Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna 1100-P1PO-NP
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (2012). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Hock, R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP.
Nęcka, E. (red.). (2008). Trening twórczości. Sopot: GWP.
Sybilski, Z. (2000). (red.). Psychologia nie dla psychologów. Bydgoszcz: AB.
Sygit-Kowalkowska, E. (2014). Radzenie sobie ze stresem jako zachowanie zdrowotne człowieka – perspektywa psychologiczna. Hygeia Public Health, 49(2), 202-208.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody dyskusyjne
metody kooperatywne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
Literatura:

Boral, B., Boral, T. (2013). Techniki zapamiętywania. Warszawa: Samo Sendo Edgard.

Buzan, T. (2014). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Łódź: Wydawnictwo Aha.

deCatanzaro, D.A. (2003). Motywacje i emocje. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Doliński, D., Strelau, J. (2016) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I-II. Gdańsk: GWP.

Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN.

Kunat, B. (2015). Pasja jako kategoria badawcza - w świetle dualistycznego modelu R.J. Vallerand'a. Psychologia Wychowawcza, (8), 31-41.

Mudło-Głagolska, K. (2019). Charakterystyka pasji a okres rozwoju człowieka – badania poprzeczne, Psychologia Rozwojowa, 24(4), 71–82. doi: 10.4467/20843879PR.19.023.11729

Mudło-Głagolska, K., Lewandowska, M., Kasprzak, E. (2019). Adaptacja i walidacja narzędzia do badania pasji harmonijnej i pasji obsesyjnej: Passion Scale Marsha i współpracowników. Przegląd Psychologiczny, 62(1), 41-58.

Tavris, C., Wade, C. (2017). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka.

Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

W1. Student potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia z psychologii ogólnej, jak emocje, motywacje, stres, procesy poznawcze, twórczość oraz umie wymienić podstawowe teorie psychologiczne z tego zakresu (K_W04; K_W09)

Umiejętności

U1. Student umie interpretować zachowania ludzi i elementy rzeczywistości z punktu widzenia psychologii (K_U08)

U2. Student potrafi wyszukiwać tematy istotne dla psychologii w życiu codziennym (K_U08; K_U14; K_U16)

Kompetencje

K1. Student jest otwarty na wiedzę psychologiczną (K_K01)

K2. Student jest zdolny do samodzielnego poszukiwania rozwiązań problemów natury psychologicznej (K_K01; K_K02)

K3. Student uwrażliwia się na obserwację własnego funkcjonowania, pogłębia swój wgląd przez przykłady autoanalizy, przejawia myślenie krytyczne (K_K01)

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywny udział w zajęciach - wykonywanie przydzielonych zadań, odpowiadanie na zadane pytania, efektywna praca w grupach (U1-U2; K1-K3).

Kolokwium pisemne - pytania dotyczące treści zajęć oraz literatury przedmiotu (W1; U1; K2-K3).

Warunki prowadzenia zajęć i zaliczenia w okresie pandemii COVID-19: Zajęcia odbywają się z formie stacjonarnej, ewentualne zmiany wynikać będą z zaleceń zapobiegających rozprzestrzenianiu się wirusa.

Zakres tematów:

1. Organizacja zajęć: tematyka zajęć, warunki uzyskania zaliczenia z przedmiotu, przedstawienie kryteriów oceny wystąpień

2. Procesy poznawcze (percepcja, uwaga, pamięć, uczenie się jako zapamiętywanie informacji, funkcjonowanie pamięci, myślenie i rozwiązywanie problemów)

3. Procesy emocjonalne i motywacyjne (podział emocji, funkcje emocji, motywacja wewnętrzna a zewnętrzna)

4. Stres (znaczenie dla funkcjonowania, metody radzenia sobie)

5. Pasja (proces internalizacji pasji, pasja w rozwoju człowieka, konsekwencje pasji w różnych obszarach aktywności człowieka). Pozytywna edukacja

6. Twórczość: znaczenie kreatywności, zasady treningu twórczości

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, sobota (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 10:15, sala 133
Karolina Mudło-Głagolska 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)