Literatura: |
Gawrysiak M. Mechatronika i projektowanie mechatroniczne, Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok 1997.
Heinmann B, Gerth W, Popp K. Mechatronika – komponenty, metody, przykłady. Wyd. PWN, Warszawa 2001.
Bishop RH. The Mechatronics Handbook, CRC Press, 2002
Nawrocki W. Sensory i systemy pomiarowe. Wyd. Politechniki Poznańskiej, 2002.
Gawrysiak M. Analiza systemowa urządzenia mechatronicznego, Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok 2003.
Honczarenko J. Elastyczna automatyzacja wytwarzania – obrabiarki i systemy obróbkowe, 2000.
Shetty D, Kolk RA. Mechatronics System Design. PWS Publishing Company, Boston 1997.
Isermann R. Mechatronische Systeme. Springer Verlag, Berlin, 1999.
Honczarenko J, Elastyczna automatyzacja wytwarzania – obrabiarki i systemy obróbkowe, 2000.
Milecki A., Liniowe serwonapędy elektrohydrauliczne – modelowanie i sterowanie, 2003.
Williams K., Insektronics: built your own walking robot, 2003.
|
Efekty uczenia się: |
W01 – ma wiedzę na temat struktur układów automatycznej regulacji (układ otwarty, układ zamknięty, układ kaskadowy), rozróżnia
podstawowe człony funkcjonalne układu regulacji (obiekt regulacji, czujnik pomiarowy, regulator, człon wykonawczy); ma wiedzę na temat
różnych sposobów matematycznego opisu własności statycznych i dynamicznych tych elementów składowych układu regulacji jak
również całego układu; ma podstawową wiedzę na temat stabilności układu regulacji; posiada podstawową wiedzę z zakresu
kombinacyjnych i sekwencyjnych układów sterowania (sterowniki PLC) i cyfrowych pomiarów różnych wielkości fizycznych, zna i rozumie
istotę działania oraz budowę urządzeń i systemów mechatronicznych w tym także poszczególnych elementów systemu
mechatronicznego, tj.: sensorów, elementów systemu przetwarzania informacji oraz elementów wykonawczych (aktorów).
U01 – potrafi samodzielnie analizować i rozwiązywać proste problemy z zakresu automatyki i mechatroniki a rozwiązując zadania
dotyczące projektowania nowoczesnych urządzeń i systemów mechatronicznych potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i
innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i
uzasadniać opinie.
U02 – potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii oraz poznane metody i modele matematyczne — w razie potrzeby
odpowiednio je modyfikując — do podstawowej analizy i projektowania zautomatyzowanych układów układów i systemów
mechatronicznych, w tym potrafi dobrać element automatyki/układu mechatronicznego (np. czujnik pomiarowy, aktor).
U03 – świadomy dynamicznego rozwoju automatyki i mechatroniki ma umiejętność samokształcenia się w celu podwyższania
kompetencji zawodowych, potrafi stosując najnowsze trendy techniki pomiaru i sterowania analizować i kontrolować parametry procesu
wytwarzania.
U04 – potrafi samodzielnie analizować i rozwiązywać problemy bhp związane z układem automatyki oraz potrafi zaprojektować prosty
układ mechatroniczny.
U5 – potrafi analizować problemy techniczne w oparciu o prawa mechaniki oraz modelować układy mechatroniczne.
K01 – ma świadomość roli automatyki i mechatroniki w podnoszeniu na wyższy poziom bezpieczeństwa i higieny pracy.
|
Zakres tematów: |
1. Systemy pomiaru drogi i kąta:metody potencjometryczne, metody indukcyjne, metody pomiaru za pomocą sensorów pola magnetycznego, pojemnościowe metody pomiarowe, ultradźwiękowe metody pomiarowe, magnetostrykcyjne czujniki drogi nadajniki wartości absolutnej, inkrementalne metody pomiarowe
2. Systemy pomiaru prędkości przyspieszenia, siły i momentu:piezoelektryczne sensory przyspieszenia, mikromechaniczne sensory przyspieszenia, tensometryczne czujniki siły i momentu, optyczne metody pomiaru siły, piezoelektryczne sensory siły i momentu magnetosprężyste sensory siły, metody kompensacyjne pomiaru siły, wieloskładowe sensory siły.
3. Budowa, zasada działania, zastosowania czujników temperatury, ciśnienia i naprężenia mechanicznego.
4. Budowa, zasadza działania i zastosowania czujników fotoelektrycznych, wilgoci, gazu, obrazu, koloru i kontrastu, natężenia oświetlenia, płomienia, mikrofonowego, mikrofalowego, sejsmicznego.
5. Budowa, zasadza działania i zastosowania aktorów elektromechanicznych: silniki prądu stałego, silniki prądu przemiennego, silnik krokowy, elektromagnes, silnik liniowy
6. Budowa, zasadza działania i zastosowania aktorów płynowych: pneumatycznych oraz hydraulicznych
7. Budowa i sposób działania aktorów piezoelektrycznych, magnetostrykcyjnych, elektroreologicznych, magnetoreologicznych, termobimetalicznych, z pamięcią kształtu, z materiałów rozszerzalnych termicznie, aktorów elektrochemicznych.
8. Budowa, zasadza działania i zastosowania biosensorów.
|