Literatura: |
Brzezińska, A. (2004). Socjometria, w: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów . Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.(s. 192-231).
Deptuła M. (1996). Koncepcja diagnozy rozwoju społecznego dzieci w klasach I – IV, Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP, (s. 61-74).
Deptuła M., Misiuk A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdz. 3, 5).
Hornowska E., Brzezińska A. I., Appelt K., Kaliszewska-Czeremska K. (2014), Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badań. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, Część I, rozdz. 3.
Jarosz E., Wysocka E. (2006) Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Wyd. Akademickie Żak, rozdz. 3.1 (s. 54-64).
Karwowska-Struczyk M., Hajnicz W (1998) Obserwacja w poznawaniu dziecka, Warszawa: WSiP, rozdz. 1-3, 5.
Mielcarek M., Ratajczak A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju, w: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik dobrego nauczyciela, seria IV – Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, tom 1, tom 2. (dostępne w Internecie)
Rękosiewicz M., Kram A. (2014). Rozpoznanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju, w: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik dobrego
nauczyciela, seria IV – Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych, tom 3. (dostępne w Internecie)
Rękosiewicz M., Molińska M. (2014) Rozpoznawanie zasobów dziecka i środowiska rozwoju. Środkowy wiek szkolny. w: A. I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria IV, Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 4. Warszawa: IBE.
Rękosiewicz M., Jabłoński S., Brzezińska A.I., Kram A., (2014) Skrzynka z narzędziami. Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju. w: A.I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, tom 3, Wczesny wiek szkolny. Dodatek, http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?d=skrzynki-4
Rękosiewicz M, Jabłoński S., Brzezińska A.I., Molińska M. (2014) Skrzynka z narzędziami. Środkowy wiek szkolny. Jak zbierać informacje o dziecku i środowisku jego rozwoju? w: A.I. Brzezińska (red.) Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria IV Monitorowanie rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 4, Dodatek http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?n=ndn-seria
Poćwiardowska B. (2009). Diagnozowanie kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, w: M. Deptuła (red.), Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza. Część I, (s. 111-147), Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PAPRAMEDIA. https:// repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/2172
Skarbek K., Wrońska I. (2018). Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym. Kraków: CEBP, (Aneksy).
Wójtowicz-Szefler M. (2018). Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1. Warszawa: Difin, rozdz. 3, 4, załącznik 1.
|
Zakres tematów: |
1. Zasady etyczne prowadzenia badań z udziałem dzieci.
2. Obserwacja: podstawowe informacje o obserwacji, ćwiczenia w prowadzeniu obserwacji, opracowywanie wskaźników, konstruowanie
arkusza obserwacyjnego.
3. Wywiad: podstawowe informacje o wywiadzie, poznawanie gotowych kwestionariuszy wywiadu, ćwiczenia w konstruowaniu pytań do
wywiadu.
4. Techniki socjometryczne: Plebiscyt Życzliwości i Niechęci i Klasyczna technika socjometryczna Moreno - podstawowe informacje, ćwiczenia w konstruowaniu pytań, zasady etyczne prowadzenia badań socjometrycznych.
5. Analiza gotowych narzędzi diagnostycznych.
6. Zasady projektowania postępowania diagnostycznego.
|