• Różne koncepcje epistemologii i ich usytuowanie pośród problematyki filozoficznej. Stosunek do filozofii podmiotu, do filozofii umysłu, do filozofii nauki, do logiki itp.
• Miejsce, znaczenie i rozwój problematyki epistemologicznej na tle historii filozofii: Platońska teoria idei jako epistemologia (interpretacja neokantowska), sceptycyzm starożytny w centrum sporów filozoficznych, nowożytny (kartezjański i locke'owski) paradygmat epistemologii umysłu, transcendentalizm kantowski i fenomenologiczny, neopozytywistyczny i analityczny zwrot ku epistemologii.
• Spór o pojęcie „poznania” oraz „wiedzy”. Subiektywistyczny i obiektywistyczny charakter problematyki epistemologicznej. Koncepcja „wiedzy obiektywnej” Poppera.
• Specyfika epistemologicznego ujęcia zagadnienia poznania w opozycji do jego ujęcia psychologicznego. Psychologizm i antypsychologizm. Autonomia filozoficznej problematyki poznania.
• Spór o koncepcje prawdy jako klasyczny problem epistemologii. Prawda jako zagadnienie epistemologiczne, metafizyczne i etyczne – relacje między nimi. Zagadnienie tzw. nośników prawdy. Prawda (prawdziwość) a uzasadnienie.
• Klasyczne i nieklasyczne teorie prawdy, ich krytyka i możliwość obrony. Rola polskiej filozofii w tym zakresie. Spór o filozoficzne znaczenie i interpretację Tarskiego teorii prawdy.
• Zagadnienie źródeł poznania jako drugi z klasycznych problemów epistemologii. Genetyczna (psychologiczna) i metodologiczna (epistemologiczna) płaszczyzna tego zagadnienia: empiryzm genetyczny a racjonalizm genetyczny (natywizm); empiryzm metodologiczny a racjonalizm metodologiczny (aprioryzm), problem sądów syntetycznych a priori.
• Zagadnienie granic poznania: źródła tego zagadnienia w filozofii nowożytnej, umysł a świat, problem dowodów na istnienie świata, idealizm subiektywny, solipsyzm, idealizm transcendentalny, fenomenalizm, realizm naiwny i krytyczny.
• Tzw. klasyczna teoria wiedzy jako współczesna wersja teorii poznania. Problem Gettiera jako szczególny przypadek paradoksów i problemów pozornych klasycznej teorii wiedzy.
• Epistemologia jako anglosaska teoria przekonań. Etyka przekonań w perspektywie logiki i pragmatyzmu. Zagadnienie racjonalności przekonań i jego fundamentalna problematyczność.
|