Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
dr hab. M. Żychowska, prof. uczelni
artykuły oryginalne z baz naukowych
dr hab. M. Zasada, prof. uczelni
1. Reed C.R., Reed W., Weissmuller J. Jr., (2008), Tarzan, My Father, Ecw Press, Toronto, Kanada.
2. Comaneci N., (2011), Letters to a Young Gymnast, Basic Books, N.Y., USA.
3. Merritt R., (2014), 66 faktów o sukcesie Nadii Comaneci – wszystko, co musisz wiedzieć o Nadii Comaneci, Portsmouth, USA.
4. Ali H.Y., (2017), At Home with Muhammad Ali, Transworld Publishers LTD, Londyn, U.K.
5. Hauser T., (2012), Muhammad Ali Thomas, Pavilion Books, Londyn, U.K.
6. Davis D., Waterman: The Life and Times of Duke Kahanamoku, (2018), University of Nebraska Press, USA.
7. Korbut O., White E.E., (1993), My Story:The Autobiography of Olga Korbut, Arrow Books, Londyn, U.K.
|
Metody dydaktyczne: |
wykład monograficzny wykład w toku problemowym
|
Metody dydaktyczne - inne: |
brak
|
Literatura: |
dr hab. M. Żychowska, prof. uczelni
1. Jan Górski, Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego Praca zbiorowa. PZWL Warszawa, 2019.
2. Artykuły naukowe.
dr hab. M. Zasada, prof. uczelni
1. Dziubiński Z., Jankowski K., (2015), Kultura fizyczna a polityk, AWF, Warszawa.
2. Dziubiński Z., Zbigniew Krawczyk Z., Lenartowicz M., red., (2019), Socjologia Kultury Fizycznej, AWF, Warszawa.
3. Jastrzębski W., (2005), Historia kultury fizycznej, UKW, Bydgoszcz.
4. Lipoński W., (2012), Historia sportu, PWN, Warszawa.
5. Lipoński W., (2020), Olimpizm dla każdego, AWF, Poznań.
|
Efekty uczenia się: |
W01 (K_W02)
W02 (K_W09)
W03 (K_W10)
|
Metody i kryteria oceniania: |
dr hab. M. Żychowska, prof. uczelni
Zaliczenie pisemne:
Na ocenę dst – student uzyska 60% punktów
Na ocenę dst plus – student uzyska 65-70% punktów
Na ocenę db – student uzyska 75% punktów
Na ocenę db plus student uzyska 80-90 punktów
Na ocenę bdb – student uzyska powyżej 90% punktów
dr hab. M. Zasada, prof. uczelni
Zaliczenie z oceną na podstawie przygotowania i terminowego przekazania w formie multimedialnej (PowerPoint) treści na temat dotyczący wybranych sylwetek sportowców (życie i kariera sportowa).
Rygor zaliczenia Ocenie poddaje się 5 następujących składowych ocenianych osobno w punktach:
• logiczny układ (struktura) pracy;
• treści odpowiadające tematowi w tym adekwatna literatura przedmiotu;
• poprawność języka opisu;
• charakter elementów graficznych (fotografie, zdjęcia, ryciny, tabele itp.);
• strona edytorska.
Każda składowa oceniana jest od 0 do 1 pkt. z uwzględnieniem podziału na ¼; ½, ¾ dobrej odpowiedzi. Stanowi to, że maksymalna ilość punktów wynosi 5. Podstawą zaliczenia jest uzyskanie minimalnej sumy pkt.: ocena dostateczna to 2¾ do 3 pkt. i odpowiednio; dostateczny plus (3½); dobry (3¾ do 4); dobry plus (4¼ do 4½); bardzo dobry (4¾ do 5 pkt.).
|
Zakres tematów: |
dr hab. M. Żychowska, prof. uczelni
1. Mechanizm skurczu mięśnia poprzecznie prążkowanego – uszkodzenia w obrębie struktur wynikające z nadmiernego wysiłku fizycznego.
2. Biochemiczne wskaźniki przetrenowania.
3. Reakcja układu immunologicznego na wysiłek fizyczny.
4. Adaptacja do wysiłku fizycznego w obrębie układu odpornościowego.
5. Reakcja układu hormonalnego na wysiłek fizyczny.
6. Adaptacja do wysiłku fizycznego w obrębie układu hormonalnego.
7. Adipokiny – rodzaje, działanie, zmiany w ekspresji wywołane wysiłkiem fizycznym.
dr hab. M. Zasada, prof. uczelni
1. Sport jako zjawisko kulturowe, społeczne i biologiczne.
2. Tendencje rozwoju sportu na przykładzie wybranych dyscyplin sportowych.
3. Sportowcy pamiętani, a nie przez wszystkich znani – historie najwybitniejszych przedstawicieli wybranych dyscyplin sportowych XIX-XX wieku (kariera sportowa i życie osobiste):
• Gimnastyka sportowa – Nadia Comaneci, Olga Korbut, Nikolai Andrianow, Zoltan Magyar.
• Pływanie (początki) – Matthew Webb, John Arthur Jarvis,
• Pływanie sportowe i surfing – Duke Kahanamoku, Johnny Weissmuller, Mark Spitz.
• Pięściarstwo – Muhammad Ali.
|