Wiedza
W01 Zna historię kształtowania się psychologii rozwoju i jej dokonania na świecie i w Polsce (K_W03)
W02 Zna podejścia i teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia (K_W03)
W03 Zna różne sposoby rozumienia rozwoju (teleologiczne i relacyjne). Rozróżnia modele opisujące (stadialne, cykliczne, sekwencyjne, liniowe i wielokierunkowe) oraz wyjaśniające (mechanistyczne, organizmiczne i kontekstualne) przebieg procesu rozwoju (K_W03)
W04 Zna badania empiryczne, których wyniki pomagałyby mu opisywać, rozumieć i wyjaśniać specyfikę zmian rozwojowych w
kolejnych okresach życia oraz wskazywać czynniki wspomagające proces rozwoju, jak i czynniki ten proces zakłócające (K_W11)
Umiejętności
U01 Potrafi omówić to samo zagadnienie z punktu widzenia różnych podejść teoretycznych i wskazać obszary niewiedzy oraz pytania, na które psychologia rozwoju współcześnie nie odpowiada. Rozumie zarówno teoretyczne, jak i empiryczne teksty
psychologiczne oraz potrafi budować zdania w terminach naukowych (K_U01)
U02 Potrafi wskazać przełomowe etapy w historii kształtowania się badań nad rozwojem i uzasadnić zmianę nazwy tej subdyscypliny: z „psychologii rozwoju dzieci i młodzieży” na „psychologię rozwoju człowieka w ciągu życia” (K_U03)
U03 Potrafi wskazać konsekwencje przyjętego modelu rozwoju dla opisu, procesu diagnozy i tworzenia programów wspomagania rozwoju (K_U05)
Kompetencje
K01 Cechuje się szczególną wrażliwością względem osób i grup społecznych, które można określić jako osoby/grupy wysokiego
ryzyka zakłóceń w rozwoju (K_K03)
K02 Jest wrażliwy na to, iż przebieg rozwoju w kolejnych okresach życia zależy od tego, przez pryzmat jakich wewnętrznych modeli operacyjnych człowiek spostrzega siebie i swoje otoczenie (K_K03)
K03 Ma świadomość ciągłości pewnych idei w rozwoju tej subdyscypliny psychologii oraz rozumie, że sposób definiowania pojęcia rozwoju zależy od przyjętych założeń (K_K06)
K04 Rozumie, jaka jest waga wczesnych doświadczeń i powstałych na ich podstawie modeli operacyjnych – jest szczególnie wrażliwy na to, w jakim środowisku przebiega rozwój niemowląt i małych dzieci do 3 r. ż. (K_K08)
|