Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Instrument główny 1600-EA11IG-SP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Literatura teoretyczna:
Fortepian:
S. Bruhn – Przewodnik interpretacji pianistycznej, Katowice 1998
H. Neuhaus – Sztuka pianistyczna, Kraków 1970
M.Preushoff-Kaźmierczakowa, Fortepian dla najmłodszych – metodyka nauczania początkowego, Poznań 1994

Skrzypce/altówka:
Z.Feliński- Współczesne problemy dydaktyki skrzypcowej
Z.Feliński i H.Gaertner- Fizjologia gry skrzypcowej cz.I
C.Flesch - Sztuka gry skrzypcowej
F.A. Steinhausen- Fizjologia prowadzenia smyczka
T.Wroński - Zagadnienia gry skrzypcowej
A.Cofalik - Skrzypcowe ABC

Perkusja:
1. Włodzimierz Kotoński - "Leksykon współczesnej perkusji"
2. Adam Polachowski - "Szkoła gry na werblu"
3. Hubert Rutkowski - "Perkusja - ucz się samodzielnie"

Akordeon:
1. J. Dastych, S. Galas, J. Powroźniak, W. L. Puchnowski - „Akordeon od a do z”
2. E. Rosińska - „Panorama polskiej twórczości akordeonowej”

Kontrabas:
T. Pelczar – Kontrabas od A do Z
B. Schaefer – Dzieje Muzyki
B. Śmiechowski-Z muzyką przez wieki i kraje. Historia muzyki
A. Schmidt – Historia Jazzu
D. Terefenko – Teoria Jazzu


Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody nauczania ruchu
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Zajęcia praktyczne obejmują różne elementy metod dydaktycznych
w zależności od problematyki zagadnienia, tj.: pokaz, prezentacja, objaśnienie, wykład, dyskusja, porównanie, samokrytyka wykonania, konfrontacja. Celowanie w metodę odbywa się na bieżąco w celu aktywizowania studenta do samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków do dalszej pracy.
Utrzymywanie kontaktu z grupą za pomocą systemu informatycznego. Przekazywanie treści i materiałów dydaktycznych, w tym nut i plików muzycznych, z wykorzystaniem technologii informatycznych.
Prowadzenie zajęć w trybie zdalnym z wykorzystaniem adekwatnych platform edukacyjnych.
Literatura:

Dobór repertuaru jest w sposób przemyślany dostosowany do stopnia zaawansowania danego studenta i jego aktualnych możliwości.

Fortepian:

