Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy diagnostyki pedagogicznej 1100-POP12PDP-SP
Konwersatorium (KON) Semestr Letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Geller S. Król M. (2005) Kontakt interpersonalny w wywiadzie diagnostycznym. W: Szustrowa, T. (red.) (2005). Swobodne techniki diagnostyczne. Wywiad i obserwacja. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego
Junik W. (2009) Ewaluacja zasobów szkoły i występujących w niej zagrożeń. W: M. Deptuła (red.) Profilaktyka w grupach ryzyka. Część I. Diagnoza. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, s. 29-56. [wersja elektroniczna dostępna w Repozytorium UKW].
Ostaszewski K. (2017) W poszukiwaniu systemowych rozwiązań dla integracji w szkole celów dydaktycznych, wychowawczych i profilaktycznych. W: Z. Gaś (red.) Profilaktyka szkolna wobec wyzwań współczesności – koncepcje, badania, propozycje rozwiązań. Lublin: Innovatio Press Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji, s. 45-60. https://www.researchgate.net/publication/324538773_W_poszukiwaniu_systemowych_rozwiazan_dla_integracji_w_szkole_celow_dydaktycznych_wychowawczych_i_profilaktycznych/download
Woynarowska B. (red.) (2017) Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne. Metodyka. Praktyka. Warszawa: PWN, część I rozdz. 2, część II rozdz. 1.
Zabłocka M. (2009) Diagnozowanie rodzinnych uwarunkowań nieśmiałości. W: Deptuła M. (red.) Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Część 1. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PAPRAMEDIA, s. 149-166 – pytania do rozmowy z rodzicem. [wersja elektroniczna pracy dostępna w Repozytorium UKW].

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody kooperatywne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
Literatura:

Brzezińska, A. (2004). Socjometria, w: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.(s. 192-231).

Deptuła M. (1996). Koncepcja diagnozy rozwoju społecznego dzieci w klasach I – IV, Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP, (s. 61-74).

Deptuła M., Misiuk A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. 3, 5).

Hornowska E., Brzezińska A. I., Appelt K., Kaliszewska-Czeremska K. (2014), Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badań. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, Część I, rozdz. 3.

Jarosz E., Wysocka E. (2006) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Wyd. Akademickie Żak, rozdz. 3.1 (s. 54-64).

Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W (1998) Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa: WSiP, rozdz. 1-3, 5.

Mielcarek M., Ratajczak A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju, w: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, seria IV – Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, tom 1, tom 2. (dostępne w Internecie)

Rękosiewicz M., Kram A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju, w: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik dobrego

nauczyciela, seria IV – Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, tom 3. (dostępne w Internecie)

Rękosiewicz M., Molińska M. (2014) Rozpoznawanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Środkowy wiek szkolny. w: A. I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV, Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 4. Warszawa: IBE.

Rękosiewicz M., Jabłoński S., Brzezińska A.I., Kram A., (2014) Skrzynka z narzędziami. Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju. w: A.I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 3, Wczesny wiek szkolny. Dodatek, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?d=skrzynki-4

Rękosiewicz M, Jabłoński S., Brzezińska A.I., Molińska M. (2014) Skrzynka z narzędziami. Środkowy wiek szkolny. Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju? w: A.I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 4, Dodatek http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?n=ndn-seria

Poćwiardowska B. (2009). Diagnozowanie kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, w: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Część I, (s. 111-147), Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PAPRAMEDIA. https:// repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/2172

Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: CEBP, (Aneksy).

Wójtowicz-Szefler M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1. Warszawa: Difin, rozdz. 3, 4, załącznik 1.

Efekty uczenia się:

U1 Korzystając z TIK student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne w celu ustalenia, jakie warunki rozwoju psychospołecznego mają uczniowie w klasach I-III/ IV-VI/ i jakie efekty osiągnęli.

U2 Student potrafi wykonać czynności niezbędne do prowadzenia badań i opracowania raportu dla uczniów, rodziców i nauczycieli z wykorzystaniem TIK uwzględniając wiek badanych.

K1 Projektując i przeprowadzając postępowanie diagnostyczne oraz upowszechniając jego wyniki student przestrzega zasad etycznych obowiązujących w badaniach z udziałem dzieci.

Metody i kryteria oceniania:

Student/ka otrzymuje zaliczenie z zajęć, jeśli uzyska ocenę minimum dostateczną (wymagane uzyskanie więcej niż 50% możliwych

punktów):

(1) z przygotowania w wyznaczonym terminie, w małej grupie części projektu postępowania diagnostycznego w postacie narzędzia

(projekt scheduły obserwacyjnej)

(2) z pisemnego kolokwium z pytaniami otwartymi, zamkniętymi.

Szczegółowe kryteria przygotowania narzędzia diagnostycznego i oceny kolokwium zostaną podane w trakcie zajęć. Ocena końcowa jest

wystawiana na podstawie średniej arytmetycznej ocen cząstkowych.

Zakres tematów:

1. Zasady etyczne prowadzenia badań z udziałem dzieci.

2. Obserwacja: podstawowe informacje o obserwacji, ćwiczenia w prowadzeniu obserwacji, opracowywanie wskaźników, konstruowanie

arkusza obserwacyjnego.

3. Wywiad: podstawowe informacje o wywiadzie, poznawanie gotowych kwestionariuszy wywiadu, ćwiczenia w konstruowaniu pytań do

wywiadu.

4. Techniki socjometryczne: Plebiscyt Życzliwości i Niechęci i Klasyczna technika socjometryczna Moreno - podstawowe informacje, ćwiczenia w konstruowaniu pytań, zasady etyczne prowadzenia badań socjometrycznych.

5. Analiza gotowych narzędzi diagnostycznych.

6. Zasady projektowania postępowania diagnostycznego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (nieparzyste), 11:00 - 12:30, sala 17
Marta Nikel 34/34 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)