Literatura uzupelniająca: |
Maryla Hopfinger (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005
Władysław Wolert, Szkice z dziejów prasy światowej, TAiWPN Universitas, Kraków 2005.
Prasa polska w latach 1661-1864, Warszawa: PWN 1976.
Prasa polska w latach 1864-1918, Warszawa: PWN 1976.
Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa: PWN 1980.
Prasa polska w latach 1939-1945, Warszawa: PWN 1980.
Historia kina, red. P. Kemp, Warszawa 2019.
|
Literatura: |
Tomasz Goban-Klas, Zarys historii i rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 2001.
Zbigniew Bajka, Historia mediów, Wydawnictwo Towarzystwa Słowaków w Polsce, Kraków 2008.
D. Grzelewska, R. Habielski, A. Kozieł, J. Osica, L. Piwońska-Pykało, Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2001.
R. Habielski, Polityczna historia mediów w Polsce w XX wieku, WAiP, Warszawa 2009.
Radosław Sajna, Europa multimedialna. Od ‘Acta Diurna’ do Europa.eu, Instytut Naukowo-Badawczy ‘Moveable’, Bydgoszcz 2011
|
Efekty uczenia się: |
K_W04 - Student ma podstawową wiedzę na temat instytucji medialnych oraz ich wzajemnych powiązań,
K_W14 - ma wiedzę na temat historii mediów w Polsce i na świecie,
K_U02 - potrafi prawidłowo interpretować zjawiska z dziedziny komunikowania społecznego,
K_K09 - potrafi myśleć i działać ze świadomością dziedzictwa
cywilizacyjnego i kulturowego kraju, Europy i świata.
|
Zakres tematów: |
Pierwotne formy komunikowania: mowa i pismo ręczne.
Wynalazek druku, historia książki i prasy.
Historia obrazu, grafiki i fotografii, w tym fotografii prasowej i komiksu.
Wynalazek telegrafu, telefonu i historia radia. Przemysł nagrań muzycznych.
Historia filmu, telewizji i wideo.
Zarys historii reklamy.
Historia komputeryzacji i Internetu.
Historia prasy, radia i telewizji w Polsce.
|