Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terenowe ścieżki edukacyjne 1000-PPT36TEŚE-SP
Laboratorium (LAB) Semestr letni 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: - K. Becmer, S. Burak, T. Chrzanowski, T. Maresz, W. Puchacz, T. Załuski, Przyrodnicza ścieżka dydaktyczna - Informator i materiały dydaktyczne + Folder, Przysiek 1996.
- W. Bykowski, Okolice Torunia i Bydgoszczy: rowerem górskim po pieszych szlakach turystycznych, Bydgoszcz 2006.
- M. Dąbrowa, B. Meisner, Lekcje historii na ulicach Krakowa, Kraków 1988.
- Jak kreować tożsamość lokalną. Materiały pomocnicze dla nauczycieli szkół wrocławskich i dolnośląskich, red. S. Drewniak, Wrocław 1998.
- D. Kunicki, Znam swoje miasto, znam swoją dzielnicę, „Wychowanie na co dzień” 2001, nr 6, wkładka s. I.
- T. Maresz, Edukacja historyczna we współczesnej szkole polskiej a kształtowanie tożsamości narodowej i regionalnej, [w:] Kreowanie tożsamości szkoły, t. 2 – Konteksty historyczne, społeczno-kulturalne, edukacyjne, red. K. Chałas, B. Komorowska, Lublin 2009, s. 99-105.
- T. Maresz, Edukacja regionalna - zajęcia w terenie a karty pracy, [w:] Region w edukacji historycznej. Nauka – Doradztwo – Praktyka, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2005, s. 288-291.
- T. Maresz, Edukacja terenowa w edukacji programu nauczania historii, [w:] Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, red. Z. Biegański, T. Maresz, Toruń 2012, s. 57-75.
- T. Maresz, Regionalizm na lekcjach historii – o tym, jak można uczyć historii regionu nie tylko w ławce szkolnej, [w:] Demokracja i samorządność na Kujawach i Pomorzu w dobie nowożytnej, red. Z. Biegański, W. Jastrzębski, Prace Komisji Historii BTN, t. XVIII, Bydgoszcz 2004, s. 313-317.
- T. Maresz, Toruń i wybitni torunianie. O tym, jak miasto szanuje pamięć o swoich mieszkańcach, [w:] Z Żywca do Opola. Góral z urodzenia, opolanin z wyboru, red. B. Kubis, Opole 2011, s. 315-322.
- T. Maresz, «Toruń na dotyk». Kultura materialna ogniwem w edukacji historycznej, [w:] Edukacja – Kultura – Społeczeństwo, red. G. Pańko, B. Techmańska, M. Zawadka, t. II: Kultura 2010, red. B. Techmańska, M. Zawadka, Opole – Wrocław – Lubin 2011, s. 152-173.
- T. Maresz, Warto pamiętać o historii swojego miasta – Człuchowa, nie tylko w rocznice wielkich wydarzeń, „Szkice Człuchowskie”, t. VII,
z. 14-15, Człuchów 2012, s. 129-140.
- T. Maresz, B. Tarnowska: Terenowa edukacja środowiskowa na trasie ścieżki przyrodniczej – Blok humanistyczny (sześć zeszytów), Przysiek 2001
(wyd. IV 2004).
- Architektura malowana, architektura rzeczywista, miasto z epoki Leona Wyczółkowskiego, red. D. Bręczewska-Kulesza, Bydgoszcz 2012.
- K. Borucki, Tablice pamiątkowe Bydgoszczy, Bydgoszcz 1963.
- Bydgoszcz: miasto wielu kultur i narodowości, red. K. Grysińska, W. Jastrzębski, A.S. Kotowski, Bydgoszcz 2009.
- Bydgoszcz w blasku symboli – tom II: seria Bydgoszcz miasto na Kujawach, red. J. Derenda, Bydgoszcz 2008.
- A.S. Dyszak, Jak mówili bydgoszczanie: mały słownik gwary bydgoskiej, Bydgoszcz 2008.
- M. Guzek, Filmowa Bydgoszcz 1896-1939, Bydgoszcz 2004.
- G.T. Henner, Stara Bydgoszcz w pieśni, Bydgoszcz 1924.
- Historia Bydgoszczy, red. M. Biskup, Bydgoszcz: t. 1 – 1991;
t. 2, cz. 1 – 1999; t. 2, cz.2. – 2004.
- R. Kuczma, Stara Bydgoszcz: od dworca kolejowego do Starego Miasta: Rajmund Kuczma ujawnia swoje zbiory i w towarzystwie fotomana oprowadza po mieście, Bydgoszcz 1999.
- Polszczyzna bydgoszczan, red. M. Święcicka, t. 1-5, Bydgoszcz 2003-2011.
- Piękna stara Bydgoszcz, t. I: seria Bydgoszcz miasto na Kujawach,
red. J. Derenda, Bydgoszcz 2006.
- E. Puls, Projekt «Bydgoszcz – moja mała ojczyzna» a integracja międzyprzedmiotowa w szkole podstawowej i w gimnazjum, [w:] Korelacja – integracja wiedzy – szansa dla ucznia, red, G. Pańko, J. Wojdon, Wrocław 2006, s. 87-100.
- Słownik pisarzy regionu bydgoskiego, oprac. J. Pszenna, A. Walukiewicz, Bydgoszcz 2008.
- A. Wysocka, Architektura i urbanistyka Bydgoszczy w dwudziestoleciu międzywojennym, Lublin 2015.
- Zabytki architektury województwa bydgoskiego, red. Z. Ciara, Bydgoszcz 1974.
- Kujawsko-pomorska biblioteka cyfrowa: http://kpbc.umk.pl/dlibra
- Pamięć bydgoszczan, http://pamiecbydgoszczan.ukw.edu.pl/
- Szlaki pamięci, http://www.szlakipamieci.kujawsko-pomorskie.pl

