Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna 1100-P12PO-SD
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: T. Hejnicka-Bezwińska, O zmianach w edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000.
M. Malewski, Od nauczania do uczenia się, Wrocław 2010.
H. Krüger, Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, Gdańsk 2005.
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne - inne: Wykład, film, prezentacje multimedialne
Literatura:

B. Śliwerski, Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.

T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz 2011.

G. L. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003.

T. Hejnicka-Bezwińska, Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej, Warszawa 2015.

K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się: Wiedza

*W01 student zna siatkę pojęć współczesnej pedagogiki [ W01]

* W02 student ma wiedzę o miejscu pedagogiki ogólnej w systemie nauk. Umie przedstawić zmienność społecznej praktyki edukacyjnej [W02]

* W03 student potrafi usytuować pedagogikę ogólną wśród innych nauk społecznych, wskazuje przedmiot pedagogiki jako dyscypliny naukowej [W03]

* W04 student ma wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna metody badań stosowanych w naukach społecznych, zna podejścia metodologiczne, rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice [W04]

Metody i kryteria oceniania:

Ocena stopnia osiągnięcia zakładanych efektów nastąpi poprzez:

egzamin pisemny W01, W02, W03, W04.

Zakres tematów:

1. Wielość i różnorodność wiedzy o edukacji w kontekście zmian społecznych.

2. Pedagogika ogólna: pojęcie, przedstawiciele, zadania pedagogiki ogólnej, fazy rozwoju pedagogiki ogólnej.

3. Zakres i treść podstawowych pojęć współczesnej pedagogiki:

a) edukacja,

b) procesy edukacyjne – dekader edukacyjny jako przedmiot badań pedagogicznych, obszary permanentnej edukacji,

c) dyskursy edukacyjne jako przedmiot badań pedagogicznych,

d) pedagogia-pedagogika w kontekście standardów związanych z powstaniem i rozwojem dyscypliny naukowej

e) kultura, tożsamość kulturowa, tradycja kulturowa, tworzenie kultury

f) świadomość społeczna,odmiany świadomości społecznej, badania nad świadomością społeczną

f) system oświatowy – polityka oświatowa.

g) ideologie edukacyjne

h) uczenie się

4. Problemy współczesnej pedagogiki.

5. Ewolucja tożsamości polskiej i europejskiej pedagogiki:

a) problem tożsamości polskiej pedagogiki, traumatogenne uwarunkowania zmian w polskiej pedagogice XX wieku, trzy etapy w dziejach współczesnej pedagogiki zachodniej: od ortodoksji ku heterogeniczności, pluralizm edukacyjny

b) kształcenie w zakresie pedagogiki – modele, kontrowersje i dylematy.

6. Orientacje metodologiczne w badaniach pedagogicznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 8:00 - 9:30, sala Aula Atrium (17)
Amelia Krawczyk-Bocian 125/149 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)