Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia muzyki 1600-EA24HM-SP
Wykład (WYK) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1. Barber D.W., Baletki i baleriny czyli historia baletu wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan Warszawa 2005
2. Barber David W., Zygzakiem przez muzykę, czyli następna historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2007
3. Beylin P., O muzyce i wokół muzyki, PWM Kraków 1975
4. Cegiełła J., Przeboje mistrzów, Wyd. radia i telewizji Warszawa 1987
5. Chomiński J. (red.), Słownik muzyków polskich, Kraków 1964, PWM (t. I), 1967 (t. II)
6. Chylińska T. Haraschin S. Schäeffer B., Przewodnik koncertowy,PWM Kraków 1991
7. Cieślak K., Mozart znany i nieznany, Łódź 1999
8. Cieślak L., Historia muzyki cz. II, Łódź 2003
9. Czartkowski A. Jeżewska Z., Fryderyk Chopin, PIF Warszawa 1975
10. Cook N., Muzyka. Bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 2000
11. Drozdowski M.M., Ignacy Jan Paderewski. Zarys biografii politycznej, Warszawa 1986
12. Goluchowski S., Karol Szymanowski, PWM Kraków 1966
13. Gołąb M., Dodekafonia, Pomorze Bydgoszcz 1987
14. Gwizdalanka D., Muzyka. Podręcznik dla szkół średnich, Warszawa 1997
15. Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM Kraków 1969
16. Iwaszkiewicz J., Chopin, PWM Kraków 1966
17. Jacobs A., Słownik muzyczny, Delta Bydgoszcz 1993
18. Jasiński R., Rozmaitości muzyczne, Warszawa 1989
19.Jarociński S., Mozart, PWM Kraków 1972
20. Kański J., Przewodnik operowy, PWM Kraków 1985
21. Kisielewski S., Gwiazdozbiór muzyczny, PWM Kraków 1958
22. Komorowska M., Spotkanie z płytą, COMUK Warszawa 1974
23. Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Warszawa 1973
24. Krassowski J. (red.), Muzyka fortepianowa VI prace Specjalne 56 Akademia Muzyczna Gdańska 1985
25. Krassowski J. (red.), Muzyka fortepianowa XI prace Specjalne 56 Akademia Muzyczna Gdańska 1998
26. Kreiner-Bogdańska, W krainie muzyki, Kraków 2006
27. Lebrecht N., Pieśń imion, Świat Książki Warszawa 2012
28. Levine sir Gilbert, Papieski maestro, Świat Książki Warszawa 2012
29. Łobaszewska S., Beethoven, PWM Kraków 1984
30. Marchwica W. (red.), Słownik muzyki, Kraków 2006
31. Marek T., Schubert, PWM Kraków 1952
32. Mianowski J., Afekt w operach Mozarta i Rossiniego, Poznań 2004
33. Mianowski J., Semantyka tonacji w niemieckich dziełach operowych XVIII-XIX wieku, Toruń 2000
34. Michels K., Atlas muzyki, Warszawa 2002
35. Muchenberg B., Literatura, PWM Kraków 1989
36. Muchenberg B., Pogadanki o muzyce cz. I i II, PWM Kraków 1988
37. Muchenberg B., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy II Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1975
38. Nikodemska J. (red.), Niezwykłe biografie. Poznać i zrozumieć człowieka., G.J. Książki, Warszawa 2012
39. Niziurski M., Prelekcje muzyczne, Kielce 1994
40. Nowosad J. (opr.), Dowcipy o muzykach, Wydawnictwo SUPERPRESS Warszawa 1994
41. Pałubicki K., Z dziejów muzyki polskiej nr 7, 9, 14. Bydgoskie Towarzystwo Naukowe. Filharmonia Pomorska im. I. Paderewskiego Bydgoszcz 1964, 1965, 1969
