Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Franczyk A., Krajewska K. (2007), Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków: Wydawnictwo „Impuls”.
Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Opisy kliniczne i wskazówki diagnostyczne (2000). Rozdział V, Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne "Vesalius" Instytut Psychiatrii i Neurologii, Kraków-Warszawa.
Kielin J. (2007), Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych, Gdańsk: GWP.
Morrison J. (2016) DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Psychiatria dzieci i młodzieży, red. I. Namysłowska (2015), Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Część kloiniczna rozdziały 7- 19.
Pytlarczyk J. (2007), Diagnoza rozwoju dziecka podstawą planowania procesu edukacyjnego w przedszkolu i szkole, Warszawa: Wydawnictwo „JUKA”.
Rekomendowane programy profilaktyki uzależnień (2016). Warszawa, Fundacja Praesterno.
Zabłocka M., (2009), Diagnozowanie rodzinnych uwarunkowań nieśmiałości, W: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Cz. 1, Warszawa: Wydawnictwo PARPAMEDIA, ss. 149-168.
Wybrane artykuły z czasopism „Remedium”, "Wychowanie na Co dzień" , „Świat Problemów”. „Medycyna Wieku Rozwojowego”.
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami metody problemowe
|
Metody dydaktyczne - inne: |
analiza dokumentów, praca z tekstem, artykułem, książką, praca w parach, praca w grupach, odgrywanie scenek
|
Literatura: |
Grzelak J., Sochocki M. (2001) Ewaluacja profilaktyki problemów dzieci i młodzieży. Warszawa: Pracownia Profilaktyki Problemowej – Zeszyt 1 (3), część 1.
Jarczyńska J. (2010),Wspomaganie rozwoju dzieci z ADHD w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym: przegląd metod, technik i programów. W: M. Deptuła (2010) Profilaktyka w grupach ryzyka. Część 2: Działania, ss. 105-126.
Kozłowska A. (2005) Zaburzenia życia uczuciowego dziecka problemem rodziny. Jak pomóc rodzinie i dziecku?, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, rozdz. 1, 2, 4, 5, 6.
Szymańska J.(2002) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Wyd. CMPP-P, rozdział V.
Ostaszewski K. (2003) Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa: Wydawnictwo Scholar, rozdział 4.
Okulicz-Kozaryn K., Borucka A. (2000) Opracowywanie i ewaluacja programów promocji zdrowia psychicznego na przykładzie programu wczesnej profilaktyki alkoholowej. „Medycyna Wieku Rozwojowego” IV, Suplement 1 do nr 4.
|
Efekty uczenia się: |
W01 - Student posiada wiedzę na temat tworzenia przez logopedę w miejscu pracy- zwłaszcza w przedszkolu i w szkole podstawowej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rozumie istotę promocji i ochrony zdrowia uczniów. Posiada wiedzę o kształtowaniu u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wie, w jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w relacji z nimi w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych (K_W07);
W02 - Student posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej (K_W09);
W03 - Student posiada wiedzę o profilaktyce w szkole jako części procesu wychowania. Zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, grupy ryzyka, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność). Posiada wiedzę o konstruowaniu klasowych i szkolnych programów profilaktycznych (K_W20).
U01 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad i uwzględnia je w krytycznej analizie wybranego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (K_U23);
U02 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem poziomu profilaktyki, do których one należą (K_U25);
- K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole (K_K11).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Student w oparciu o przekazaną wiedzę ma wykładach i konwersatoriach na temat kluczowych elementów programu profilaktycznego
oraz przeczytaną literaturę dokonuje krytycznej analizy wybranego szkolnego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i/lub wczesnoszkolnym.
Student opracowuje w parze/ grupie i przedstawia na zajęciach na forum grupy prezentację multimedialną poświęconą wybranemu
dziecięcemu zaburzeniu: eksternalizacyjnemu lub internalizacyjnemu charakteryzując jego specyfike, uwarunkowania, czynniki ryzka, możliwe sposoby diagnozowania tego zaburzenia oraz wspomagania rozwoju dzieci prezentujących dane zaburzenie - przegląd programów profilaktycznych i metod wspomagania rozwoju.
|
Zakres tematów: |
1. Podstawy teoretyczne i metodyczne prowadzenia zajęć wychowawczo-profilaktycznych w grupach dzieci. Etyczne aspekty w pracy pedagoga /wychowawcy.
2. Proces komunikacji interpersonalnej - ćwiczenia dotyczące rozwijania technik aktywnego słuchania i unikania blokad utrudniających prawidłową komunikację.
3. Budowa programu profilaktycznego - kluczowe elementy niezbędne dla prawidłowej konstrukcji klasowych i szkolnych programów profilaktycznych. Standardy jakości programów profilaktycznych.
4. Prezentacja wybranych scenariuszy zajęć wychowawczo-profilaktycznych adresowanych do grup dzieci i młodzieży szkolnej - krytyczna analiza.
|