Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika w edukacji 1600-EA12PEWE-SP
Wykład (WYK) Semestr Letni 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Budajczak, M. Edukacja domowa, Gdańsk 2004.
Kawecki A., Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole, Kraków 2003.
Słupek K. Dyscyplina w klasie. Poradnik pedagogiczny, Warszawa 2010.
Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000.
Żłobicki W, Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002.
Wybrane przez prowadzącego artykuły z czasopism pedagogicznych, jak: „Edukacja”, „Kwartalnik Pedagogiczny” oraz artykuły dostępne w zasobach elektronicznych Biblioteki UKW: „ebsco”, „springer” , „web of science”, a także w Kujawsko-Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej, jak również na portalach „open access” związanych z problematyką pedagogiki w edukacji.
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne - inne: Wykład połączony jest z pracą studentów z literaturą przedmiotu oraz zadaniami do wykonania przez nich w ramach problematyki wykładów. Przewiduje się również wykorzystywanie narzędzi informatycznych do komunikacji ze studentami i przesyłania materiałów wykładowych oraz wykonywanych zadań przez studentów.
Literatura:

Dryden G. Vos., J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000.

Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995, 2012.

Górniewicz J., (red.) Dylematy współczesnej edukacji, Toruń 2007.

Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002.

Janowski A., Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002.

Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998.

Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.

Konarzewski K., Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2004.

Kopińska V., Flanz J. (red.), Nauczyciel we współczesnej szkole. Zmiana - Zadania - Rozwój, Włocławek 2011

Robinson K., Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015.

Efekty uczenia się:

W01 Student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych, ich praktyczne zastosowanie w zakresie edukacji muzycznej na różnych etapach edukacji szkolnej [K1_W18]

W02 Student zna podstawową terminologię do opisu zjawisk pedagogicznych [K1_W19]

W03 Student zna szczegółowe cechy rozwoju dziecka na I i II etapie edukacyjnym (ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz posiada wiedzę w zakresu podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji [K1_W20]

W04 Student posiada wiedzę pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się [K1_W27]

U01 Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych [K1_U28]

U02 Student analizuje, interpretuje, diagnozuje i rozwiązuje określone sytuacje i zdarzenia pedagogiczne [K1_U29]

U03 Student wykorzystuje wiedzę w celu prognozowania zachowań uczniów w określonych sytuacjach [K1_U30]

K01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się [K1_K18]

K02 Student diagnozuje i rozwiązuje określone sytuacje oraz zdarzenia pedagogiczne i edukacyjne [K1_K20]

K03 Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym [K1_K23]

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania uwzględniają pracę pisemną oraz zadania wykonane przez studentów w ramach problematyki wykładów sprawdzające stan nabytej wiedzy, jak również poziom opanowania przez studentów założonych efektów kształcenia. W związku z tym przewiduje się zastosowanie ocen opisowych, których podstawę uzyskanej oceny stanowią określone przez prowadzącego wymagania i system oceniania w kontekście efektów kształcenia.

Zakres tematów:

1. Podstawowe kategorie pojęciowe w obszarze pedagogiki w edukacji.

2. Organizacja i funkcjonowanie systemu oświaty. Podstawowe zagadnienia prawa oświatowego.

3. Zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawa programowa w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne szkoły.

4. Ukryty program szkoły, alternatywne formy edukacji.

5. Etyka zawodu nauczyciela, prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo i ochronę zdrowia uczniów.

6. Uwarunkowania autorytetu nauczyciela – analiza wybranych aspektów.

7. Standardy jakości pracy nauczyciela. Uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem tego zawodu.

8. Osoba nauczyciela muzyki na różnych etapach edukacji szkolnej – kompetencje, rola i zadania.

9. Źródła i przejawy kryzysu wychowania – patologie zachowań dzieci i młodzieży.

10. Rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej.

11. Przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży oraz sposoby ich przezwyciężania.

12. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacji w kontekście idei edukacji włączającej.

13. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.

14. Główne podmioty działalności pedagogicznej i partnerzy szkolnej edukacji.

15. Zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 17:30 - 19:00, sala 220
Iwona Mandrzejewska-Smól 27/35 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)