J. Garścia - Abecadło

M. Grzebalska - Krasnoludki grają na fortepianie

M. Preuschoff-Kaźmierczakowa - Fortepian dla najmłodszych

H. Lachertowa , G. Stempniowa - Nuta, dźwięk, klawisz

B. Bartók – Pierwsze chwile przy fortepianie

H. Gnesina – Elementarz muzyczny

S. Majkapar – Pierwsze kroki. Zbiór utworów na 4 ręce

A. Różycki – ABC na fortepian

W. Markiewiczówna – „Do, re, mi…”

E. Altberg – Wybór utworów z XVII i XVIII wieku

J. Hofmann, A. Rieger – Dawne tańce i melodie cz. I, II , III

Z. Śliwiński – Z dawnych wieków

J. S. Bach – Łatwe utwory, Drobne utwory

J.S. Bach – Inwencje dwugłosowe

J.S. Bach – Małe preludia

D. Cimarosa – Sonaty (wybór)

J. Hoffman, A. Rieger – Wybrane sonatiny

S. Raube – Sonatiny na fortepian 1, 2

F. Kuhlau – Sonatiny

J. Duvernoy – Etiudy elementarne op. 7

H. Gnesina – 23 małe etiudy dla początkujących

L. Schytte – 25 łatwych etiud op.108

L. Schytte – Etiudy op.106

D. Wiłkomirska – Etiudy dla początkujących

A. Różycki – Wybór etiud op.7, op.12

D. Wiłkomirska – Etiudy dla początkujących

W. Sawicka, G. Stempniowa – Etiudy na fortepiano 1,2,3,4,5,6

J. B. Cramer – Etiudy (wybór)

H. Berens – Najnowsza szkoła biegłości op.61

S. Heller – Etiudy op. 45, 46 i 47

C. Czerny – Pierwszy nauczyciel op.599

J.F. Burgmüller – Etiudy op. 100

F. le Couppey – Elementarz op. 17

H. Lemoine – Etiudy dziecięce op. 37

D. Wiłkomirska – Wybór etiud na podwójne dźwięki

J. Garścia – Ikebana

A. Greczaninow – Album dla młodzieży op.98

A. Greczaninow – Szklane perły op. 123

A. Greczaninow – Album dziadunia op. 119

W. Lutosławski – Melodie ludowe

S. Prokofiew – Muzyka dziecięca op.65

A. Chaczaturian – Album dziecięcy cz. I

A. Cwojdziński – Obrazki wyczarowane dźwiękami

G. Miśkiewicz – Zbiorek utworów dziecięcych na fortepian

F. Rybicki – Zaczynam grać, Już gram

E. Altberg – Czytanki muzyczne na fortepian 1,2,3

S. Majkapar – Biriulki op.28

T. Kassern – Słodki kramik

R. Schumann – Album dla młodzieży op. 68

P. Czajkowski - Album dla młodzieży op. 39.

P. Czajkowski – Pory roku

M. Magin – Kółko graniaste

B. Bartók – Mikrokosmos

J. Garścia – Miniatury op.5

J. Garścia – Igraszki zimowe

D. Kabalewski – Łatwe utwory op.39

D. Kabalewski – Utwory wybrane op. 27

J. Lefeld – Utwory fortepianowe dla dzieci

W. Łabuński – Łatwe utwory

J. Łuciuk – Improwizacje dziecięce

A. Rowley – Z mojego szkicownika op. 39

F. Mendelssohn – Pieśni bez słów

M. K. Ogiński – Polonezy

Skrzypce/Altówka

Flash - Gamy i pasaże

Gonet- Gamy i pasaże

Kreutzer - 24 Etiudy

Mazas- Etiudy

Dont - Etiudy

Kaiser- Etiudy

Hoffmeister - Kaprys

Bach - Suita wiolonczelowa

Teleman- Fantazje

Mozart- Sonata e

Schubert- Sonata fur Arpegionne

Marcello - Sonata

Kuchler - Concertino D

Teleman- Sonata na skrzypce i altówkę

Fiocco - Allegro

Rieding- Koncert G dur

Accolay- Koncert

Komarowski- Koncert

Flet:


E. Towarnicki- Szkoła na flet- PWM, Kraków 2009, część I
N. Płatonow- Elementarnaja szkoła- Moskwa 1985
Etiudy na flet (do wyboru):
F. Tomaszewski- Etiudy na flet, PWM, Kraków 1981, zeszyt I
G. Garibaldi- 20 petites etiudes pour la flute, A. Leduc Paris, 1985 N. Platonow- Etiudy na flet, Moskwa 1990
Utwory z akompaniamentem:
A. Corelli- Preludium
A. Corelli- Gawot
A. Corelli- Gigue
A. Corelli- Sarabanda
A. Corelli- Corrente
J.S. Bach- Sarabanda
F. Schubert- Kołysanka
E. Grieg- Walc
J.J. Quantz- Arioso i Presto
F. Mendelssohn- Bartholdy- Pieśń bez słów
W. A. Mozart- Menuet
J. S. Bach- Polonez z Suity h- moll
J. Haydn- Menuet Rococo A. Vivaldi- Largo
A. Vivaldi- Larghetto
J. F. Haendel- Largo
Ch. W. Gluck- Melodia z opery „Orfeusz i Eurydyka”
J. S. Bach- Aria na strunie G
T. Albinoni- Adagio na smyczki i organy
R. Schumann- Marzenie
J. Ph. Rameau- Tamburyn
ww. utwory pochodzą ze zbiorów: Wydawnictwo Editio MusicaBudapest 1982 oraz 1984

Klarnet:


Jack Snavely - Clarinet Method Studies for the beginning student (Leblanc, 1966)
Tadeusz Hejda - Szkoła na Klarnet (PWM, 2005)
Bedrich Zakostelecky - Klarinetteschule (Editio Supraphon)
My First Klosé for the Developing Student (Carl Fischer, 2000)
Zehn Leichte Stucke nach Liedern von Johannes Brahms (Simrock, Berlin, 1919)
F. Demnitz: Elementarschule für Klarinette, (C. F. Peters, Frankfurt, Leipzig, London, New York) Ignacy Wyczyński Zbiór łatwych utworów na klarnet i fortepian (PWM 1982)

