Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka muzyki w nauczaniu przedszkolnym 1600-EA23MMWNP-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1. Albisetti V., Trening Autogeniczny, wyd. Jedność, Kielce 2006
2. Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Polskie Towarzystwo Carla Orffa II, III, IV , Warszawa 1995, 1995, 1997
3. Bąberski B., Ciekawski Edzio, CONTRA, Warszawa
4. Bloch A., Piosenki dla dzieci na głos i fortepian, PWM, Kraków 1986
5. Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do literki, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańska 2006
6. Bogdanowicz M., Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn
7. Bogdanowicz M., Metoda Dobrego startu. Skala oceny skuteczności
8. Cenarska H. A., Nowak A. T., Błękitna Czarownica, czyli wyczaruj piosenkę, AIDA
Chotomska W., Piosenki gawędy, WILGA 2004
10. Chotomska W., Tańce Polskie, Nasza księgarnia, Warszawa 1988
11. Chotomska W., Muzyka Pana Szymanowskiego, Nasza Księgarnia, Warszawa 1987
12. Chotomska W., Muzyka Pana Moniuszki, Nasza Księgarnia, Warszawa 1987
13. Chotomska W., Tam gdzie był Chopin, Wydawnictwo „KRAJ”, Warszawa 1990
14. Cukierówna M., Od samego rana piosenki na jeden głos, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1973
15. Cyculko P., Aktywność twórcza dzieci niepełnosprawnych wzrokowo w działaniach muzykoterapeutycznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003
16. Dewey I., Sztuka jako doświadczenie, Wrocław 1975
17. Forum dydaktyczne przeszłość-teraźniejszość-przyszłość, UKW Bydgoszcz nr 5-6/2009
18. Gawryłkiewicz M., Gawryłkiewicz M., Śpiewający dekalog czyli jak żyć aby zdrowym być, Oficyna Wydawnicza, Bydgoszcz 2010
19. Gawryłkiewicz M., Śpiewaj z nutką milutką, Bydgoszcz 1996
20. Gawryłkiewicz J., Gawryłkiewicz M. (red.), Podręcznik do kierowania edukacją muzyczną małego dziecka według teorii uczenia muzyki Edwina E. Gordona, Impuls, Kraków 2010
21. Gawryłkiewicz M., Nutka Milutka o literkach opowiada, część I, Pamela Records, Bydgoszcz 1998
22. Gawryłkiewicz M., Nutka Milutka o literkach opowiada, część II, Pamela Records, Bydgoszcz 1999
23. Gawryłkiewicz M., Nutka Milutka o literkach opowiada, część III, KRESKA, Bydgoszcz 2002
24. Gawryłkiewicz M., Nutka Milutka o literkach opowiada, część IV, KRESKA, Bydgoszcz 2003
25. Gawryłkiewicz M., Babcia Klawiatura
26. Gawryłkiewicz M., Spotkało się słowo z nutą, Wydawnictwo KRESKA, Bydgoszcz 2005
27. Gloton R., Cero C., Twórcza aktywność dziecka, WSiP, Warszawa 1985
28. Grabowski R., Krause M., ABI, bibi, Gzibi. Zbiór piosenek i zabaw dla przedszkolaków, Krajowa Agencja Wydawnictwa, Szczecin 1987
29. Jesienią, jesienią sady się rumienią, wyd. PWM
30. Jesień piosenki dla dzieci z cyklu: Cztery pory roku
31. Jestem sobie kowal, wyd. PWM
32. Kadlec L., Piosenki dla dzieci z cyklu Cztery pory roku: zima, jesień, wiosna
Krakowski J., Kto tak pięknie gra, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1986
34. Kronenberger M., Muzykoterapia. Podstawy teoretyczne do zastosowania muzykoterapii w profilaktyce stresu, Mediatour Sp. z o.o,
35. Kronenberger M., Muzykoterapia. Wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu, wyd. Global Enterprises, Łódź 2004
36. Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka, Wydawnictwo Szkolne i pedagogiczne, Warszawa 1991
37. Majewski R., Scenariusze zajęć z muzyki – Letnie nutki, Płock 2001
38. Majewski R., Scenariusze zajęć z muzyki - Jesienne nutki, Płock 2001
39. Majewski R., Scenariusze zajęć z muzyki - Zimowe nutki, Płock 2001
40. Majewski R., Scenariusze zajęć z muzyki - Wiosenne nutki, Płock 2001
41. Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje, PWM
42. Pfeiffer I., Przedszkolaki śpiewają. Piosenki na głos z fortepianem
43. Podróże pana Kleksa – śpiewnik
44. Przychodzińska-Kaciczak M., Zrozumieć muzykę, Warszawa 1984, Nasza Księgarnia
45. Przychodzińska-Kaciczak M., Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje-współczesność, WSiP Warszawa 1979
46. Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne w szkołach polskich z perspektywy stulecia 1900-2000, Instytut muzyki UMCS
47. Przychodzińska-Kaciczak M., Muzyka i wychowanie, Warszawa 1979 NK
48. Przychodzińska M., Wychowanie muzyczne – idee, treści, kierunki rozwoju, Warszawa 1989 WSiP
49. Pytlak A., Muzyka a wychowanie [w:] W. Pomykało (red.) Encyklopedia Pedagogiczna, Warszawa 1997, Fundacja Innowacja
50. Sacher W., Słuchanie muzyki i aktywność artystyczna dzieci, „Impuls”, Kraków 1999
51. Semenowicz H., Freinet w Polsce, Warszawa 1973 NK
52. Simsa M., Opgenoorth W., Dorotka i orkiestra, Białystok 1999
53. Stadnicka J., Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, WSiP, Warszawa 1998
54. Stasińska K., Instrumentarium Orffa w szkole, WSiP, Warszawa 1986
55. Szuman S., O sztuce i wychowaniu estetycznym, PZWS, Warszawa 1969
56. Szuman S., Sztuka dziecka, WSiP, Warszawa 1980
57. Tyszkowa M., Sztuka dla dzieci szkolnych, PWN, Warszawa - Poznań 1979
58. Wojnar I. (red), Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1975
59. Wojnar I., Wychowanie przez sztukę, PZWS, Warszawa 1965
Woźnicka Z. (red.), Wychowanie estetyczne w przedszkolu, Warszawa 1969 Państwowe zakłady wydawnictw szkolnych
61. Wyszły w pole kurki trzy, wyd. PWM
62. Zwolińska E., Rozwój wyobraźni muzycznej a funkcje percepcyjno-motoryczne w młodszym wieku szkolnym, WSP, Bydgoszcz 1997
63. Zwolińska E., Edukacja kreatywna, wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2005
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
Metody dydaktyczne - inne: wykład,
dyskusja,
aktywizujące metody nauczania,
prezentacje multimedialne,
gry i zabawy dydaktyczne,
praca z książką,
obserwacja.
Literatura:

1.Bajkowska L., Zaczarowane pianino, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997

2.Bajkowska L., Bajka o piosence i nutkach, PWN Warszawa 1992

3.Bissinger-Ćwierz U., Muzyka i ruch dla każdego, KLANZA, Lublin 2007

4.Bogdanowicz M., Barańska M., Jakacka E., Program wychowania przedszkolnego dla dzieci 3-5 letnich – Metoda dobrego startu

5.Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

6.Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, Wydawnictwo szkolne i pedagogiczna, Warszawa 1991

7.Burowska Z., Współczesne systemy wychowania muzycznego, WSiP Warszawa 1978

8.Charmer K., Murphy M., Clark Ch., Encyklopedia gier i zabaw dla przedszkolaków

9.Dasiewicz-Tobiasz A., Umuzykalnienie w przedszkolu, WSiP Warszawa 1977

10.Dąbrowska M., Grafczyńska J., Zabawy rytmiczne i umuzykalniające dla dzieci, Wydawnictwo Związkowe CRZZ, Warszawa 1969

11.Delecka-Bury Alicja, Przygotowanie muzyczne przyszłych nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Wychowanie muzyczne w szkole nr 4 rok 2006, s. 12-21

12.Elkonin D. B., Psychologia zabawy, WSiP Warszawa 1984

13.Iwanicka A., Scenariusz zajęć z rytmiki dla 5- i 6- latków, wyd. Iwanowski Płock 2005

14.Janosz B., Zajęcia muzyczno-ruchowe w szkole życia, WSiP, Warszawa 1993

15.Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Akademia Ignatianum Wydawnictwo WAM Kraków 2011

16.Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2012

17.Kwiatkowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej, WSiP, Warszawa 1985

18.Krenz W., Śpiewnik dla najmłodszych

19.Kulikowska K., Zabawy muzyczne. Piosenki i tańce w przedszkolu i szkole, IWANOWSKI, Płock 2009

20.Kwiatkowska M. (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej, WSiP Warszawa 1988

21.Lenartowska J., Obrazki rytmiczne. Realizacja ruchowa utworów fortepianowych, Kraków PWM

22.Lewandowska K., Muzykoterapia dziecięca, Gdańsk 2007

23.Loba-Wilgocka U., Piosenki dla dzieci na cały rok, PAPILON, Poznań 2009

24.Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP Warszawa 1991

25.Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1988

26.Podolska B., Z muzyką w przedszkolu, wyd. drugie Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1987

27.Poussin Charlotte (tłumaczenie Katarzyna Skawran), Metoda Montessori naucz mnie robić to samodzielnie. Wprowadzenie dla rodziców, Wydawnictwo RM Warszawa 2017.

