Historia muzyki 1600-EA24HM-SP
Wykład (WYK)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: | egzamin |
Literatura uzupelniająca: | 1. Barber D.W., Baletki i baleriny czyli historia baletu wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan Warszawa 2005 2. Barber David W., Zygzakiem przez muzykę, czyli następna historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2007 3. Beylin P., O muzyce i wokół muzyki, PWM Kraków 1975 4. Cegiełła J., Przeboje mistrzów, Wyd. radia i telewizji Warszawa 1987 5. Chomiński J. (red.), Słownik muzyków polskich, Kraków 1964, PWM (t. I), 1967 (t. II) 6. Chylińska T. Haraschin S. Schäeffer B., Przewodnik koncertowy,PWM Kraków 1991 7. Cieślak K., Mozart znany i nieznany, Łódź 1999 8. Cieślak L., Historia muzyki cz. II, Łódź 2003 9. Czartkowski A. Jeżewska Z., Fryderyk Chopin, PIF Warszawa 1975 10. Cook N., Muzyka. Bardzo krótkie wprowadzenie, Warszawa 2000 11. Drozdowski M.M., Ignacy Jan Paderewski. Zarys biografii politycznej, Warszawa 1986 12. Goluchowski S., Karol Szymanowski, PWM Kraków 1966 13. Gołąb M., Dodekafonia, Pomorze Bydgoszcz 1987 14. Gwizdalanka D., Muzyka. Podręcznik dla szkół średnich, Warszawa 1997 15. Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM Kraków 1969 16. Iwaszkiewicz J., Chopin, PWM Kraków 1966 17. Jacobs A., Słownik muzyczny, Delta Bydgoszcz 1993 18. Jasiński R., Rozmaitości muzyczne, Warszawa 1989 19.Jarociński S., Mozart, PWM Kraków 1972 20. Kański J., Przewodnik operowy, PWM Kraków 1985 21. Kisielewski S., Gwiazdozbiór muzyczny, PWM Kraków 1958 22. Komorowska M., Spotkanie z płytą, COMUK Warszawa 1974 23. Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Warszawa 1973 24. Krassowski J. (red.), Muzyka fortepianowa VI prace Specjalne 56 Akademia Muzyczna Gdańska 1985 25. Krassowski J. (red.), Muzyka fortepianowa XI prace Specjalne 56 Akademia Muzyczna Gdańska 1998 26. Kreiner-Bogdańska, W krainie muzyki, Kraków 2006 27. Lebrecht N., Pieśń imion, Świat Książki Warszawa 2012 28. Levine sir Gilbert, Papieski maestro, Świat Książki Warszawa 2012 29. Łobaszewska S., Beethoven, PWM Kraków 1984 30. Marchwica W. (red.), Słownik muzyki, Kraków 2006 31. Marek T., Schubert, PWM Kraków 1952 32. Mianowski J., Afekt w operach Mozarta i Rossiniego, Poznań 2004 33. Mianowski J., Semantyka tonacji w niemieckich dziełach operowych XVIII-XIX wieku, Toruń 2000 34. Michels K., Atlas muzyki, Warszawa 2002 35. Muchenberg B., Literatura, PWM Kraków 1989 36. Muchenberg B., Pogadanki o muzyce cz. I i II, PWM Kraków 1988 37. Muchenberg B., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy II Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1975 38. Nikodemska J. (red.), Niezwykłe biografie. Poznać i zrozumieć człowieka., G.J. Książki, Warszawa 2012 39. Niziurski M., Prelekcje muzyczne, Kielce 1994 40. Nowosad J. (opr.), Dowcipy o muzykach, Wydawnictwo SUPERPRESS Warszawa 1994 41. Pałubicki K., Z dziejów muzyki polskiej nr 7, 9, 14. Bydgoskie Towarzystwo Naukowe. Filharmonia Pomorska im. I. Paderewskiego Bydgoszcz 1964, 1965, 1969 42. Pietrzykowska M., Rubin G. (red.), H.M. Górecki twórczość i inspiracje, Bydgoszcz 2010 43. Podhajski M. (red.), Kompozytorzy polscy 1918-2000. I tom – eseje, II tom – Biogramy, Gdańsk-Warszawa 2005 44. Reiss J., Mała