Terenowe ścieżki edukacyjne 1000-PPT36TEŚE-SP
Laboratorium (LAB)
Semestr letni 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | - K. Becmer, S. Burak, T. Chrzanowski, T. Maresz, W. Puchacz, T. Załuski, Przyrodnicza ścieżka dydaktyczna - Informator i materiały dydaktyczne + Folder, Przysiek 1996. - W. Bykowski, Okolice Torunia i Bydgoszczy: rowerem górskim po pieszych szlakach turystycznych, Bydgoszcz 2006. - M. Dąbrowa, B. Meisner, Lekcje historii na ulicach Krakowa, Kraków 1988. - Jak kreować tożsamość lokalną. Materiały pomocnicze dla nauczycieli szkół wrocławskich i dolnośląskich, red. S. Drewniak, Wrocław 1998. - D. Kunicki, Znam swoje miasto, znam swoją dzielnicę, „Wychowanie na co dzień” 2001, nr 6, wkładka s. I. - T. Maresz, Edukacja historyczna we współczesnej szkole polskiej a kształtowanie tożsamości narodowej i regionalnej, [w:] Kreowanie tożsamości szkoły, t. 2 – Konteksty historyczne, społeczno-kulturalne, edukacyjne, red. K. Chałas, B. Komorowska, Lublin 2009, s. 99-105. - T. Maresz, Edukacja regionalna - zajęcia w terenie a karty pracy, [w:] Region w edukacji historycznej. Nauka – Doradztwo – Praktyka, red. S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek, Toruń 2005, s. 288-291. - T. Maresz, Edukacja terenowa w edukacji programu nauczania historii, [w:] Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, red. Z. Biegański, T. Maresz, Toruń 2012, s. 57-75. - T. Maresz, Regionalizm na lekcjach historii – o tym, jak można uczyć historii regionu nie tylko w ławce szkolnej, [w:] Demokracja i samorządność na Kujawach i Pomorzu w dobie nowożytnej, red. Z. Biegański, W. Jastrzębski, Prace Komisji Historii BTN, t. XVIII, Bydgoszcz 2004, s. 313-317. - T. Maresz, Toruń i wybitni torunianie. O tym, jak miasto szanuje pamięć o swoich mieszkańcach, [w:] Z Żywca do Opola. Góral z urodzenia, opolanin z wyboru, red. B. Kubis, Opole 2011, s. 315-322. - T. Maresz, «Toruń na dotyk». Kultura materialna ogniwem w edukacji historycznej, [w:] Edukacja – Kultura – Społeczeństwo, red. G. Pańko, B. Techmańska, M. Zawadka, t. II: Kultura 2010, red. B. Techmańska, M. Zawadka, Opole – Wrocław – Lubin 2011, s. 152-173. - T. Maresz, Warto pamiętać o historii swojego miasta – Człuchowa, nie tylko w rocznice wielkich wydarzeń, „Szkice Człuchowskie”, t. VII, z. 14-15, Człuchów 2012, s. 129-140. - T. Maresz, B. Tarnowska: Terenowa edukacja środowiskowa na trasie ścieżki przyrodniczej – Blok humanistyczny (sześć zeszytów), Przysiek 2001 (wyd. IV 2004). - Architektura malowana, architektura rzeczywista, miasto z epoki Leona Wyczółkowskiego, red. D. Bręczewska-Kulesza, Bydgoszcz 2012. - K. Borucki, Tablice pamiątkowe Bydgoszczy, Bydgoszcz 1963. - Bydgoszcz: miasto wielu kultur i narodowości, red. K. Grysińska, W. Jastrzębski, A.S. Kotowski, Bydgoszcz 2009. - Bydgoszcz w blasku symboli – tom II: seria Bydgoszcz miasto na Kujawach, red. J. Derenda, Bydgoszcz 2008. - A.S. Dyszak, Jak mówili bydgoszczanie: mały słownik gwary bydgoskiej, Bydgoszcz 2008. - M. Guzek, Filmowa Bydgoszcz 1896-1939, Bydgoszcz 2004. - G.T. Henner, Stara Bydgoszcz w pieśni, Bydgoszcz 1924. - Historia Bydgoszczy, red. M. Biskup, Bydgoszcz: t. 1 – 1991; t. 2, cz. 1 – 1999; t. 2, cz.2. – 2004. - R. Kuczma, Stara Bydgoszcz: od dworca kolejowego do Starego Miasta: Rajmund Kuczma ujawnia swoje zbiory i w towarzystwie fotomana oprowadza po mieście, Bydgoszcz 1999. - Polszczyzna bydgoszczan, red. M. Święcicka, t. 1-5, Bydgoszcz 2003-2011. - Piękna stara Bydgoszcz, t. I: seria Bydgoszcz miasto na Kujawach, red. J. Derenda, Bydgoszcz 2006. - E. Puls, Projekt «Bydgoszcz – moja mała ojczyzna» a integracja międzyprzedmiotowa w szkole podstawowej i w gimnazjum, [w:] Korelacja – integracja wiedzy – szansa dla ucznia, red, G. Pańko, J. Wojdon, Wrocław 2006, s. 87-100. - Słownik pisarzy regionu bydgoskiego, oprac. J. Pszenna, A. Walukiewicz, Bydgoszcz 2008. - A. Wysocka, Architektura i urbanistyka Bydgoszczy w dwudziestoleciu międzywojennym, Lublin 2015. - Zabytki architektury województwa bydgoskiego, red. Z. Ciara, Bydgoszcz 1974. - Kujawsko-pomorska biblioteka cyfrowa: http://kpbc.umk.pl/dlibra - Pamięć bydgoszczan, http://pamiecbydgoszczan.ukw.edu.pl/ - Szlaki pamięci, http://www.szlakipamieci.kujawsko-pomorskie.pl |
