Literatura uzupelniająca: |
Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M. (2012). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Hock, R. (2003). 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: GWP.
Nęcka, E. (red.). (2008). Trening twórczości. Sopot: GWP.
Sybilski, Z. (2000). (red.). Psychologia nie dla psychologów. Bydgoszcz: AB.
Sygit-Kowalkowska, E. (2014). Radzenie sobie ze stresem jako zachowanie zdrowotne człowieka – perspektywa psychologiczna. Hygeia Public Health, 49(2), 202-208.
|
Literatura: |
Boral, B., Boral, T. (2013). Techniki zapamiętywania. Warszawa: Samo Sendo Edgard.
Buzan, T. (2014). Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe. Łódź: Wydawnictwo Aha.
deCatanzaro, D.A. (2003). Motywacje i emocje. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Doliński, D., Strelau, J. (2016) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom I-II. Gdańsk: GWP.
Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: PWN.
Kunat, B. (2015). Pasja jako kategoria badawcza - w świetle dualistycznego modelu R.J. Vallerand'a. Psychologia Wychowawcza, (8), 31-41.
Mudło-Głagolska, K. (2019). Charakterystyka pasji a okres rozwoju człowieka – badania poprzeczne, Psychologia Rozwojowa, 24(4), 71–82. doi: 10.4467/20843879PR.19.023.11729
Mudło-Głagolska, K., Lewandowska, M., Kasprzak, E. (2019). Adaptacja i walidacja narzędzia do badania pasji harmonijnej i pasji obsesyjnej: Passion Scale Marsha i współpracowników. Przegląd Psychologiczny, 62(1), 41-58.
Tavris, C., Wade, C. (2017). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka.
Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2012). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza
W1. Student potrafi scharakteryzować podstawowe zagadnienia z psychologii ogólnej, jak emocje, motywacje, stres, procesy poznawcze, twórczość oraz umie wymienić podstawowe teorie psychologiczne z tego zakresu (K_W04; K_W09)
Umiejętności
U1. Student umie interpretować zachowania ludzi i elementy rzeczywistości z punktu widzenia psychologii (K_U08)
U2. Student potrafi wyszukiwać tematy istotne dla psychologii w życiu codziennym (K_U08; K_U14; K_U16)
Kompetencje
K1. Student jest otwarty na wiedzę psychologiczną (K_K01)
K2. Student jest zdolny do samodzielnego poszukiwania rozwiązań problemów natury psychologicznej (K_K01; K_K02)
K3. Student uwrażliwia się na obserwację własnego funkcjonowania, pogłębia swój wgląd przez przykłady autoanalizy, przejawia myślenie krytyczne (K_K01)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział w zajęciach - wykonywanie przydzielonych zadań, odpowiadanie na zadane pytania, efektywna praca w grupach (U1-U2; K1-K3).
Kolokwium pisemne - pytania dotyczące treści zajęć oraz literatury przedmiotu (W1; U1; K2-K3).
Warunki prowadzenia zajęć i zaliczenia w okresie pandemii COVID-19: Zajęcia odbywają się z formie stacjonarnej, ewentualne zmiany wynikać będą z zaleceń zapobiegających rozprzestrzenianiu się wirusa.
|
Zakres tematów: |
1. Organizacja zajęć: tematyka zajęć, warunki uzyskania zaliczenia z przedmiotu, przedstawienie kryteriów oceny wystąpień
2. Procesy poznawcze (percepcja, uwaga, pamięć, uczenie się jako zapamiętywanie informacji, funkcjonowanie pamięci, myślenie i rozwiązywanie problemów)
3. Procesy emocjonalne i motywacyjne (podział emocji, funkcje emocji, motywacja wewnętrzna a zewnętrzna)
4. Stres (znaczenie dla funkcjonowania, metody radzenia sobie)
5. Pasja (proces internalizacji pasji, pasja w rozwoju człowieka, konsekwencje pasji w różnych obszarach aktywności człowieka). Pozytywna edukacja
6. Twórczość: znaczenie kreatywności, zasady treningu twórczości
|