historia muzyki, PWM Kraków 1987 45. Reiss J., Mała encyklopedia muzyki, PWN Kraków 1968 46. Reiss J., Wieniawski, PWM Kraków 1985 47. Rudziński W., O muzyce przy głośniku, PWM Kraków 1985 48. Schäffer B., Dźwięki i znaki, PWN Warszawa 1969 49. Schaeffer B., Dzieje muzyki, Warszawa 1983 50. Schaeffer B., Muzyka. Dzieje kultury muzycznej. Podręcznik dla klas I-III szkół średnich, Warszawa 1987 51. Schmitt E.E., Kiki van Beethoven, Kraków 2011 52. Shamir I., Skrzypce Hitlera, Warszawa 2010 53. Sherman R. Seldon P., Muzyka klasyczna dla żółtodziobów czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o ... , Dom Wydawniczy REBIS Poznań 2000 54. Szpilman Władysław, Pianista (Warszawskie wspomnienia 1939-1945), Wydawnictwo ZNAK Kraków 2000 55. Stankiewicz Z. Suzin A., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy I Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1975 56. Stankiewicz Z. Suzin A., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy III Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1980 57. Śledzińska S. (red.), Mała encyklopedia muzyki, PWN Warszawa 1995 58. Święcicki M., Jazz – rytm XX wieku, PZWS Warszawa 1972 59. Wade-Matthews M., Thompson W. (red.), Encyklopedia muzyki, Warszawa 2007 60. Waldorff J., Sekrety Polihymni, Iskry Warszawa 1957 61. Waldorff J., Diabły i anioły, PWM Kraków 1971 62. Woźniak J., Polski folklor muzyczny, skrypty i podręczniki 25, Akademia Muzyczna Gdańska 1995 63. Wysocki S., Wokół dziesięciu konkursów chopinowskich, Iskry Warszawa 1980 64. Zakrzewska-Nikiporczyk B., Życie muzyczne Pomorza w latach 1815-1920. Kultura muzyczna północnych ziem polskich 2, Akademia Muzyczna Gdańsk 1982 65. Zieliński T. A., Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury Warszawa 1973 66. Zięba S., Bóg w życiu wielkich kompozytorów, Wyd. „Bernardinum” Pelplin-Gdańsk 2001 67. Zganiacz-Mazur L., 100 słynnych kompozytorów, Warszawa 2003 68.. Zganiacz-Mazur L., Tańce, Warszawa 2004 69. Zganiacz-Mazur L., Słowniczek muzyczny, Warszawa 2004 70. Zganiacz-Mazur L., Leksykon kompozytorów, Warszawa 2007 71. Żuchowski H. R., Anegdoty na pięciolinii, Lublin 1993 |
Metody dydaktyczne: | metody pracy ze źródłami |
Metody dydaktyczne - inne: | -metoda podająca – wykład; -aktywizujące metody nauczania - dyskusja, pogadanka, burza mózgów; -analiza dokumentów; -analiza materiałów źródłowych; -analiza i interpretacja tekstów źródłowych; - praca z książką; -prezentacje multimedialne; -filmy dydaktyczne. Ze szkolenia dotyczącego Narzędzi informatycznych wykorzystywanych w dydaktyce na przykładzie systemu USOSweb!!! wykorzystałam: 1. przekazywanie treści i materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem technologii informatycznych; 2. utrzymywanie kontaktu z grupą za pomocą systemu informatycznego. |
Literatura: |