42. Pietrzykowska M., Rubin G. (red.), H.M. Górecki twórczość i inspiracje, Bydgoszcz 2010
43. Podhajski M. (red.), Kompozytorzy polscy 1918-2000. I tom – eseje, II tom – Biogramy, Gdańsk-Warszawa 2005
44. Reiss J., Mała historia muzyki, PWM Kraków 1987
45. Reiss J., Mała encyklopedia muzyki, PWN Kraków 1968
46. Reiss J., Wieniawski, PWM Kraków 1985
47. Rudziński W., O muzyce przy głośniku, PWM Kraków 1985
48. Schäffer B., Dźwięki i znaki, PWN Warszawa 1969
49. Schaeffer B., Dzieje muzyki, Warszawa 1983
50. Schaeffer B., Muzyka. Dzieje kultury muzycznej. Podręcznik dla klas I-III szkół średnich, Warszawa 1987
51. Schmitt E.E., Kiki van Beethoven, Kraków 2011
52. Shamir I., Skrzypce Hitlera, Warszawa 2010
53. Sherman R. Seldon P., Muzyka klasyczna dla żółtodziobów czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o ... , Dom Wydawniczy REBIS Poznań 2000
54. Szpilman Władysław, Pianista (Warszawskie wspomnienia 1939-1945), Wydawnictwo ZNAK Kraków 2000
55. Stankiewicz Z. Suzin A., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy I Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1975
56. Stankiewicz Z. Suzin A., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy III Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1980
57. Śledzińska S. (red.), Mała encyklopedia muzyki, PWN Warszawa 1995
58. Święcicki M., Jazz – rytm XX wieku, PZWS Warszawa 1972
59. Wade-Matthews M., Thompson W. (red.), Encyklopedia muzyki, Warszawa 2007
60. Waldorff J., Sekrety Polihymni, Iskry Warszawa 1957
61. Waldorff J., Diabły i anioły, PWM Kraków 1971
62. Woźniak J., Polski folklor muzyczny, skrypty i podręczniki 25, Akademia Muzyczna Gdańska 1995
63. Wysocki S., Wokół dziesięciu konkursów chopinowskich, Iskry Warszawa 1980
64. Zakrzewska-Nikiporczyk B., Życie muzyczne Pomorza w latach 1815-1920. Kultura muzyczna północnych ziem polskich 2, Akademia Muzyczna Gdańsk 1982
65. Zieliński T. A., Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury Warszawa 1973
66. Zięba S., Bóg w życiu wielkich kompozytorów, Wyd. „Bernardinum” Pelplin-Gdańsk 2001
67. Zganiacz-Mazur L., 100 słynnych kompozytorów, Warszawa 2003
68.. Zganiacz-Mazur L., Tańce, Warszawa 2004
69. Zganiacz-Mazur L., Słowniczek muzyczny, Warszawa 2004
70. Zganiacz-Mazur L., Leksykon kompozytorów, Warszawa 2007
71. Żuchowski H. R., Anegdoty na pięciolinii, Lublin 1993
Metody dydaktyczne: metody pracy ze źródłami
Metody dydaktyczne - inne: -metoda podająca – wykład;
-aktywizujące metody nauczania - dyskusja, pogadanka, burza mózgów;
-analiza dokumentów;
-analiza materiałów źródłowych;
-analiza i interpretacja tekstów źródłowych;
- praca z książką;
-prezentacje multimedialne;
-filmy dydaktyczne.
Ze szkolenia dotyczącego Narzędzi informatycznych wykorzystywanych w dydaktyce na przykładzie systemu USOSweb!!! wykorzystałam:
1. przekazywanie treści i materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem technologii informatycznych;
2. utrzymywanie kontaktu z grupą za pomocą systemu informatycznego.
Literatura:

1. Burowska Z., Wprowadzenie w kulturę muzyczną, WSiP Warszawa 1991

2. Chodkowski A. (red), Encyklopedia muzyki, Warszawa

3. Chomiński J. Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki. Cz. I i II, PWM Kraków 1989

4. Chomiński J.M. Lissa Z. (red.), Historia muzyki powszechnej, PWM Kraków 1957

5. Einstein A., Muzyka w epoce romantyzmu, PWN Kraków 1965

6. Fangorowa K., Zarys historii muzyki. Cz. I od muzyki ludów pierwotnych do klasycyzmu, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2001

7. Fangorowa K., Zarys historii muzyki. Komentarz do treści i metod pracy, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2001

8. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. II – Podręcznik do szkół muzycznych, PWM SA Kraków 2005

9. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. III – Podręcznik do szkół muzycznych, XX wiek, PWM SA Kraków 2009

10. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. IV – Podręcznik do szkół muzycznych, Przemiany kultury muzycznej XX wieku, PWM SA Kraków 2011

11. Hinz E., Nurt religijny w muzyce różnych epok, Wydawnictwo Bernardinum Pelplin 2003

12. Jastrzębska A., Z dziejów myśli o muzyce, Musica Jagiellonica Kraków 2002

13. Kowalska M., ABC historii muzyki, Musica Jagellonica Kraków 2001

14. Krawczyk D., Mała historia muzyki kościelnej, Wydawnictwo „M” Kraków 2003

15. Ochlewski T. (red.), Dzieje muzyki polskiej, Interpress Warszawa 1983

16. Pociej B., Szkice późnego romantyzmu, PWM Kraków 1965

17. Reiss J.W., Mała historia muzyki, PWM Warszawa 1960

18. Śmiechowski B., Z muzyką przez wieki i kraje – historia muzyki, DELTA Warszawa 1995

19. Zganiacz-Mazur L., ABC historii muzyki, Wyd. Muzyczne CONTRA Warszawa 2003

Efekty uczenia się:

Wiedza

K1_W01Posiada ogólną znajomość literatury muzycznej

K1_W02 Zna repertuar muzyczny w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych

K1_W08 Zna zarys historii muzyki od starożytności do XXI wieku

K1_W15 Posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej w stopniu podstawowym

Umiejętności

K1_U03 Rozpoznaje struktury i formy dzieł muzycznych, charakterystyczne dla poszczególnych epok

K1_U25 Swobodnie wypowiada się w mowie i piśmie na tematy związane z historią i zasadami muzyki oraz szeroko pojętą kulturą muzyczną

Kompetencje społeczne

K1_K01Potrafi gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje

K1_K18 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się

K1_K19Dokonuje stałej samooceny swoich kompetencji

Metody i kryteria oceniania:

Aby uzyskać zakładane efekty ocenie będą podlegały następujące zadania:

1. Obecność i aktywność na wykładzie

2. Indywidualne przygotowanie w ramach konwersatorium

3. Prezentacja multimedialna nt. Życie i twórczość F. Chopina

4. Kolokwium pisemne po każdej przerobionej epoce (bądź z poszczególnych tematów) i odpowiedź (pytanie) ustne. W trakcie każdego semestru odsłuch utworów poznanych w danej epoce wraz z opisem.

- Egzamin pisemny i ustny w IV semestrze - materiał teoretyczny I i II roku studiów.

Ze szkolenia dotyczącego Narzędzi informatycznych wykorzystywanych w dydaktyce na przykładzie systemu USOSweb!!! wykorzystałam przekazywanie informacji o postępach ocenach za pomocą systemu informatycznego.

Zakres tematów:

1. Klasycyzm: ramy czasowe, założenia, formy. Formy muzyki klasycznej: instrumentalna, wokalno-instrumentalna, opera – muzyka sceniczna. Opera francuska a włoska: buffoniści – antybufoniści. Spór gluckistów i piccinistów. Reforma operowa Glucka. Różnice między polifonią a homofonią.

2. Gatunki muzyczne: sonatina, sonata, symfonia, koncert instrumentalny, koncert klasyczny, muzyka kameralna. Cykl sonatowy – kompozytorzy. Forma: wariacji, ronda. Muzyka programowa. Muzyka instrumentalna we Włoszech, Francji, w Niemczech i Austrii. Szkoła północna niemiecka i berlińska. Forma allegra sonatowego.