Mark Levine - Jazz Theory Book (Sher Music Co., 1995)
David Baker - How to Play Bebop (Alfred Publishing, 1988)
Franciszek Wesołowski - Zasady Muzyki (PWM, 1986)
Janusz Ekiert - Mała Encyklopedia Muzyczna (Muza, 2006)
Mieczysław Drobner - Instrumentoznawstwo i akustyka (PWM, 2004)
Barrie Nettles, Richard Graf - The Chord / Scale Theory (Advance Music, 1997)

Saksofon:


David Pitch - Saksofon od A do Z (PWM, 2000)
Guy Lacour - 50 etudes vol. 1 (Billaudot, 2000)
Oliver Nelson - Patterns for saxophone (Paul C. Arends Verlag, 1966)
Joseph Viola - Technique of the Saxophone, vol. 1/2/3. (Berklee Press, 1965) Marin Marais - Le Basque (opr. J. Libront, 2004)
Clay Smith - Friends (Rubank, 1931)
A. J. Dervaux - Petite Suite en Saxe (Billaudot, 1970)
Marcel Boucard - Complainte de Amor (Billaudot, 1971)
Jean Bouvard - Petite Chanson (Billaudot, 1982)
Zequinha Abreu - Samba Tico-Tico (Sowiecki Kompozitor, rok nieznany) Eugene Bozza - Aria; Chanson a Bercer (Alphonse Leduc, 1964)
Mark Levine - Jazz Theory Book (Sher Music Co., 1995)
David Baker - How to Play Bebop (Alfred Publishing, 1988)
Franciszek Wesołowski - Zasady Muzyki (PWM, 1986)
Janusz Ekiert - Mała Encyklopedia Muzyczna (Muza, 2006)
Mieczysław Drobner - Instrumentoznawstwo i akustyka (PWM, 2004)
Barrie Nettles, Richard Graf - The Chord / Scale Theory (Advance Music, 1997)

Flet prosty:

Ladislav Daniel, Flauto Dolce - škola hry na sopránovou zobcovou flétnu (Pantonu 1972)

Walter Van Have, the Modern Recorder Player (Schott 1984)

Dagnija Tuca, Blokflautas Spele Iesacejem, (Musica Baltica 1999)

Michael Preston, Music from Around the World for Recordrers (AWSNA 2005)

W.A. Mozart, 12 Recorder Duos (Heinrischshofen (data publikacji nieznana)

Steve Rosenberg, The Recorder Consort (Price Milburn Music Limited 1978)

Trąbka

St. Dünser „Szkoła gry na trąbce”

S. Hering „Zbiór etiud”

J. B. Arban „Szkoła gry na trąbce”

M. Bordogni „24 Vocalizy”

D. Bourgeois „12 etiud progresywnych” , zbiór utworów na trąbkę „Złota trąbka” ,

H. A. VanderCook „Progresive studies for trumpet”

Gitara

T. Stachak „Gitara pierwsza klasa”,

T. Stachak „Gitara ekstraklasa”,

K. Sosiński „Nauka gry na gitarze”,

J. Powroźniak „Materiały do nauki gry na gitarze”,

B. Kliszewski „Gamy i trójdźwięki na gitarę klasyczną”

M. Drożdżowski „Cały rok z gitarą”,

S. Tennant’s „Basic classical guitar method”

Akordeon

J. Mądrawski – Utwory pedagogiczne i koncertowe

J. Orzechowski – Łatwe utwory : na akordeon / Johann Sebastian Bach

J. Orzechowski – Wybór etiud na akordeon

J. Orzechowski – Wybrane sonatiny na akordeon

B. Dowlasz – Zbiór utworów polifonicznych na akordeon

B. Dowlasz – Zbiór utworów pedagogicznych

J. Mart – Dawne tańce i melodie

B. K. Przybylski – Accordion Collection – zeszyt 1-4

Ł. Woś – Suita dziecięca

K. Olczak – Rząpielnik

K. Olczak – Letnia suita

K. Olczak – Zimowa suita

B. Dowlasz – Opus sectile

B. K. Przybylski – Pory roku

B. K. Przybylski – Trzy utwory

B. K. Przybylski – Mikroświatek

B. K. Przybylski – Bajki

K. Naklicki – Utwory pedagogiczne cz. 1, cz. 2

P. Niewiadomy – Suita wakacyjna na akordeon

P. A. Nowak – Pandemiczny zbiór miniatur

Utwory z literatury rosyjskiej (zbiór własny)