1. Burowska Z., Wprowadzenie w kulturę muzyczną, WSiP Warszawa 1991 2. Chodkowski A. (red), Encyklopedia muzyki, Warszawa 3. Chomiński J. Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki. Cz. I i II, PWM Kraków 1989 4. Chomiński J.M. Lissa Z. (red.), Historia muzyki powszechnej, PWM Kraków 1957 5. Einstein A., Muzyka w epoce romantyzmu, PWN Kraków 1965 6. Fangorowa K., Zarys historii muzyki. Cz. I od muzyki ludów pierwotnych do klasycyzmu, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2001 7. Fangorowa K., Zarys historii muzyki. Komentarz do treści i metod pracy, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2001 8. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. II – Podręcznik do szkół muzycznych, PWM SA Kraków 2005 9. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. III – Podręcznik do szkół muzycznych, XX wiek, PWM SA Kraków 2009 10. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. IV – Podręcznik do szkół muzycznych, Przemiany kultury muzycznej XX wieku, PWM SA Kraków 2011 11. Hinz E., Nurt religijny w muzyce różnych epok, Wydawnictwo Bernardinum Pelplin 2003 12. Jastrzębska A., Z dziejów myśli o muzyce, Musica Jagiellonica Kraków 2002 13. Kowalska M., ABC historii muzyki, Musica Jagellonica Kraków 2001 14. Krawczyk D., Mała historia muzyki kościelnej, Wydawnictwo „M” Kraków 2003 15. Ochlewski T. (red.), Dzieje muzyki polskiej, Interpress Warszawa 1983 16. Pociej B., Szkice późnego romantyzmu, PWM Kraków 1965 17. Reiss J.W., Mała historia muzyki, PWM Warszawa 1960 18. Śmiechowski B., Z muzyką przez wieki i kraje – historia muzyki, DELTA Warszawa 1995 19. Zganiacz-Mazur L., ABC historii muzyki, Wyd. Muzyczne CONTRA Warszawa 2003 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K1_W01Posiada ogólną znajomość literatury muzycznej K1_W02 Zna repertuar muzyczny w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych K1_W08 Zna zarys historii muzyki od starożytności do XXI wieku K1_W15 Posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej w stopniu podstawowym Umiejętności K1_U03 Rozpoznaje struktury i formy dzieł muzycznych, charakterystyczne dla poszczególnych epok K1_U25 Swobodnie wypowiada się w mowie i piśmie na tematy związane z historią i zasadami muzyki oraz szeroko pojętą kulturą muzyczną Kompetencje społeczne K1_K01Potrafi gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje K1_K18 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się K1_K19Dokonuje stałej samooceny swoich kompetencji |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby uzyskać zakładane efekty ocenie będą podlegały następujące zadania: 1. Obecność i aktywność na wykładzie 2. Indywidualne przygotowanie w ramach konwersatorium 3. Prezentacja multimedialna nt. Życie i twórczość F. Chopina 4. Kolokwium pisemne po każdej przerobionej epoce (bądź z poszczególnych tematów) i odpowiedź (pytanie) ustne. W trakcie każdego semestru odsłuch utworów poznanych w danej epoce wraz z opisem. - Egzamin pisemny i ustny w IV semestrze - materiał teoretyczny I i II roku studiów. Ze szkolenia dotyczącego Narzędzi informatycznych wykorzystywanych w dydaktyce na przykładzie systemu USOSweb!!! wykorzystałam przekazywanie informacji o postępach ocenach za pomocą systemu informatycznego. |
Zakres tematów: |