3. Szkoła mannheimska i starowiedeńska. Klasyczny układ orkiestry symfonicznej. Powstanie pierwszej filharmonii. Klasycy wiedeńscy. Źródła pochodzenia i korzenie klasyków wiedeńskich.

4. Klasycyzm w Polsce. Czasy stanisławowskie. Polski taniec – polonez. Pierwsze dzieła sceniczne: M. Kamieński, J. Stefanii. Kompozytorzy polscy: J.K. Elsner, M.K. Ogiński, M. Szymanowska, K.K. Kurpiński. Pieśń patriotyczna.

5. Geneza powstania epoki romantyzmu. Cechy epoki romantycznej. Formy muzyki romantycznej: liryka wokalna i instrumentalna.

6. Miniatury instrumentalne: ballada, etiuda, fantazja, impromptu, kołysanka, moment musical, nokturn, preludium, scherzo.

7. Formy taneczne: ecossaise, galop, kadryl, kontredans, kotylion, polka, polonez, tarantella, walc.

8. Najwybitniejsi kompozytorzy epoki romantycznej: Carl Maria von Weber, Franz Peter Schubert, Robert Alexander Schumann, Felix Mendelssohn-Bartholdy.

9. Opera romantyczna. Francuska opera heroiczna – I połowa XIX wieku. Przedstawiciel: G. Meyerbeer. Konwencje opery heroicznej. Opera włoska. Kompozytorzy oper romantycznych: G. Rossini, G. Donizetti, V. Bellini, L. Cherubini.

10. Romantyzm w Polsce. Polskie tańce narodowe: krakowiak, kujawiak, mazur, oberek, obertas, polonez.. Najwybitniejsi polscy artyści – skrzypkowie: Karol Lipiński. Polscy kompozytorzy epoki romantycznej: Wojciech Żywny, Józef Damse, Franciszek Mirecki, Józef Stefani, Józef Krogulski, Franciszek Lessel, August Freyer, Wojciech Sowiński, Fryderyk Chopin. Etnograf – Oskar Kolberg.

11. Neoromantyzm. Muzyka w epoce neoromantyzmu. Kompozytorzy niemieccy: Richard Wagner, Johannes Brahms, Richard Strauss. Kompozytorzy austriaccy: Anton Bruckner, Gustav Mahler. Kompozytorzy francuscy: Hector Berlioz, Charles Gounod, Cesar Franck, Camille Saint-Saëns, Georges Bizet, Paul Dukas, Gabriel Faure.

12. Włoska muzyka operowa: Giuseppe Verdi. Weryzm: Giacomo Puccini. Muzyka operetkowa: Jacques Offenbach, Johann Strauss, Ferenc Lehar, Imre Kalman. Muzyka musicalowa: George Gershwin.

13. Szkoły narodowe: rosyjska, czeska, węgierska, hiszpańska, norweska, angielska, polska. Szkoła rosyjska - Michał Glinka. Potężna Gromadka: Aleksander Borodin, Cezar Cui, Milij Bałakiriew, Modest Musorgski, Nikołaj Rimski-Korsakow, Piotr Czajkowski, Anton Rubinstein, Aleksander Skriabin, Siergiej Rachmaninow, Dmitrij B. Kabalewski.

14. Szkoła czeska i słowacka: Bedrich Smetana, Antoni Dvorak, Zdenek Fibich, Leos Janacek. Szkoła węgierska: Ferenc Liszt. Szkoła hiszpańska: Isaac Albeniz, Manuel de Falla. Szkoła norweska: Edvard H. Grieg.

15. Neoromantyzm w Polsce. Kompozytorzy: Stanisław Moniuszko, Władysław Żeleński, Zygmunt Noskowski, Ignacy Jan Paderewski, Feliks Nowowiejski

16. Młoda Polska. Kompozytorzy: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Ludomir Różycki, Grzegorz Fitelberg.

17. Impresjonizm w muzyce. Kompozytorzy impresjonizmu - francuscy: Claude Achille Debussy, Maurice Ravel. Impresjonizm w Polsce.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:00 - 10:30, sala 220
Beata Kamińska-Kłos 19/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)