Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu pedagoga 1100-PR23EZP-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: W. Chudy, Kłamstwo jako metoda. Warszawa 2007
W. Wilowski, Zagadnienie życia i śmierci. Poznań 2000
Problemy etyki. Wybór tekstów. S.Sarnowski, E. Fryckowski. Bydgoszcz 1993
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: wykład, dyskusja,
Literatura:

Hołówka, Etyka w działaniu, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa2001.

Vardy P, P. Grosch, Etyka, Wydawnictwo „ZYSK IS-KA”, Poznań 2010.

Środa M., Etyka dla myślących, Wydawnictwo „Czarna Owca”, Warszawa 2010.

Zaorski-Sikora Ł, Etyka, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2007

Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 200

Mysłek W., Etyka zawodowa. Uwarunkowania. Konteksty. Zastosowania. Wyższa Szkoła

Informatyki i Ekonomii, Olsztyn 2010.

Czarnecki P, Dylematy etyczne współczesności. Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa 2008.

Sułek M., J. Świniarski, Etyka jako filozofia dobrego działania zawodowego. Podręcznik akademicki,Warszawa 2001.

Ossowska M, Normy moralne.

Zając D., Etyczność pracy zawodowej nauczycieli. Bydgoszcz 2018

Efekty uczenia się:

K_1. ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych

K_2 -ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych obowiązujących w różnych instytucjach a w szczególności w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych i pomocowych, w tym wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela,

K_3 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności pedagogicznej, w szczególności: działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, resocjalizacyjnej, pomocowej i ratowniczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne związane z działaniami pedagogicznymi i ich skutkami

K_4, potrafi dokonywać analizy własnych działań zawodowych i naukowych i wskazywać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w tych działaniach

K-5 potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w wykonywanej działalności

K6 - dokonuje refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej

K_7 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki

K_8 charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności,

Metody i kryteria oceniania:

1. Przygotowanie notatki macierzowej dotyczącej kodeksu etyki pedagoga

2. Egzamin ustny lub pisemny [odpowiedź na wylosowane pytania

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia etyczne

2. Etyka a etyka zawodowa.

3. Autorytet moralny

4. Sumienie i jego wymiary

5. Problemy etyczne współczesności – człowiek i środowisko

6. Człowiek wobec życia i śmierci

7. Kodeksy etyki i funkcjonowanie w szerszym środowisku zawodowym

8. Zasady budowy kodeksu etyki .

9. Problemy etyczne odpowiedzialności zawodowej wobec problemów współczesności.

10. Koncepcje etyki środowiskowej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 16:00 - 16:45, sala 155
Aldona Molesztak 27/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)