Podstawy diagnostyki pedagogicznej 1100-POP12PDP-SP
Wykład (WYK)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Literatura uzupelniająca: | Bobrowski K., Pisarska A., Ostaszewski K., Okulicz-Kozaryn K. (2012) Znaczenie kultury i klimatu szkoły dla wyników nauczania oraz spostrzeganego przez nauczycieli nasilenia zachowań problemowych wśród uczniów. „Edukacja”, 4(120), s. 39-51.[artykuł dostępny na stronie IBE]. Deptuła M., Borsich Sz. (2017) "Niebieskoocy" w naszej szkole - przezwyciężanie stereotypów drogą do tworzenia uczniom lepszych warunków w klasie szkolnej, "Studia Edukacyjne", nr 46, s. 153-168; https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23707 Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W. (1998) Obserwacja w poznawaniu dziecka. Warszawa: WSiP. Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Redakcja naukowa: prof. dr hab. Anna I. Brzezińska (2014). Seria I, tom 3, 4, 5; Seria II, tom 3, 4, 5; Seria III, tom 3, 4, 5. Ostaszewski K. (2012) Pojęcie klimatu szkoły w badaniach zachowań ryzykownych młodzieży. „Edukacja”, 4(120), s. 22-38. [tekst dostępny na stronie IBE] |
Metody dydaktyczne: | metody kooperatywne wykład konwersatoryjny zajęcia realizowane innymi metodami |
Metody dydaktyczne - inne: | Metody: Wykorzystywanie technologii informacyjnej: przygotowywanie prezentacji multimedialnych z pytaniami zachęcającymi do refleksji i porządkowania wiedzy; wskazywanie portali internetowych związanych z problematyką zajęć i wykorzystywanie zawartych na nich źródeł informacji w trakcie wykładu (m.in. pokaz i analiza gotowych narzędzi diagnostycznych) oraz zachęcanie do analizowania ich w ramach pracy własnej przez studentów. Praca w grupach: zastosowanie specjalistycznej wiedzy naukowej do rozwiązywania hipotetycznych problemów występujących w praktyce (projektowanie postępowania diagnostycznego dotyczącego warunków i efektów rozwoju psychospołecznego uczniów w klasach I-III/ IV-VI/ VII-VIII). |
Literatura: |
Appelt K. (2005; 2008; 2013; 2015). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? w: A. Brzezińska (red.), Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk: GWP, s. 259-301. Borucka A., Raduj J., Okulicz-Kozaryn K., Pisarska A., Ostaszewski K. (2013) Spostrzeganie klimatu szkoły przez uczniów i nauczycieli warszawskich gimnazjów. W: Zdrowie Publiczne. Monografie Tom II, s. 51-68. https://www.researchgate.net/publication/270742392_Spostrzeganie_klimatu_szkoly_przez_uczniow_i_nauczycieli_warszawskich_gimnazjow Brzezińska A. (2004) Socjometria, w: J. Brzeziński (red.) Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 192-231. Brzezińska A.I, Wojciechowska J., Ziółkowska B., Kran A., Molińska M. (2014) Skrzynka z narzędziami. Wczesna faza dorastania. Jak zbierać informacje o nastolatku i środowisku jego rozwoju?, Warszawa: IBE. A.I. Brzezińska (red.) Niezbędnik dobrego nauczyciela, Seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 4, Dodatek http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?n=ndn-seria Deptuła M. (2013) Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia, Warszawa: WN PWN, rozdz. 1 i 4. Deptuła M. (2016). Co uczniowie klas IV, V i VI chcieliby zmienić w swojej klasie? Swobodne wypowiedzi uczniów jako podstawa do wnioskowania o warunkach rozwoju psychospołecznego uczniów w relacjach z rówieśnikami, "Przegląd Pedagogiczny", 2, s. 127-150, https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/4081 Deptuła M., Potorska A., Borsich Sz. (2018), Wczesna profilaktyka problemów w rozwoju psychospołecznym i ryzykownych zachowań dzieci i młodzieży, Warszawa: WN PWN, rozdz. 2 i 4. [Wersja elektroniczna pracy dostępna w Repozytorium UKW]. Herzberg M.(2012) Program pomagania dzieciom nielubianym przez rówieśników z powodu zachowań antyspołecznych. Program zajęć w małej grupie uczniów klas IV-VI, Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne "Parpamedia", rozdz.3.3. oraz s. 228-240. https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/79/browse?value=Herzberg%2C+Marta&type=author Junik W. (2012). „Portret wychowawcy grupy/klasy” : technika do badania stosowania przez wychowawców wobec wychowanków strategii wspierająco-akceptującej, „Wychowanie na co Dzień”, 9, s. I-VII. Kram A. Molińska M. (2014) Rozpoznawanie zasobów nastolatka i środowiska rozwoju. Wczesna faza dorastania, wiek 11/12 – 14/15 lat. W: A. I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV, Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 5. http://produkty.ibe.edu.pl/docs/ndn/NDN_Monitoring_5_Wczesna_faza_dorastania.pdf Rękosiewicz M., Kram A. (2014) Rozpoznawanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Wczesny wiek szkolny, wiek 5/6-8/9 lat. W: A. I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV, Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 3. Rękosiewicz M., Kram A. (2014) Rozpoznawanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Środkowy wiek szkolny, 8/9 – 11/12 lat. W: A. I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV, Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 4. