Praktyka pedagogiczna w zakresie Metodyki muzyki w nauczaniu przedszkolnym odbywa się w placówkach oświatowo-wychowawczych tj.: w przedszkolach i punktach przedszkolnych. Student odbywa praktykę w charakterze nauczyciela –wychowawcy, nauczyciela zajęć artystycznych w tym ze szczególnym uwzględnieniem muzyki.
Treści /zadania praktyki wynikające z efektów kształcenia zapisanych w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przewidziane w trakcie 30 godzin praktyki (2 punkty ECTS):
1) zapoznanie się ze specyfiką placówki - przedszkola, w której praktyka jest odbywana, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
2) obserwowanie:
a) zorganizowanej i podejmowanej spontanicznie aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów,
b) aktywności poszczególnych uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
c) interakcji dorosły (nauczyciel, wychowawca) – dziecko oraz interakcji między dziećmi i młodzieżą (w tym samym i w różnym wieku),
d) procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w grupach wychowawczych, ich prawidłowości i zakłóceń,
e) czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk (na terenie placówki, w której odbywana jest praktyka) oraz prowadzonych przez niego zajęć,
f) sposobu integrowania przez opiekuna praktyk (na terenie placówki, w której odbywana jest praktyka) różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej,
g) dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci i młodzieży,
h) działań podejmowanych przez opiekuna praktyk (na terenie placówki, w której odbywana jest praktyka) na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny w grupie;
3) współdziałanie z opiekunem praktyk (na terenie placówki, w której odbywana jest praktyka) w:
a) sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
b) podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,
c) prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych,
d) podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
4) analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym:
a) prowadzenie dokumentacji praktyki,
b) konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyka,
c) ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań opiekuńczych i wychowawczych (dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron),
d) ocenę przebiegu prowadzonych działań oraz realizacji zamierzonych celów,
e) konsultacje z opiekunem praktyk (na terenie placówki, w której odbywana jest praktyka) w celu omawiania obserwowanych sytuacji i przeprowadzanych działań,
f) omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów – po powrocie w Uczelni.
|