Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
1. A. Bernaciak. Ochrona środowiska w praktyce. Aspekty ekonomiczno-prawne. Sorus S.C. & Ekoprofil, Poznań 2004.
2. S. Wiąckowski. Ekologia ogólna. Oficyna wydawnicza Branta, Bydgoszcz 1998.
3. L. Brown. Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi. Książka i Wiedza, Warszawa 2013.
4. E. Mazur. Gospodarka, a środowisko przyrodnicze cz.1. Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Szczecin 2008.
|
Metody dydaktyczne: |
wykład kursowy zajęcia realizowane innymi metodami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
wykład kursowy.
Prezentacja multimedialna, dyskusja.
|
Literatura: |
1. Anielak A. Chemiczne i fizykochemiczne oczyszczanie ścieków. Wydawnictwo PWN, Warszawa 2000.
2. Praca zbiorowa pod redakcją B. Czerniawskiego i J. Michniewicza. Opakowania żywności. Wydawnictwo Agro Food Technology, Czeladź 1998.
3. M. Biziuk, praca zbiorowa / pod red. Jacka Namieśnika i Zygmunta Jamrógiewicza. Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska]. Wydawnicto WNT, Warszawa 1998.
4. J. Molenda. Technologia Chemiczna. WSiP, Warszawa 1971.
5. Praca zbiorowa po red. Tadeusza L. Wierzbickiego. Ćwiczenia laboratoryjne z technologii wody i ścieków. Wydawnictwo uczelniane ATR, Bydgoszcz 1996.
6. T.L. Wierzbicki. Fizyko-chemiczne metody oznaczenia wybranych zanieczyszczeń w wodzie i ściekach. Wydawnictwo uczelniane ATR, Bydgoszcz 1996.
7. E. Kociołek-Balawejder, E. Stanisławska. Materiały do ćwiczeń laboratoryjnych z chemii środowiska. Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wrocław, Wrocław 2012.
|
Efekty uczenia się: |
K_W18 ma podstawową wiedzę w zakresie ekologii i systemów zarządzania środowiskiem
K_U01 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
K_U07 ma umiejętność samokształcenia się w celu podwyższania kompetencji zawodowych
K_U18 potrafi — przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań obejmujących projektowanie elementów, układów i systemów technicznych — dostrzegać ich aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K_K04 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
K_K07 ma świadomość roli społecznej inżyniera, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej w sposób powszechnie zrozumiały
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium, aktywność na wykładzie
Zaliczenie z oceną – na podstawie aktywności i wyniku kolokwium końcowego
Kryteria oceniania:
Ocena bardzo dobra: Student posiada dogłębną wiedzę z zakresu podstawowych działów ochrony środowiska w zakresie przewidzianym w sylabusie.
Ocena dobra: Student posiada dużą wiedzę z zakresu podstawowych działów ochrony środowiska w zakresie przewidzianym w sylabusie.
Ocena dostateczna: Student posiada podstawową wiedzę z zakresu podstawowych działów ochrony środowiska w zakresie przewidzianym w sylabusie.
Ocena niedostateczna: Student nie osiągnął opisanych standardów
|
Zakres tematów: |
Krajowa emisja do atmosfery zanieczyszczeń pierwotnych – wielkość, zagrożenia, skutki i przeciwdziałanie. Czynniki kształtujące skład chemiczny powietrza i opadów atmosferycznych. Zagrożenia atmosfery związane z realizacją funkcji osadniczej – rodzaj i ilości powstających zanieczyszczeń w zależności od sposobu zaopatrzenia w energię cieplną (spalanie węgla, koksu, drewna, oleju opałowego, gazu ziemnego). Oddziaływanie przemysłu na otoczenie w zależności od warunków przyrodniczych. Podstawowe zasady i procesy technologiczne. Pierwotne i wtórne zanieczyszczenia atmosfery – sposoby ograniczania emisji zanieczyszczeń. Procesy i urządzenia stosowane w oczyszczaniu atmosfery, gleby i powietrza.
Wody naturalne, skład, wskaźniki jakości wody. Obciążenie powierzchni Polski zanieczyszczeniami wnoszonymi przez opady. Główne zanieczyszczenia krajowych wód naturalnych.
Problem zakwaszenia i degradacji gleb. Przebieg procesów geologicznych, geomorfologicznych, glebowych, diagnoza ogólnego stanu środowiska glebowego. Czynniki glebotwórcze. Środowisko glebowe (zmienność, stabilność). Geomorfologia, organizmy i czas. Skały macierzyste gleb. Właściwości fizyczne gleb i ich znaczenie w kształtowaniu siedliska roślin i edafonu. Wietrzenie mechaniczne, chemiczne i biologiczne skał. Typy genetyczne gleb.
|