techniki relaksacyjne. 8.Metody i formy pracy przedszkola 9.Twórcza, swobodna aktywność dzieci w wieku przedszkolnym: 1. Metoda projektów, 2. Konstruowanie gier planszowych, 3. Techniki Celestyna Freineta, 4. Metoda Marii Montessori 10.Innowacyjne rozwiązania metodyczne w przedszkolu 11.Przygotowanie muzyczne przyszłych nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 15:00 - 15:45,
sala 220 |
Beata Kamińska-Kłos | 11/16 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.