Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka w zakresie Metodyki muzyki w nauczaniu przedszkolnym 1600-EA23PMMWNP-SP
Praktyka pedagogiczna (PR_PED) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Literatura specjalistyczna dotycząca muzyki, rytmiki, zajęć umuzykalniających w przedszkolu.
Akty prawne
Metody dydaktyczne - inne: Zadania praktyczne w instytucjach praktyki; analiza i ocena dokumentów; obserwacja zajęć prowadzonych w placówce; konsultacje z opiekunem praktyki z placówki i opiekunem kierunkowym praktyki z ramienia uczelni.
Literatura:

Regulamin praktyk pedagogicznych realizowanych zgodnie z Zarządzeniem Nr 114/2012/2013 Rektora Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego z dnia 26 września 2013 roku.

Na Wydziale Edukacji Muzycznej w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy realizowany jest Program praktyk Metodyki muzyki w nauczaniu przedszkolnym, studia stacjonarne I stopnia.

Dokumentacja placówki.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K1_W09 Wie jakie relacje zachodzą pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów

K1_W18 Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych, ich praktyczne zastosowanie dające kwalifikacje do edukacji muzycznej na poziomie przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz szkolnym do drugiego etapu edukacyjnego włącznie

K1_W22 Posiada wiedzę z zakresu wychowania, kształcenia oraz dydaktyki szczegółowej metodyki edukacji muzycznej, poparta doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystaniu

K1-W30 Posiada wiedzę z zakresu specyfiki przedszkola, szkoły lub placówki, w której odbywa praktykę, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji

Umiejętności

K1_U44 Posiada umiejętności obserwowania zróżnicowanych aspektów praktyki, współdziałania z opiekunem praktyk oraz analizy i interpretacji zaobserwowanych albo doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych

Kompetencje społeczne

K1_K08 Potrafi krytycznie ocenić swoją pracę podczas realizacji projektów i zadań praktycznych

K1_K20 Diagnozuje i rozwiązuje określone sytuacje oraz zdarzenia pedagogiczne i edukacyjne

K1_K22 Posiada kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły

K1-K26 Jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły

K1_K27 Na podstawie realizacji praktyk przygotowany jest do pełnienia roli nauczyciela-opiekuna-wychowawcy

Metody i kryteria oceniania:

Stopień osiągnięcia efektów będzie wyrażony stopniem i będzie posiadał następujące zadania:

Opinia opiekuna praktyk z placówki sformułowana na podstawie dziennika praktyk i obserwacji studenta podczas realizacji programu praktyk + ocena dziennika praktyk (w tym protokoły z obserwowanych zajęć; scenariusze prowadzonych zajęć; spostrzeżeń dotyczących funkcjonowania placówki) + ocena z hospitacji funkcjonowania studenta w placówce (rozmowa ze studentem, opiekunem praktyk z placówki, dyrektorem, kierownikiem placówki) dokonana przez opiekuna kierunkowego praktyk

Zakres tematów:

Praktyka pedagogiczna w zakresie Metodyki muzyki w nauczaniu przedszkolnym odbywa się w placówkach oświatowo-wychowawczych tj.: w przedszkolach i punktach przedszkolnych. Student odbywa praktykę w charakterze nauczyciela –wychowawcy, nauczyciela zajęć artystycznych w tym ze szczególnym uwzględnieniem muzyki.

Treści /zadania praktyki wynikające z efektów kształcenia zapisanych w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przewidziane w trakcie 30 godzin praktyki (2 punkty ECTS):

1) zapoznanie się ze specyfiką placówki - przedszkola, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;

2) obserwowanie:

a) zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów,

b) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi i młodzieżą (w tym samym i w różnym wieku),

d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń,

e) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk (na terenie placówki, w której odbywana jest praktyka) oraz prowadzonych przez niego zajęć,

f) sposobu integrowania przez opiekuna praktyk (na terenie placówki, w której odbywana jest praktyka) różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej,

g) dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci i młodzieży,

h) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (na terenie placówki, w której odbywana jest praktyka) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie;

3) współdziałanie z opiekunem praktyk (na terenie placówki, w której odbywana jest praktyka) w:

a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,

b) podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,

c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,

d) podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;

4) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:

a) prowadzenie dokumentacji praktyki,

b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyka,

c) ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),

d) ocenę przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów,

e) konsultacje z opiekunem praktyk (na terenie placówki, w której odbywana jest praktyka) w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań,

f) omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów – po powrocie w Uczelni.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:45 - 11:15, sala 220
Beata Kamińska-Kłos 11/16 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)