28.Smoczyńska-Nachtman U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1978, 1992

29.Smoczyńska-Nachtman U., Rozśpiewane przedszkole, WSiP, Warszawa 1982

30.Smoczyńska-Nachtman U., Podajmy sobie ręce, WSiP Warszawa 1989

31.Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, WSiP Warszawa 1992

32.Smoczyńska-Nachtman U., Zabawy i ćwiczenia przy muzyce, COK, Warszawa 1982

33.Smoczyńska-Nachtman U., Piosenki na słońce i na deszcz (śpiewnik na jednogłosowy chór dziecięcy), Warszawa 1989

34.Twardowska A., Próchniewicz W., Wesołe instrumenty, Warszawa 2006

35.Warner P., Baw się i ucz się przedszkolaku

36.Wiśnios J, Bajka o instrumentach muzycznych, Kraków 2005

Efekty uczenia się:

Wiedza

K1_W04Zna repertuar muzyczny stanowiący podstawę kształcenia muzycznego w szkole

K1_W16Zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych oraz wychowawczych do pracy, w których uzyskuje przygotowanie

K1_W18Posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych, ich praktyczne zastosowanie dające kwalifikacje do edukacji muzycznej na poziomie przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz szkolnym

do drugiego etapu edukacyjnego włącznie

K1_W20Zna szczegółowe cechy rozwoju dziecka w I i II etapie edukacyjnym (ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz posiada wiedzę z zakresu podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji

K1_W22Posiada wiedzę z zakresu wychowania, kształcenia oraz dydaktyki i szczegółowej metodyki edukacji muzycznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu

K1_W26Posiada wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność oraz postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności związane z zawodem nauczyciela

Umiejętności

K1_U18Wykorzystuje flety proste, instrumenty Orffa, wybrane instrumenty perkusyjne i klawiszowe instrumenty

(elektroniczne, akustyczne) w pracy dydaktycznej

K1_U30Wykorzystuje wiedzę w celu prognozowania zachowań dziecka w określonych sytuacjach

K1_U32Potrafi ocenić i dobrać skuteczne, efektywne metody, procedury oraz dobre praktyki do realizacji zadań dydaktycznych na I i II etapie edukacyjnym

K1_U33Potrafi zaprojektować i realizować działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze na I i II etapie edukacyjnym

Kompetencje społeczne

K1_K21Doskonali kompetencje pedagogiczne korzystając ze źródeł internetowych i multimediów

K1_K25Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów

Metody i kryteria oceniania:

Stopień osiągnięcia efektów oceniany będzie według następujących zadań:

- Aktywność i obecność na zajęciach obowiązkowa

- Egzamin pisemny (3 pytania z całości przerobionego materiału)

+ praca z 2 książkami:

1. Klim-Klimaszewska A., Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa, Instytut Wydawniczy ERICA, Warszawa 2012 lub komputer (w/w książka w pdf)

2. Bonna B., Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

Uzyskanie zaliczenia z przedmiotu Metodyka muzyki w nauczaniu przedszkolnym możliwe jest po przeprowadzonej i zaliczonej praktyce pedagogicznej w zakresie Metodyki muzyki w nauczaniu przedszkolnym

Zakres tematów:

1.Rys historyczny wychowania przedszkolnego w Polsce.

2.Współczesna koncepcja wychowania przedszkolnego w zreformowanym systemie edukacji narodowej. Cele wychowania przedszkolnego.

3.Rozwój fizyczny, motoryczny i psychiczny dziecka w wieku przedszkolnym. Rozwój muzyczny dzieci w wieku przedszkolnym.

4.Innowacje pedagogiczne w edukacji przedszkolnej. Renesans pedagogiki Marii Montessori - różne metody pracy z dziećmi w przedszkolu.

5.Metody wychowania muzycznego: metoda Emila Jaquesa-Dalcroze`a; zajęcia umuzykalniające metody Edwina E. Gordona; metoda aktywnego słuchania muzyki Batii Strauss.

6.Metody twórcze stosowane w przedszkolu: 1. Metoda ekspresji ruchowej Carla Orffa, 2. Metoda gimnastyki rytmicznej Alfreda i Marii Kniessów, 3. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, 4. Kinezjologia edukacyjna Paula E. Dennisona, 5. Joga, 6. Metoda Marianne i Christophera Knillów, 7. Metoda opowieści ruchowej Józefa Gotfryda Thulina, 8. Eurytmia wg Rudolfa Steinera, 9.Aerobik.

7.Innowacyjna forma wyrazu artystycznego – teatr. Innowacyjne metody: drama, bajkoterapia, muzykoterapia, relaksacja. Techniki relaksacyjne.

8.Metody i formy pracy przedszkola

9.Twórcza, swobodna aktywność dzieci w wieku przedszkolnym: 1. Metoda projektów, 2. Konstruowanie gier planszowych, 3. Techniki Celestyna Freineta, 4. Metoda Marii Montessori

10.Innowacyjne rozwiązania metodyczne w przedszkolu

11.Przygotowanie muzyczne przyszłych nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 14:30 - 15:15, sala 220
Beata Kamińska-Kłos 19/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)