Perkusja

Dahlgren M., Fine E., 4-Way Coordination, Henry Adler Inc., 1963

Skowera W., 70 ćwiczeń na mały bęben, PWM, 1980

Fink S., Studien fur Kleine Trommel Heft 1,2,3,4,5,6., N. Simrock, 1968

Volpe J., Sittin'in with the big band volume I, Belwin-mills publishing corp, 2009

Igoe T., Groove Essentials 1, Hudson Music, 2005

Hadden S., The Beat, The Body & The Brain, Beam Me Up Music, 1993

Wiener R., Six solos for vibraphone vol. 1 and vol. 2 - Rawi Percussion Publications, 1983

Keune E., Kleine Trommel., VEB Deutscher Verlag fur Musik, 1974

Maroni J., 50 Syncopated Solos For Snare Drum, Mel Bay Publications Inc., 1989

Stone G.S. Stick Control, George B. Stone & Son Inc., 1961

Hans B., Rudimental Drum Solos, Hal Leonard, 2009

Freytag J., The rudimental cookbook, Row-Loff Productions, 1993

Wilcoxon Ch., 150 rudimental solos, Ludwig Music Publishing, 1972

Bellson L., Modern Reading text in 4/4, Belwin-mills Publishing Corp., 1985

Erskine P., Essential Drum fills, Alfred Music, 2008

Joplin S., Let's Rag, Noetzel edition, 1990

Kontrabas/Gitara basowa:

SZKOŁY, ĆWICZENIA, ETIUDY

(do wyboru)

W. Gadziński - Gamy i pasaże na kontrabas

J. Eichstadt: Szkoła na kontrabas

R. Kusek – Etiudowe oczko

W. Gadziński: Wybór etiud na kontrabas, zeszyty 1- 4

Własne opracowania etiud i ćwiczeń uwzględniających różne problemy techniki gry na instrumencie

UTWORY Z TOWARZYSZENIEM FORTEPIANU LUB SOLO

(do wyboru)

J. S. Bukalski: Drobiazgi kontrabasowe

R. Kusek – W dawnym stylu

W. Gadziński – Miniatury na kontrabas i fortepian

J. Marczyński – zbiór utworów na kontrabas i fortepian. Młody kontrabasista

T. Pelczar – Suity wiolonczelowe J. S. Bacha w opracowaniu na kontrabas

F. Carlo Belisi – Sonaty

H. Eccles – Sonata in g

G. F. Haendel – Sonata in g

E. Storch – Konzerstuck fur Kontrabass

B. Marcello - Sonaty

Własne transkrypcje, opracowania, aranżacje popularnych utworów klasycznych, rozrywkowych, standardów jazzowych uwzględniających różne problemy techniki interpretacji gry na instrumencie

Efekty uczenia się:

K1_W02 - Zna repertuar muzyczny w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych. (W01 - Zna wybrany repertuar danego instrumentu z poszczególnych epok wykonawczych).

K1_W06 - Ma niezbędne informacje zawarte w specjalistycznej literaturze muzycznej oraz potrafi je analizować i interpretować we właściwy sposób. (W02 - Ma niezbędne informacje zawarte w specjalistycznej literaturze danego instrumentu oraz potrafi je analizować i interpretować we właściwy sposób).

K1_W11 - Zna style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze w stopniu podstawowym. (W03 - Zna podstawowe sposoby artykulacji, realizacji figuracji i ornamentyki związane z wybrana stylistyką).

K1_U05 - Potrafi przygotować i wykonać utwory wokalne/wokalno-instrumentalne/instrumentalne reprezentujące różne style muzyczne. (U01 - Potrafi poprawnie wykonać przygotowane wcześniej utwory w oparciu o obowiązujące tradycje wykonawcze).

K1_U10 - Posiada znajomość i umiejętność wykonania reprezentatywnego repertuaru związanego z kierunkiem studiów. (U02 - Umie zróżnicować i zrealizować podstawowe elementy dzieła muzycznego w podstawowym repertuarze danego instrumentu).

K1_U13 - Potrafi identyfikować problemy emisji głosu/techniki instrumentalnej/dyrygenckiej/techniki ruchu oraz aplikować odpowiednie ćwiczenia. (U03 -Potrafi analizować problemy techniczne i wynajdować rozwiązania danego zagadnienia wykonawczego, U04 - potrafi tworzyć własne ćwiczenia bazujące na wykonywanym repertuarze).