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych. Rękosiewicz M., Jabłoński S., Brzezińska A.I., Kram A., Skrzynka z narzędziami. Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju. A.I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 3, Wczesny wiek szkolny. Dodatek, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?d=skrzynki-4 Rękosiewicz M, Jabłoński S., Brzezińska A.I., Molińska M. (2014) Skrzynka z narzędziami. Środkowy wiek szkolny. Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju? A.I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 4, Dodatek http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?n=ndn-seria Rubacha (2008) Metodologia badań nad edukacją, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, rozdz. 4. Wiliński P (2005; 2008; 2013;2015). Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: W: A. Brzezińska (red.) Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk, GWP, s. 303-343. Wysocka E. (2013) Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, rozdz. 3. Zwierzyńska E. (2008) Poznawanie klasy szkolnej. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa: CMPP_P. |
Efekty uczenia się: |
W1 Student wie na czym polega specyfika diagnostyki pedagogicznej, zna jej cele oraz etapy postępowania diagnostycznego i związane z nimi czynności; wie, jaki jest związek projektowania postępowania diagnostycznego z przyjmowaną teorią opisującą i wyjaśniającą rozwój dziecka i nastolatka oraz rolę socjalizacji i wychowania w tym procesie. W2 Student zna etapy postępowania diagnostycznego, którego celem jest ustalenie, jakie warunki rozwoju psychospołecznego mają uczniowie w klasach I-III/ IV-VI/ VII-VIII i jakie osiągnęli efekty w tym zakresie. W3 Student zna metody i techniki badawcze, które może zastosować pedagog w postępowaniu diagnostycznym, zna gotowe narzędzia badawcze, które można wykorzystać w projekcie postępowania diagnostycznego o którym mowa w efekcie W2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Praca pisemna wykonana indywidualnie w obecności prowadzącego zajęcia w ciągu 1 godziny wymagająca zastosowania wiedzy w hipotetycznej sytuacji typowej dla praktyki pedagoga. Zaliczenie każdego zadania oznacza uzyskanie 50% możliwych punktów za każdy efekt przydzielony do tego zadania. Suma łącznie uzyskanych punktów zostanie przełożona na ocenę. |
Zakres tematów: |
1. Istota diagnostyki pedagogicznej 2. Teoretyczne podstawy diagnostyki pedagogicznej - Koncepcja wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży w szkole podstawowej oraz jej metodyczne konsekwencje dla diagnozy pedagogicznej. 3. Charakterystyka zadań rozwojowych dzieci w okresie uczęszczania do szkoły podstawowej oraz warunków sprzyjających ich realizacji – podstawowe wskaźniki świadczące o tym, że dorośli tworzą dziecku warunki niespecyficzne i specyficzne. 4. Obserwacja jako sposób poznawania wybranych warunków i efektów rozwoju psychospołecznego – poznawanie kompetencji społecznych uczniów klas I-III / IV-VI / VII-VIII i warunków ich rozwoju w klasie szkolnej - wyłanianie zmiennych i określanie wskaźników do arkusza obserwacji bezpośredniej i pośredniej. 5. Wywiad, jako sposób poznawania warunków rozwoju dziecka w rodzinie i w szkole, w tym zwłaszcza stylu wychowania preferowanego przez rodziców i nauczycieli; rozwijanie umiejętności budowania pytań i ich zadawania. 6. Socjometryczna Skala Akceptacji jako przykład techniki socjometrycznej służącej poznawaniu kompetencji społecznych dzieci i szans ich rozwoju w grupie rówieśniczej. 7. Ankieta – przykłady zastosowania w poznawaniu postrzegania nauczyciela przez dzieci i własnych z nim relacji. 8. Zjawisko odrzucenia rówieśniczego: istota, wybrane przyczyny i następstwa. Rola dorosłych i rówieśników w powstawaniu zjawiska stygmatyzacji dzieci odmiennych od rówieśników. 9. Projektowanie postępowania diagnostycznego, opracowywanie jego wyników i formułowanie wniosków dotyczących działań opiekuńczych i wychowawczo-profilaktycznych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
wielokrotnie, poniedziałek (niestandardowa częstotliwość), 14:30 - 17:30,
sala 120 wielokrotnie, środa (niestandardowa częstotliwość), 11:30 - 14:30, sala 126 |
Maria Deptuła | 20/26 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Pawilon |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.