Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka 1100-ps24PRCZ-SJ
Wykład (WYK) Semestr Letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Birch, A. (2005). Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN
Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i Ska
Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Scholar
Brzezińska, A. (red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. GWP: 2005
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2001/2005). Psychologia rozwoju człowieka, tom 2. Warszawa: PWN
Harwas-Napierała, B. i Trempała, J. (red.) (2003/2005). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa: PWN
Ilg, F. L., Ames, L. B., Baker, S. M. (2007). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Gdańsk: GWP
Michalska, P. Szymanik-Kostrzewska, A., Trempała, J. (2018). School readiness of pre-school children: are six-year-old children ready for a school education? Polskie Forum Psychologiczne, 23(1), s. 78-101
Oleś P. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN.
Przetacznik-Gierowska M. i Tyszkowa M. (2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 1. Warszawa: PWN.
Schaffer, H.R. (2006). Rozwój społeczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Strelau J. (red.) (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, rozdział 7. Gdańsk: GWP
Strelau J., Doliński D. (red.) (2008). Psychologia, tom 2, rozdział 5. Gdańsk: GWP
Steuden, S. (2011). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: PWN
Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka
Trempała, J., Cieciuch, J. (2016). The analysis of change in behavior and development: on some errors and possibilities to correct them. Current Issues in Personality Psychology, 4(2), 65-74.
Elektroniczne bazy literatury psychologicznej, np. PsycInfo,
PsycARTICLES, EBSCO w obszarze tematycznym kursu
Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
wykład kursowy
wykład w toku problemowym
Literatura:

Schaffer, H.R. (2010). Psychologia rozwojowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Trempała J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Turner, S. J. i Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: WSiP

Vasta, R, Haith, M.M. i Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP

Efekty uczenia się:

Wiedza

W01 Zna historię kształtowania się psychologii rozwoju i jej dokonania na świecie i w Polsce (K_W03)

W02 Zna podejścia i teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia (K_W03)

W03 Zna różne sposoby rozumienia rozwoju (teleologiczne i relacyjne). Rozróżnia modele opisujące (stadialne, cykliczne, sekwencyjne, liniowe i wielokierunkowe) oraz wyjaśniające (mechanistyczne, organizmiczne i kontekstualne) przebieg procesu rozwoju (K_W03)

W04 Zna badania empiryczne, których wyniki pomagałyby mu opisywać, rozumieć i wyjaśniać specyfikę zmian rozwojowych w

kolejnych okresach życia oraz wskazywać czynniki wspomagające proces rozwoju, jak i czynniki ten proces zakłócające (K_W11)

Umiejętności

U01 Potrafi omówić to samo zagadnienie z punktu widzenia różnych podejść teoretycznych i wskazać obszary niewiedzy oraz pytania, na które psychologia rozwoju współcześnie nie odpowiada. Rozumie zarówno teoretyczne, jak i empiryczne teksty

psychologiczne oraz potrafi budować zdania w terminach naukowych (K_U01)

U02 Potrafi wskazać przełomowe etapy w historii kształtowania się badań nad rozwojem i uzasadnić zmianę nazwy tej subdyscypliny: z „psychologii rozwoju dzieci i młodzieży” na „psychologię rozwoju człowieka w ciągu życia” (K_U03)

U03 Potrafi wskazać konsekwencje przyjętego modelu rozwoju dla opisu, procesu diagnozy i tworzenia programów wspomagania rozwoju (K_U05)

Kompetencje

K01 Cechuje się szczególną wrażliwością względem osób i grup społecznych, które można określić jako osoby/grupy wysokiego

ryzyka zakłóceń w rozwoju (K_K03)

K02 Jest wrażliwy na to, iż przebieg rozwoju w kolejnych okresach życia zależy od tego, przez pryzmat jakich wewnętrznych modeli operacyjnych człowiek spostrzega siebie i swoje otoczenie (K_K03)

K03 Ma świadomość ciągłości pewnych idei w rozwoju tej subdyscypliny psychologii oraz rozumie, że sposób definiowania pojęcia rozwoju zależy od przyjętych założeń (K_K06)

K04 Rozumie, jaka jest waga wczesnych doświadczeń i powstałych na ich podstawie modeli operacyjnych – jest szczególnie wrażliwy na to, w jakim środowisku przebiega rozwój niemowląt i małych dzieci do 3 r. ż. (K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny )(w zależności od sytuacji epidemicznej - zdalny lub stacjonarny) z treści wykładowych, konwersatoryjnych oraz literatury przedmiotu (W01-W04, U01-U03, K01-K04) - test wiadomości, pytania otwarte i zamknięte, na zaliczenie należy uzyskać 50% punktów. Dla osób zgłaszających chęć poprawy oceny oraz osób wskazanych przez egzaminatora ze względu na graniczną ocenę testu wiadomości obowiązuje drugi etap w formie egzaminu ustnego.

Dyskusje na wykładzie (W01-W02, U01-U02, K01-K02) - poruszające zagadnienia problemowe, w oparciu o wiedzę przekazywaną na wykładzie.

Ze względu na zagrożenie epidemiczne zajęcia odbywają się w sposób nie wymagający kontaktu bezpośredniego (on-line).

Zakres tematów:

1. Pojmowanie rozwoju i przedmiot badań psychologii rozwojowej. Początki psychologii rozwojowej. Dwa znaczenia pojęcia „rozwój” (wzrost i zmiana). Pojmowanie rozwoju w klasycznej psychologii rozwojowej

dzieci i młodzieży oraz psychologii rozwoju człowieka. Przedmiot badań psychologii rozwojowej. Działy psychologii rozwojowej. Ogólny Model Rozwoju. Podstawowe problemy na temat: (a) natury zmian rozwojowych oraz (2) mechanizmów powstawania zmian rozwojowych. Uniwersalność i

normatywność a wyjątkowość i indywidualność zmian w psychicznym

rozwoju człowieka. Rozwój jako proces zmian wielowymiarowych i wielokierunkowych

2. Teorie rozwoju psychicznego. Modele przebiegu zmian rozwojowych: makroskopowe oraz mikroskopowe. Modele powstawania zmian rozwojowych. Rozwój jako funkcja dynamicznych interakcji w stosunkach jednostki z otoczeniem.

3. Ogólna charakterystyka zmian w rozwoju psychicznym człowieka. Periodyzacje rozwoju psychicznego w ciągu życia ludzkiego; problem stadialności rozwoju, tempo i rytm rozwoju, wybrane periodyzacje.

4. Metody badania rozwoju psychicznego. Rzetelność i trafność badań rozwojowych. Plany badań rozwojowych. Badania mikro- i makroskopowe. Wybrane psychometryczne, kliniczne i eksperymentalne sposoby pomiaru zmian rozwojowych. Podejście biograficzne: studium indywidualnego przypadku. Wybrane problemy etyczne w badaniach nad rozwojem człowieka.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 14:15 - 16:30, sala 2
Janusz Trempała 69/75 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Staffa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)