Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy wychowania 1100-P12TPW-SP
Konwersatorium (KON) Semestr Letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (red.), Wychowanie. Pojęcia - procesy - konteksty, t. 1, 2, 3, 4, 5, Gdańsk 2007-2010.
Ganczarska M., Praca wychowawcza nauczyciela z uczniami pochodzącymi z rodzin dysfunkcyjnych: co nauczyciel może zaczerpnąć z pracy terapeuty, Opole 2017.
Kron F., Pedagogika. Kluczowe zagadnienia. Podręcznik akademicki, Sopot 2012.
Kubiak-Szymborska E., Zając D. Podstawowe problemy teorii wychowania. Kontekst współczesnych przemian, Bydgoszcz 2006.
Kubiak-Szymborska E., (red.), O wychowawcach i wychowaniu. Perspektywa pedagogicznego myślenia, Bydgoszcz 2010.
Kubiak-Szymborska E., Zając D., (red.), Teoria wychowania w okresie przemian, Bydgoszcz 2008.
Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania, Bydgoszcz 2002.
Przybył A., Praca z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze, Poznań 2017.
Śliwerski B., (red.), Pedagogika, t. 1, 2, 3, 4, Gdańsk 2006-2010.
Tchorzewski de A. M. (red.), Współczesne konteksty wychowania. W kręgu pytań i dyskusji, Bydgoszcz 2002.
Wróbel A., Sztuka wychowania, czyli jak pomóc dziecku i zadbać o siebie. Bielsko Biała 2017.
Zając D., (red.), O kompetencjach współczesnych wychowawców. Perspektywa praktyki edukacyjnej, Bydgoszcz 2010.
Zając D., Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia, Bydgoszcz 2011.
Zając D., Etycznść pracy zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczne, Bydgoszcz 2018.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
Literatura:

Kubiak-Szymborska E., Zając D., Wychowanie. W kręgu pytań, Bydgoszcz 2013.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2003.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

O wychowaniu i jego antynomiach. Wybór tekstów i opracowanie E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, Bydgoszcz 2008.

Śliwerski B., Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Warszawa 2011.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.

Efekty uczenia się:

W01 - zna podstawowe terminy: socjalizacja, wychowanie, terminy pokrewne, rozumie ich znaczenie i wzajemne związki (K_W01);

W02 - ma uporządkowaną wiedzę o wychowaniu, jego aksjologiczno-teleologicznych oraz relacyjno-prakseologicznych podstawach (K_W03);

U01 - potrafi obserwować otaczającą rzeczywistość społeczną, sytuować w niej procesy wychowania, rozpoznawać je i dostrzegać ich związki z innymi procesami i zjawiskami społecznymi (K_U01);

U02 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną o wychowaniu do analizowania i interpretowania sytuacji i problemów wychowawczych różnych środowisk (K_U02);

U03 - potrafi wykorzystywać teoretyczną wiedzę o wychowaniu w generowaniu rozwiązań przykładowych problemów wychowawczych i przewidywać możliwe skutki proponowanych działań (K_U10);

K01 - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań wychowawczych w środowisku społecznym (K_K03);

K02 - ma świadomość konieczności pełnienia wielorakich ról związanych z procesami wychowania człowieka i rozumie potrzebę współdziałania i współpracy z innymi podmiotami wychowania, np. rodzicami w codziennej działalności wychowawczej (K_K09).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena zajęć konwersatoryjnych dokonywana jest w oparciu o kolokwium pisemne (test). Test składa się z 10 pytań. Za każdą poprawną odpowiedź student otrzymuje 0,5 pkt.

Za 5 pkt. ocena bardzo dobra,

za 4,5 pkt. ocena dobra plus,

za 4 pkt. ocena dobra,

za 3,5 pkt. ocena dostateczna plus,

za 3 pkt. ocena dostateczna.

Jeżeli student nie otrzymuje minimalnej liczby punktów z kolokwium, tj. 3 pkt. może podejść do kolokwium poprawkowego. Punkty z kolokwium doliczane są do punktów na egazaminie.

Zakres tematów:

Podczas konwersatoriów realizowane są cztery bloki tematyczne:

1. Dotyczący terminologii wychowania, w ramach którego dokonywana jest charakterystyka pojęcia ,,wychowanie", jego właściwości oraz podejmowana jest próba porządkowania jego definicyjnych ujęć. Omawiane jest także wychowanie w siatce pojęć podstawowych, takich jak: socjalizacja, edukacja, nauczanie-uczenie się, kształcenie, opieka, samowychowanie.

2. Koncentrujący się wokół prakseologii wychowania, w ramach którego analizowany jest proces wychowania i jego struktura; omawiane są zagadnienia takie, jak: wychowawca i wychowanek jako ,,aktorzy" na scenie wychowania; cele wychowania (funkcje, klasyfikacje, zabiegi przydatne w formułowaniu celów wychowania - taksonomia i operacjonalizacja); style, metody i techniki wychowania (klasyfikacja, charakterystyka, skuteczność stosowania).

3. Dotyczący utrudnień/barier w wychowaniu, w ramach którego dokonywana jest charakterystyka trudności i błędów wychowawczych oraz przemocy w wychowaniu.

4. Uzupełniający, w ramach którego omawiane są tradycyjne i współczesne dziedziny wychowania oraz alternatywne poglądy na wychowanie (antypedagogika i inne podejścia).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:45 - 17:15, sala 153
Dariusz Zając 23/35 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)