1. Klasycyzm: ramy czasowe, założenia, formy. Formy muzyki klasycznej: instrumentalna, wokalno-instrumentalna, opera – muzyka sceniczna. Opera francuska a włoska: buffoniści – antybufoniści. Spór gluckistów i piccinistów. Reforma operowa Glucka. Różnice między polifonią a homofonią. 2. Gatunki muzyczne: sonatina, sonata, symfonia, koncert instrumentalny, koncert klasyczny, muzyka kameralna. Cykl sonatowy – kompozytorzy. Forma: wariacji, ronda. Muzyka programowa. Muzyka instrumentalna we Włoszech, Francji, w Niemczech i Austrii. Szkoła północna niemiecka i berlińska. Forma allegra sonatowego. 3. Szkoła mannheimska i starowiedeńska. Klasyczny układ orkiestry symfonicznej. Powstanie pierwszej filharmonii. Klasycy wiedeńscy. Źródła pochodzenia i korzenie klasyków wiedeńskich. 4. Klasycyzm w Polsce. Czasy stanisławowskie. Polski taniec – polonez. Pierwsze dzieła sceniczne: M. Kamieński, J. Stefanii. Kompozytorzy polscy: J.K. Elsner, M.K. Ogiński, M. Szymanowska, K.K. Kurpiński. Pieśń patriotyczna. 5. Geneza powstania epoki romantyzmu. Cechy epoki romantycznej. Formy muzyki romantycznej: liryka wokalna i instrumentalna. 6. Miniatury instrumentalne: ballada, etiuda, fantazja, impromptu, kołysanka, moment musical, nokturn, preludium, scherzo. 7. Formy taneczne: ecossaise, galop, kadryl, kontredans, kotylion, polka, polonez, tarantella, walc. 8. Najwybitniejsi kompozytorzy epoki romantycznej: Carl Maria von Weber, Franz Peter Schubert, Robert Alexander Schumann, Felix Mendelssohn-Bartholdy. 9. Opera romantyczna. Francuska opera heroiczna – I połowa XIX wieku. Przedstawiciel: G. Meyerbeer. Konwencje opery heroicznej. Opera włoska. Kompozytorzy oper romantycznych: G. Rossini, G. Donizetti, V. Bellini, L. Cherubini. 10. Romantyzm w Polsce. Polskie tańce narodowe: krakowiak, kujawiak, mazur, oberek, obertas, polonez.. Najwybitniejsi polscy artyści – skrzypkowie: Karol Lipiński. Polscy kompozytorzy epoki romantycznej: Wojciech Żywny, Józef Damse, Franciszek Mirecki, Józef Stefani, Józef Krogulski, Franciszek Lessel, August Freyer, Wojciech Sowiński, Fryderyk Chopin. Etnograf – Oskar Kolberg. 11. Neoromantyzm. Muzyka w epoce neoromantyzmu. Kompozytorzy niemieccy: Richard Wagner, Johannes Brahms, Richard Strauss. Kompozytorzy austriaccy: Anton Bruckner, Gustav Mahler. Kompozytorzy francuscy: Hector Berlioz, Charles Gounod, Cesar Franck, Camille Saint-Saëns, Georges Bizet, Paul Dukas, Gabriel Faure. 12. Włoska muzyka operowa: Giuseppe Verdi. Weryzm: Giacomo Puccini. Muzyka operetkowa: Jacques Offenbach, Johann Strauss, Ferenc Lehar, Imre Kalman. Muzyka musicalowa: George Gershwin. 13. Szkoły narodowe: rosyjska, czeska, węgierska, hiszpańska, norweska, angielska, polska. Szkoła rosyjska - Michał Glinka. Potężna Gromadka: Aleksander Borodin, Cezar Cui, Milij Bałakiriew, Modest Musorgski, Nikołaj Rimski-Korsakow, Piotr Czajkowski, Anton Rubinstein, Aleksander Skriabin, Siergiej Rachmaninow, Dmitrij B. Kabalewski. 14. Szkoła czeska i słowacka: Bedrich Smetana, Antoni Dvorak, Zdenek Fibich, Leos Janacek. Szkoła węgierska: Ferenc Liszt. Szkoła hiszpańska: Isaac Albeniz, Manuel de Falla. Szkoła norweska: Edvard H. Grieg. 15. Neoromantyzm w Polsce. Kompozytorzy: Stanisław Moniuszko, Władysław Żeleński, Zygmunt Noskowski, Ignacy Jan Paderewski, Feliks Nowowiejski 16. Młoda Polska. Kompozytorzy: Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski, Ludomir Różycki, Grzegorz Fitelberg. 17. Impresjonizm w muzyce. Kompozytorzy impresjonizmu - francuscy: Claude Achille Debussy, Maurice Ravel. Impresjonizm w Polsce. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy czwartek, 9:00 - 10:30,
sala 220 |
Beata Kamińska-Kłos | 19/21 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.