Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia edukacji 1100-P23SE-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Malicka H. (2000) (Wstęp i opracowanie) Socjologia wychowania wybór tekstów (wybrane rozdziały podane podczas zajęć), Wyd.
Stachursky, Kielce
Tillman K.J. (1996), Teorie socjalizacji (wybrane rozdziały podane podczas zajęć), Wyd. PWN, Kraków
Sołtysiak T., Koliński M. (2012), Bezpieczeństwo w szkołach w autopercepcji uczniów gimnazjum na terenie województwa kujawskopomorskiego (W:) Edukacja dla bezpieczeństwa wobec wyzwań współczesności, Z. Kwiasowski, K. Cenda-Miedzińska (red.). Kraków
Sołtysiak T. (2005), Socjalizacja a zaburzenia w zachowaniach młodzieży (w:) Sołtysiak T. (red.), Zagrożenia w wychowaniu i socjalizacji
młodzieży oraz możliwości ich przezwyciężenia, Bydgoszcz
Sołtysiak T. (2017), Poczucie nierówności a zaburzenia w życiowych wyborach osób, (w:) Problemy opiekuńczo - wychowawcze nr 10,
Warszawa
Sołtysiak T., Musielewicz A. (2015), Profesor Edmund Trempała jako autorytet naukowca, nauczyciela i twórcy uniwersytetu (w: ) red. K.
Marzec-Holka, H. Guzy-Steinke, A. Rutkowska., Szkoła naukowa pedagogiki społecznej Edmunda Trempały inspiracją zmiany
społecznej dzieł i życiorysów, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz

Metody dydaktyczne: metody problemowe
warsztaty
Metody dydaktyczne - inne: -
Literatura:

Korczak J., Przybylski B. (red.) (2016), , Różne oblicza edukacji. Instytucje i ich znaczenie edukacyjne w zmieniającym się świecie, Wyd.

Adam Marszałek, Toruń

Woźniak R.B. (1998), Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Wyd. Uczelnianie Bałtyckiej Wyższej Szkoły Humanistycznej,

Koszalin

Łoś M. (2004), „Role społeczne” w nowej roli (w: ) I. Machaj (wybór i wstęp) Małe struktury społeczne, Wyd. UMCS, Lublin

Wolańczyk T. (2002), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży, Wyd. AM, Warszawa

Wolan T. (2008), Nauczyciel jako wychowawca i współtwórca przemian w edukacji, Wyd. BWiU „Kontrakt”, Chorzów

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457, 1560 i 1669)

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 59)

Efekty uczenia się:

W1,W2,W3,U1,U2,U3,K1

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin

Zakres tematów:

1. Socjologia ogólna oraz wyodrębnienie subdyscyplin socjologii –

przypomnienie i rozszerzenie podstawowych zagadnień.

2. Współpraca socjologii edukacji z naukami pedagogicznymi i innymi

naukami.

3. Pojęcia stosowane na gruncie socjologii edukacji i ich wykorzystywanie

w działalności praktycznej z pracą resocjalizacyjną włącznie.

4. Uczeń w środowisku szkolnym.

a. Obowiązek szkolny.

b. Pełnione role przez uczniów w szkole oraz klasie szkolnej.

c. Uczeń - podmiot czy przedmiot oddziaływań w relacjach z

nauczycielami i innymi uczniami? (debata)

d. Zaburzenia w wypełnianiu obowiązku szkolnego i inne zaburzenia ucznia

w środowisku szkolnym. Egzo- i endogenne uwarunkowania zaburzeń

oraz ich skutki. Możliwości oddziaływań w tym zakresie.

5. Nauczyciel w szkole.

a. Pełnione role przez nauczycieli w szkole oraz sposoby kierowania pracą

uczniów.

b. Szczególna rola nauczyciela w ukierunkowywaniu samodzielności,

aktywności i kreatywności uczniów.

c. Popełniane błędy przez nauczycieli w pracy z uczniami i ich skutki.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 18:30 - 20:00, sala 133
Teresa Sołtysiak 42/48 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)