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne warsztaty zajęcia realizowane innymi metodami |
Metody dydaktyczne - inne: | ─ pokaz, ─ pogadanka, ─ metoda projektu W warunkach pandemicznych - możliwość zajęć zdalnych na MS Teams lub moodle |
Literatura: |
- K . Becmer, Jak organizować terenowe ścieżki dydaktyczne?, Przysiek 2000. - E. Brzezińska, Spacerkiem po mojej miejscowości: propozycja zajęć integrujących różne dziedziny wiedzy, „Biblioteka w Szkole” 2001, nr 4, s. 12-13. - Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, red. S. Bednarek, Wrocław 1999. - Historia i kultura regionalna w edukacji dzieci, młodzieży, dorosłych w Siedlcach, red. M. Bednarzak-Libera, Siedlce 2007. - K. Kossak-Główczewski, Edukacja regionalna – pytania o realizację, [w:] Edukacja wobec zmiany społecznej, red. J. Brzeziński, L. Witkowski, Poznań-Toruń 1994. - T. Maresz, Edukacja terenowa w edukacji programu nauczania historii, [w:] Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, red. Z. Biegański, T. Maresz, Toruń 2012, s. 57-75. - E. Mazurek, W. Silezin, Jak przeprowadzać lekcje w terenie? Pigułka informacyjna z przykładami dla nauczycieli, którym bliska jest edukacja ekologiczna, Kraków 2008, s. 13-14. - N. Niestolik, Wzbogacanie edukacji regionalnej, „Wiadomości Historyczne” 2005, nr 2, s. 34-41. - Piękno użyteczne czy piękno ginące. Informator o realizacji programu Ministerstwa Kultury i Sztuki «Ginące zawody», red. B. Kopczyńska-Jaworska, M. Niewiadomska-Rudnicka, Łódź 1997. - Region, tożsamość, edukacja, red. J. Nikitorowicz, D. Misiejuk, M. Sobecki, Białystok 2005. - I. Skowron-Jędralska, Dziedzictwo kulturowe w regionie, „Życie Szkoły” 2004, nr 4, s. 30-34. - B. Sopot-Zembok, H. Nocoń, Edukacja regionalna, „Edukacja i Dialog” 1998, nr 7, s. 59-62. - S. Taboł, Renesans edukacji regionalnej, „Edukacja i Dialog” 2006, nr 4, s. 21-26. - A. Zellma, Realizacja edukacji regionalnej w toku zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, „Wychowanie na co dzień” 2001, nr 4/5, s. 36-39. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA– student: W01 wyjaśnia różnicę między ścieżką edukacyjną a terenową ścieżką dydaktyczną ( K_W01) W02 charakteryzuje etapy projektowania terenowych ścieżek dydaktycznych ( K_W01) W03 wymienia i opisuje rodzaje terenowych ścieżek dydaktycznych ( K_W02) UMIEJĘTNOŚCI– student: U01 pracuje w zespole opracowującym koncepcję i dokumentację terenowej ścieżki dydaktycznej; rzetelnie i samodzielne wykonuje zadania podjęte w ramach wspólnego przedsięwzięcia ( K_U07) KOMPETENCJE SPOŁECZNE – student: K01 przestrzega przyjętych w kontrakcie reguł pracy zespołowej (K_ K05) K02 projektuje ścieżkę dydaktyczną uwzględniając bezpieczeństwo uczestników prowadzonych w oparciu o nią warsztatów terenowych (K_ K05) |
Metody i kryteria oceniania: |
Opracowanie koncepcji i dokumentacji trasy ścieżki dydaktyczno-promocyjnej w terenie oraz przeprowadzanie w oparciu o nią warsztatów dla Koleżanek i Kolegów na roku Ocenie podlegają: - aktywność na zajęciach (ćwiczenia) - koncepcja trasy - opracowanie dokumentacji trasy ścieżki dydaktyczno-promocyjnej w terenie - wartość merytoryczna dokumentacji i zadań „ przypisanych” poszczególnym przystankom na trasie ścieżki ─ prezentacja multimedialna W sytuacji trudnej studenta - braku możliwości udziału w zajęciach w trybie stacjonarnym, możliwość zdalnego zaliczenia zadań |
Zakres tematów: |
- Edukacja regionalna, edukacja terenowa - Ścieżki dydaktyczne w terenie - Cel tworzenia ścieżek dydaktycznych - Cele edukacyjne realizowane w terenie - Jak organizować terenowe ścieżki dydaktyczne? - Zasady korzystania ze ścieżki dydaktycznej - Realizacja zajęć w terenie - Przykład zadań na stanowisku (przystanku) ścieżki dydaktycznej - Przykład karty ćwiczeniowej zajęć terenowych - Projektowanie ścieżki dydaktycznej - Ciekawe szlaki terenowej edukacji historycznej |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda środa, 12:45 - 14:15,
(sala nieznana)
|
Teresa Maresz | 4/5 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.