K1_U14 - Potrafi doskonalić własny warsztat wokalny/instrumentalny/dyrygencki/ruchowy poprzez samodzielna pracę. (U05 - Potrafi efektywnie ćwiczyć i podnosić własne umiejętności instrumentalne, U06 -potrafi skoncentrować się na problematycznych technicznie i interpretacyjnie fragmentach utworów.)

K1_K17 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ich doskonalenia. (K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności instrumentalnych oraz potrzeby ich doskonalenia).

K1_K18 - Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. (K02 - Rozumie potrzebę ciągłego ćwiczenia i doskonalenia umiejętności technicznych oraz warsztatu artystycznego).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena semestralna jest wypadkową różnych elementów i działań studenta:

- Prezentacja przygotowanego repertuaru w formie przesłuchania (poprawne wykonanie trzech utworów zróżnicowanych stylistycznie, w tym dwóch z pamięci)

- Frekwencja na zajęciach.

- Aktywność i zaangażowanie podczas ćwiczeń na zajęciach.

- Przygotowanie do zajęć tzn. słyszalne efekty pracy domowej przedstawiane przed wykładowcą.

Zakres tematów:

1. Poznawanie podstaw techniki, prawidłowej postawy i ustawianie aparatu wykonawczego.

2. Ćwiczenie umiejętności odczytywania tekstu nutowego z uwzględnieniem artykulacji, rytmiki, dynamiki i frazowania.

3. Kształtowanie percepcji muzycznej i umiejętności efektywnego ćwiczenia.

4. Poznawanie repertuaru muzycznego w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych.

5. Rozwijanie wrażliwości na jakość i walory sonorystyczne dźwięku w stopniu podstawowym.

6. Wypracowanie umiejętności doskonalenia warsztatu instrumentalnego poprzez samodzielną pracę.

7. Kształtowanie wyobraźni muzycznej i koncepcji odtwórczej.

8. Poszerzanie wiedzy z zakresu nomenklatury i terminologii muzycznej.

9. Poznawanie możliwości manualnych oraz psychicznych: predyspozycji pianistycznych i problematyki opanowania estradowego w stopniu podstawowym.

10.Nauczanie świadomej samooceny dotyczącej poziomu wiedzy i umiejętności oraz rozwijanie potrzeby stałego ich doskonalenia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:00 - 9:45, Budynek główny, sala 203
Krzysztof Sypek, Halina Zalejska 1/2 szczegóły
2 każdy wtorek, 13:30 - 14:15, Budynek główny, sala 226
Witold Kawalec 2/2 szczegóły
3 każda sobota, 16:00 - 16:45, (budynek nieznany), (sala nieznana)
5/2 szczegóły
4 każdy czwartek, 11:30 - 12:15, Budynek główny, sala 249
Jacek Szczepański 1/2 szczegóły
5 każdy czwartek, 9:15 - 10:00, Budynek główny, sala 249
Jacek Szczepański 2/2 szczegóły
6 każdy czwartek, 8:00 - 8:45, Budynek główny, sala 226
Halina Zalejska 1/2 szczegóły
7 każda środa, 15:45 - 16:30, Budynek główny, sala 249
Justyna Jażdżyk 1/2 szczegóły
8 każdy czwartek, 12:00 - 12:45, Budynek główny, sala 227
Justyna Jażdżyk 2/2 szczegóły
9 każdy czwartek, 10:30 - 11:15, Budynek główny, sala 229
Adam Skrętny 2/2 szczegóły
10 każdy poniedziałek, 10:00 - 10:45, Budynek główny, sala 229
Adam Skrętny 1/2 szczegóły
11 każda środa, 12:00 - 12:45, Budynek główny, sala 229
Adam Skrętny 2/2 szczegóły
12 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:00, Budynek główny, sala 201
Halina Zalejska, Agnieszka Czupryńska 2/2 szczegóły
13 każda środa, 12:15 - 13:00, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Halina Zalejska, Kamil Jagodziński 2/2 szczegóły
14 każdy czwartek, 9:00 - 9:45, Budynek główny, sala 201
Halina Zalejska, Szymon Łukowski 1/2 szczegóły
15 każdy czwartek, 10:00 - 10:45, Budynek główny, sala 201
Szymon Łukowski, Halina Zalejska 1/2 szczegóły
16 każda środa, 8:50 - 9:35, (budynek nieznany), (sala nieznana)
Halina Zalejska, Kamil Jagodziński 1/2 szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)