Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
1. Hartman J., Woleński J.: Wiedza o etyce, wyd. II Park Edukacja, Warszawa-Bielsko-Biała 2009.
2. Środa M., Etyka dla myślących, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2011.
3. Kobyliński A., Etyczne wymiary praw człowieka, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2009.
4. Bittner Barbara, Jerzy Stępień, Wprowadzenie do etyki zawodowej, Poznań 2000.
5. Hope Ewa, Etyka zawodowa czy kodeksy etyczne są koniecznością, Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej. Filozofia. Nr 4 (1998), s. 55-62
7. Klimska Krystyna, Czy jest potrzebna etyka zawodowa? Zarządzanie i Edukacja 2001, nr 4/5, s. 229-233.
8. Kot Władysław, Spory w kwestii konstruowania etyk zawodowych, Zeszyty Naukowe, Seria 1, Akademia 9. Ekonomiczna w Poznaniu Z. 270 (1999), s. 7-18
|
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami wykład konwersatoryjny
|
Literatura: |
1. Ślipko. T., Zarys etyki ogólnej, Wyd. WAM, Kraków 2002.
2. Konstańczak S.: Odkryć sens życia w swej pracy. Wokół problemów etyki zawodowej, wyd. Wyd. WSP, Słupsk 2000.
3. Andrzejuk A. (red.): Zagadnienia etyki zawodowej, Warszawa 1998.
4. Anzenbacher A.: Wprowadzenie do etyki, WAM, Warszawa 2008.
5. Mysłek W.: Etyka zawodowa. Uwarunkowania. Konteksty. Zastosowania, . Wyższej Szkoły Informatyki i Ekonomii, Warszawa 2010.
|
Efekty uczenia się: |
W1 - Zna podstawowe pojęcia z zakresy etyki ogólnej oraz etyczne uwarunkowania związane z pracą w służbach bhp
W2- posiada wiedzę na temat nowych zadań etyki zawodowej w perspektywie rozwoju współczesnej technologii występujących w zakładach pracy.
U1 – Potrafi zastosować wiedzę z zakresu etyki i wykorzystać ją w analizie i rozwiązywaniu problemów pojawiających się w działaniach na płaszczyźnie zawodowej.
U2 – Opracowuje kodeks etyki zawodowej pracownika służb bhp w oparciu o analizę kodeksów etycznych różnych zawodów
U3- Argumentuje zasadność poszczególnych punktów kodeksu etyki zawodowej wg własnego opracowania.
K1-Rozumie znaczenie uwarunkowań etycznych związanych z pracą zawodową służ bhp oraz potrzebę nieustannego podnoszenia swoich kwalifikacji.
K2-Posiada świadomość poszanowania godności ludzkiej, dbałości o ochronę zdrowia i życia pracujących oraz ochronę środowiska m.in. poprzez inicjowanie działań zmierzających do poprawy warunków pracy i kształtowanie kultury ochrony środowiska.
K3 - Potrafi odpowiednio określić priorytety etyczne podejmując działalność związaną dążeniem do uzyskania poprawy warunków pracy, jak również doradztwo pracodawcy w tym zakresie.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwia ocenione wg skali dst 51-60%, dst+ 61-70%, db, 71-80% , db+ 81-90%, bdb 91-100%.
|
Zakres tematów: |
Podstawowe kategorie etyczne:
a) Kategorie etyczne (definicja i rodzaje: wartość moralna, ideał, dobro i zło, sumienie, normy etyczne, normy moralne, obowiązek, sankcje, szczęście, odpowiedzialność)
b) Podstawowe zasady etyczne i reguły (definicja zasady i reguły).
Etyka zawodowa – definicja, zadania, zagadnienia etyki zawodowej, działy etyki zawodowej (metaetyka danego zawodu, etologia danego zawodu, etyka normatywna danego zawodu).
Analiza porównawcza etycznych kodeksów zawodowych.
Podstawowe elementy kodeksu etyki zawodowej.
O potrzebie kodeksu etyki zawodowej i argumentach przeciwnych (debata)
|