Literatura uzupelniająca: |
Budajczak, M. Edukacja domowa, Gdańsk 2004.
Kawecki A., Wprowadzenie do wiedzy o nauczycielu i szkole, Kraków 2003.
Słupek K. Dyscyplina w klasie. Poradnik pedagogiczny, Warszawa 2010.
Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wrocław 2002.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000.
Żłobicki W, Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją, Kraków 2002.
Wybrane przez prowadzącego artykuły z czasopism pedagogicznych, jak: „Edukacja”, „Kwartalnik Pedagogiczny” oraz artykuły dostępne w zasobach elektronicznych Biblioteki UKW: „ebsco”, „springer” , „web of science”, a także w Kujawsko-Pomorskiej Bibliotece Cyfrowej, jak również na portalach „open access” związanych z problematyką pedagogiki w edukacji.
|
Literatura: |
Dryden G. Vos., J., Rewolucja w uczeniu, Poznań 2000.
Gordon T., Wychowanie bez porażek w szkole, Warszawa 1995, 2012.
Górniewicz J., (red.) Dylematy współczesnej edukacji, Toruń 2007.
Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002.
Janowski A., Poznawanie uczniów: zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002.
Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1998.
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna, podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.
Konarzewski K., Sztuka nauczania. Szkoła, Warszawa 2004.
Kopińska V., Flanz J. (red.), Nauczyciel we współczesnej szkole. Zmiana - Zadania - Rozwój, Włocławek 2011
Robinson K., Kreatywne szkoły, oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015.
|
Efekty uczenia się: |
W01 Student posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych, ich praktyczne zastosowanie w zakresie edukacji muzycznej na różnych etapach edukacji szkolnej [K1_W18]
W02 Student zna podstawową terminologię do opisu zjawisk pedagogicznych [K1_W19]
W03 Student zna szczegółowe cechy rozwoju dziecka na I i II etapie edukacyjnym (ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz posiada wiedzę w zakresu podmiotów działalności pedagogicznej i partnerów szkolnej edukacji [K1_W20]
W04 Student posiada wiedzę pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się [K1_W27]
U01 Student potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych [K1_U28]
U02 Student analizuje, interpretuje, diagnozuje i rozwiązuje określone sytuacje i zdarzenia pedagogiczne [K1_U29]
U03 Student wykorzystuje wiedzę w celu prognozowania zachowań uczniów w określonych sytuacjach [K1_U30]
K01 Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się [K1_K18]
K02 Student diagnozuje i rozwiązuje określone sytuacje oraz zdarzenia pedagogiczne i edukacyjne [K1_K20]
K03 Student jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym [K1_K23]
|
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania uwzględniają pracę pisemną oraz zadania wykonane przez studentów w ramach problematyki wykładów sprawdzające stan nabytej wiedzy, jak również poziom opanowania przez studentów założonych efektów kształcenia. W związku z tym przewiduje się zastosowanie ocen opisowych, których podstawę uzyskanej oceny stanowią określone przez prowadzącego wymagania i system oceniania w kontekście efektów kształcenia.
|
Zakres tematów: |
1. Podstawowe kategorie pojęciowe w obszarze pedagogiki w edukacji.
2. Organizacja i funkcjonowanie systemu oświaty. Podstawowe zagadnienia prawa oświatowego.
3. Zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawa programowa w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne szkoły.
4. Ukryty program szkoły, alternatywne formy edukacji.
5. Etyka zawodu nauczyciela, prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo i ochronę zdrowia uczniów.
6. Uwarunkowania autorytetu nauczyciela – analiza wybranych aspektów.
7. Standardy jakości pracy nauczyciela. Uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem tego zawodu.
8. Osoba nauczyciela muzyki na różnych etapach edukacji szkolnej – kompetencje, rola i zadania.
9. Źródła i przejawy kryzysu wychowania – patologie zachowań dzieci i młodzieży.
10. Rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej.
11. Przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się dzieci i młodzieży oraz sposoby ich przezwyciężania.
12. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych na I i II etapie edukacji w kontekście idei edukacji włączającej.
13. Wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.
14. Główne podmioty działalności pedagogicznej i partnerzy szkolnej edukacji.
15. Zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice.
|