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: ─ pokaz,
─ pogadanka,
─ metoda projektu

W warunkach pandemicznych - możliwość zajęć zdalnych na MS Teams lub moodle

Literatura:

- K . Becmer, Jak organizować terenowe ścieżki dydaktyczne?, Przysiek 2000.

- E. Brzezińska, Spacerkiem po mojej miejscowości: propozycja zajęć integrujących różne dziedziny wiedzy, „Biblioteka w Szkole” 2001, nr 4, s. 12-13.

- Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. S. Bednarek, Wrocław 1999.

- Historia i kultura regionalna w edukacji dzieci, młodzieży, dorosłych w Siedlcach, red. M. Bednarzak-Libera, Siedlce 2007.

- K. Kossak-Główczewski, Edukacja regionalna – pytania o realizację, [w:] Edukacja wobec zmiany społecznej, red. J. Brzeziński, L. Witkowski, Poznań-Toruń 1994.

- T. Maresz, Edukacja terenowa w edukacji programu nauczania historii, [w:] Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, red. Z. Biegański, T. Maresz, Toruń 2012, s. 57-75.

- E. Mazurek, W. Silezin, Jak przeprowadzać lekcje w terenie? Pigułka informacyjna z przykładami dla nauczycieli, którym bliska jest edukacja ekologiczna, Kraków 2008, s. 13-14.

- N. Niestolik, Wzbogacanie edukacji regionalnej, „Wiadomości Historyczne” 2005, nr 2, s. 34-41.

- Piękno użyteczne czy piękno ginące. Informator o realizacji programu Ministerstwa Kultury i Sztuki «Ginące zawody», red. B. Kopczyńska-Jaworska, M. Niewiadomska-Rudnicka, Łódź 1997.

- Region, tożsamość, edukacja, red. J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki, Białystok 2005.

- I. Skowron-Jędralska, Dziedzictwo kulturowe w regionie, „Życie Szkoły” 2004, nr 4, s. 30-34.

- B. Sopot-Zembok, H. Nocoń, Edukacja regionalna, „Edukacja i Dialog” 1998, nr 7, s. 59-62.

- S. Taboł, Renesans edukacji regionalnej, „Edukacja i Dialog” 2006, nr 4, s. 21-26.

- A. Zellma, Realizacja edukacji regionalnej w toku zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, „Wychowanie na co dzień” 2001, nr 4/5, s. 36-39.

Efekty uczenia się:

WIEDZA– student:

W01 wyjaśnia różnicę między ścieżką edukacyjną a terenową ścieżką dydaktyczną ( K_W01)

W02 charakteryzuje etapy projektowania terenowych ścieżek dydaktycznych ( K_W01)

W03 wymienia i opisuje rodzaje terenowych ścieżek dydaktycznych ( K_W02)

UMIEJĘTNOŚCI– student:

U01 pracuje w zespole opracowującym koncepcję i dokumentację terenowej ścieżki dydaktycznej; rzetelnie i samodzielne wykonuje zadania podjęte w ramach wspólnego przedsięwzięcia ( K_U07)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student:

K01 przestrzega przyjętych w kontrakcie reguł pracy zespołowej (K_ K05)

K02 projektuje ścieżkę dydaktyczną uwzględniając bezpieczeństwo uczestników prowadzonych w oparciu o nią warsztatów terenowych (K_ K05)

Metody i kryteria oceniania:

Opracowanie koncepcji i dokumentacji trasy ścieżki dydaktyczno-promocyjnej w terenie oraz przeprowadzanie w oparciu o nią warsztatów dla Koleżanek i Kolegów na roku

Ocenie podlegają:

- aktywność na zajęciach (ćwiczenia)

- koncepcja trasy

- opracowanie dokumentacji trasy ścieżki dydaktyczno-promocyjnej w terenie

- wartość merytoryczna dokumentacji i zadań „ przypisanych” poszczególnym przystankom na trasie ścieżki

─ prezentacja multimedialna

W sytuacji trudnej studenta - braku możliwości udziału w zajęciach w trybie stacjonarnym, możliwość zdalnego zaliczenia zadań

Zakres tematów:

- Edukacja regionalna, edukacja terenowa

- Ścieżki dydaktyczne w terenie

- Cel tworzenia ścieżek dydaktycznych

- Cele edukacyjne realizowane w terenie

- Jak organizować terenowe ścieżki dydaktyczne?

- Zasady korzystania ze ścieżki dydaktycznej

- Realizacja zajęć w terenie

- Przykład zadań na stanowisku (przystanku) ścieżki dydaktycznej

- Przykład karty ćwiczeniowej zajęć terenowych

- Projektowanie ścieżki dydaktycznej

- Ciekawe szlaki terenowej edukacji historycznej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 12:45 - 14:15, (sala nieznana)
Teresa Maresz 4/5 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)